Kesunyian

12.9K 18 0
                                    

Perintah kawalan pergerakkan (Pkp) yg di umumkan banyak mengubah kehidupan setiap individu. Tidak terkecuali aku, seorang gadis yg bekerja di Kuala Lumpur terpaksa mengharungi kehidupannya berjauhan dari keluarga dan tunang yg berada di Ipoh, Perak. Jika tidak kerana Pkp, kebiasaannya aku pulang ke Ipoh 2 kali sebulan untuk menemui keluarga dan tunangku Azrul. Oleh kerana kerajaan tidak membenarkan pergerakkan rentas negeri, telah hampir 2 bulan aku tidak pulang ke Ipoh.

Aku duduk menyewa di Cheras bersama 3 orang lagi housemate yg baru aku kenal sejak berpindah ke sini tahun lalu. Mereka juga masing-masing berjauhan dgn keluarga yg berada di utara dan pantai timur Malaysia. Antara kami, hanya aku yg sudah bergelar tunangan orang walaupun ada yg lebih tua dari aku di rumah ini. Aku yg berumur 24 tahun berketinggian 158cm dan berat 52kg boleh dikatakan yg paling cantik di dalam rumah ini.

Harini aku hanya bekerja dari rumah (Bdr) manakala housemate aku yg lain terpaksa pergi bekerja kerana mereka adalah frontliner. 2 darinya adalah nurse manakala seorang lagi anggota polis. Disebabkan terlalu bosan, aku menghantar chat kepada tunangku.

Aku: 'Hey biy.'

Hampir setengah jam kemudian baru Azrul membalas. Mungkin sibuk dengan kerjanya sebagai engineer.

Azrul: 'Ye sayang. Kenapa?'

Aku: 'Biy buatpe. Busy ke? Sorry kacau i bdr ni so bosan kt rumah sorang.'

Azrul: 'Busy sikit yang. Ohh yeker. Layan laa netflix ke youtube ke.'

Aku: 'Tak best. Layan chat dgn biy lagi best hihi.' Ujar ku cuba bermanja.

Azrul: 'Alololo sian sayang i ni bosan. I jap lagi ada meeting ni.'

Aku: 'Time pkp pun ada meeting ek. Hmmmm.' Balas ku dgn nada merajuk.

Azrul: 'Ye yang tp by zoom je. Jgn laa merajuk. Mlm nnt kita otp ye.'

Aku: 'Yela. Jgn lambat sgt call takut i dh tertidur.'

Azrul: 'Baik sayang. I tau u selalu tidur awal so i call dlm pukul 9 lebih ye. I kena prepare document ni nk meeting japgi.' Balasnya.

Aku: 'Ok biy. Keja leklok. Jgn lupa lunch. Bye love u.'

Azrul: 'Ok sayang pun sama. Love u more.'

Aku pun kemudian membuka laptop untuk melayan netflix. Satu-satu movie aku perhati tp kebanyakkannya sudah aku tonton. Aku beralih ke Youtube untuk mendengar lagu. Aku pun search lagu kegemaranku 'Know me too well' by New Hope Club. Sebelum lagu itu di tayangkan, ada iklan yg timbul. Iklan berkaitan aplikasi Omi iaitu sebuah aplikasi mencari rakan.

'Menarik gak ni.' Monolog aku di dalam hati. 'Boleh buat teman borak-borak time bosan mcm ni.'

Aku mencapai phone aku ditepi dan terus install aplikasi Omi. Setelah mendaftar, aku upload beberapa keping gambar dan caption mengenai diri ku. 'Pkp brings me here' taip aku di ruangan intro. Setelah itu aku setting preference and distance yg mana aku klik pada 'both' kerana aku mahu mencari kawan lelaki dan perempuan manakala distance hanya 20km supaya rakan yg bakal aku kenal berdekatan dgn tempat aku tinggal. Kemudian aku mula swipe gambar-gambar yg ada. Kebanyakkannya lelaki melayu. Aku swipe left kerana risau jika ada antara mereka yg mengenali tunangku.

Setelah beberapa ketika, aku ternampak satu profile lelaki berbangsa cina bernama Brian. Aku belek gambarnya satu-satu. Ada sekeping gambar dia ditepi laut hanya berpakai seluar pendek. 'Sado mamat cina.' Kataku di dalam hati. Aku pun swipe ke kanan yg bermakna jika dia juga swipe kanan maka kami boleh berhubung. Setakat ini hanya dia lelaki yg aku swipe kanan dan yg lain adalah wanita. Aku kemudian sambung semula mendengar lagu hingga aku terlelap.

Kehidupan BaruWhere stories live. Discover now