عرافة

15.6K 895 438
                                    

عدت فترة على اختفاء نورا وفقدان نصير...

فترة كانت كفيلة تخلى الحزن يخيم  على جدران بيتنا.

كنا تايهين مش عارفين نعمل أيه ,  لا نعرف مكان توران الساحر ولا عارفين نصير عايش ولا ميت ولا حتى مكان نورا .

 
من بعد ما رحل نصير , قعدتنا أنا وحنوش ومارو ما أنقطعتش , كنا بندور على أى حاجة نوصل بيها لنصير و نورا .

حاولنا نتتبع أثرهم بأكتر من طريقة  لكننا فشلنا تماما .

لكنى مافقدتش الأمل أو ماينفعش أفقده خاصة بعد ما نصير  مشى وساب جوايا أحساس بالذنب وبركان غضب مش هينطفى الا لما ألاقيه وأنتقم من  الساحر توران اللى فرق شملنا .

قومت من على السرير اللى قاعد عليه وبصيت على سندس اللى بنخدرها كل شوية عشان مبتبطلش صويت ونواح على نورا .

خرجت من الاوضه وقفلت الباب فلاقيت مارو وحنوش قاعدين بره.

مارو قالى :

ها خالتى سندس نامت ؟!

قولتله :

اه اديتها من التركيبة اياها .... هو مش كده كتير عليها ؟!

قالى :

متقلقش يا والدى انا مضبط التركيبة دى عشان تدى نوم عميق و هادى لمدة طويلة وفى نفس الوقت تحافظ على السوائل اللى فى الجسم وتعوضه عن الأكل والمياه.

حنوش قطع كلامنا وقالى :

انا جاتلى فكرة من شوية كنت بتناقش فيها أنا ومارو.

سألته بفضول :

فكرة ايه ؟!

قالى :

هروح للجنى الاسكافى اللى صنع الحذاء بتاع نورا يمكن يساعدنا نتعقب الحذاء .

مارو كمل على كلام حنوش وقال :

هروح أنا وحنوش وخليك أنت مع خالتى سندس ياوالدى .

هزيت رأسي بالموافقة وقولتلهم :

مفيش مشكلة بس انقلونا من البيت ده انا أكتئبت ... رجعونا الكهف ... انا بتفائل بالكهف .

مارو أكد على كلامى و قال :

وانا كمان .

حنوش قال :

تمام .. هنوديك أنت وسندس الكهف ونطلع على الاسكافى .

شيلت سندس وهى نايمة واتنقلنا أنا وهى وحنوش ومارو للكهف .

مارو وحنوش اتنقلوا بالعصاية للاسكافى وفضلت أنا وسندس  لوحدنا فى الكهف  .

حطيت سندس على السرير , قعدت جنبها  و حاولت أخد نفس عميق من الطاقة الايجابية اللى بحسها فى الكهف ...

اتمشيت فى الغرفة و سرحت وأنا بفكر .

فتحت الادراج اللى جنب السرير  فى ملل وزهق   , الأدراج كانت أغلبيتها فاضية .

لقد وصلت إلى نهاية الفصول المنشورة.

⏰ آخر تحديث: Oct 04, 2021 ⏰

أضِف هذه القصة لمكتبتك كي يصلك إشعار عن فصولها الجديدة!

ميراث نور الجزء التاسعحيث تعيش القصص. اكتشف الآن