✘ Chapter 2 ✘

5 1 0
                                    

Seminggu kemudian.

Di dalam bilik.

Hani sedang mengemas barang dan bersiap sedia untuk berpindah. Sudah banyak barang sudah di packnya. Hani melihat sekeliling bilik sambil mengeluh. "That was tiring" kata Hani sambil mengelap peluh pada dahinya.

Hani melihat jam yang terletak di atas mejanya. Jam menunjukkan 9:23 pagi. Hani berjalan keluar dari biliknya dan menuju ke arah bilik kembarnya.

Ternyata kembarnya juga sudah selesai mempacking barang. Hani mengetuk pintu sebelum masuk ke dalam bilik kembarnya. "What are you doing ?" tanya Hani yang duduk di sebelah Hana.

"Nothing" jawab Hana dengan matanya masih tertumpu pada skrin phone. Hani tahu kembarnya menyembunyikan sesuatu. "I know what you're thinking. You hope we won't moving so you can stay here" kata Hani.

Hana meletakkan phonenya di tepi. Apa yang dikatakan oleh kembarnya itu benar. Hana memang tidak mahu berpindah. Hana ingin tinggal disini. Hana juga tidak mahu berpisah bersama kawan kawannya.

Hani menepuk bahu kembarnya. "It's okay. You still have me" pujuk Hani sambil memberikan senyuman manis. Hana hanya menganguk kepalanya. "You'll be fine. You might get a new friends" kata Hani lagi. Kalau bernasib baik mungkin Hana akan mendapat kawan baru di tempat baru di sana.

"Kids! Are you done ? Come on. We don't want to be late" - Miss Jeong

Mendengar panggilan Puan Jeong, Hana dan Hani dengan segera bersiap. Selepas selesai memasukkan barang ke dalam kereta, mereka sekeluarga pon mula bergerak ke airport.

Hana sempat berjumpa Miya dan Selena sebelum bertolak ke lapangan terbang. Agak berat bagi Hana untuk meninggalkan kawan baiknya.

"Don't forget about us. Take care of yourself. We gonna miss you" - Miya.

"Let's meet again, Hana. Have fun in new place" - Selena.

Di lapangan terbang

Hana sudah pon tertido di sebelah kembarnya. Kepalanya terletak di atas bahu Hani. Hani hanya mampu mengeleng kepala. "We been here for less than 30 minutes and you already fall asleep. What a sleepy head" kata Hani sambil kembarnya yang sedang lena tido.

Nie pertama kali mereka ke Korea dan Hani berasa teruja. Hani tidak saba untuk melihat rumah barunya.

Hana rasa perjalanan ke Korea singkat. Ia kerana Hana tertido sepanjang perjalanan.

Rumah mereka terletak di Gangnam, Seoul, salah satu kawasan paling kaya. Rumah baru mereka ialah rumah banglo dua tingkat. Halamannya sangat luas.

"Boleh la saya buat mini garden yang baru kat belakang rumah" - Puan Jeong.

Hani dan Hana meluru naik ke tingkat atas untuk memilih bilik mereka.

"Nie bilik aku. Kau ambik kat sana" - Hana

"I- fine" - Hani

Hani berjalan keluar lalu menuju ke bilik sebelah. Tiada gunanya bergaduh dengan kembarnya. Lagipon Hani terlalu penat.

Pada waktu petang Hana dan Hani ingin melihat kawasan sekeliling. Kawasan perumahan mereka sangat besar.

"Kau rasa orang kat sini peramah tak ?" - Hani

"Tak kot" - Hana

Tak sampai 30 minit, Hana sudah mengambil keputusan untuk pulang ke rumah. Kakinya berasa sakit kerana berjalan terlalu lama.

Hani hanya mengeluh. Dia belum puas melihat kawasan sekeliling. Tak nafikan kawasan perumahan baru mereka jauh lagi besar berbanding kawasan perumahan yang lama.

Setiba di rumah, mereka ternampak jiran baru mereka sedang duduk di halaman rumah. Hana memandang ke arah Hani.

"Tak. Kau pergi tegur dulu" - Hani.

"Kenapa aku pulak ?" - Hana

"Sebab kau kan nak tahu sapa dia" - Hani

Hana hanya mendiamkan diri sambil memandang ke arah kembarnya. Hani mengeluh sambil mengelengkan kepalanya. Hana tersenyum sinis lalu menolak kembarnya ke arah jiran baru mereka.

"Hye" tegur Hani. Jiran tersebut memandang ke arahnya. "Hey" jawab jiran itu. Ia agak kekok bagi Hani untuk bercakap dengan orang yang tak dikenali.

"Baru pindah ke ?" tanya jiran itu. Hani dan Hana mengangguk kepala mereka. Jiran itu tersenyum. "Selamat datang. Saya Park Yeonmi" kata jiran itu.

"Saya Jeong Hani dan nie kembar saya Jeong Hana" kata Hani. Hana hanya melambai tangan, terlalu kekok untuk bersuara.

"Harap kita boleh jadi kawan" - Yeonmi

"Sudah tentu" - Hani

Selepas berkenalan, mereka pon masuk ke dalam rumah. Hani mentertawakan sikap Hana.

"Diam la" - Hana

"Teruk lah kau nie, Hana" - Hani

Pada waktu malam mereka makan bersama. Ini kali pertama Hana dan Hani makan makanan korea dan mereka sudah menyukainya.

"Minggu depan kamu berdua akan pergi ke sekolah baru" kata Tuan Jeong. Hana hanya mengeluh manakala Hani hanya mengangguk kepala.

"Bila kita nak berjumpa dengan abang ?" tanya Hani. Hana memandang ke arah Puan Jeong dan Tuan Jeong.

"Hari sabtu. Sekarang nie abang kamu masih sibuk" jawab Puan Jeong. Hana dan Hani hanya mengangguk kepala.

Abang mereka Jaehyun tidak sekali bersama mereka kerana Jaehyun tinggal bersama kawannya. Rumahnya tidak jauh. Hanya mengambil masa 30 minit dengan menaiki kereta.

Hani dan Hana tidak saba untuk berjumpa dengan abang mereka. Mereka berharap Jaehyun tidak lupaakan mereka berdua.


Di suatu tempat

Dua orang lelaki sedang melarikan diri apabila dikejar oleh seseorang. Mereka berdua kelihatan ketakutan. Terdapat luka dan darah pada badan mereka.

"Cepat la lari, kalau tak dia bunuh kita"

Dua orang lelaki tersebut berlari selaju yang boleh. Nasib menyebelahi mereka apabila mereka ternampak sebuah kedai yang masih beroperasi. Tanpa membuang masa lelaki tersebut berlari masuk ke dalam kedai itu.

Pekerja tersebut berasa terkejut melihat keadaan dua orang lelaki itu. Pekerja itu mendekati lelaki tersebut dengan berhati hati.

"Apa yang terjadi ?" tanya pekerja itu. Lelaki tersebut menceritakan apa yang berlaku.

Dua orang lelaki itu sebenarnya pelajar sekolah dari Velvet High School. Mereka mengulang kaji pelajaran bersama kawan yang lain kerana ujian hampir dekat. Ketika mereka ingin pulang ke rumah, sesuatu buruk terjadi pada mereka. Seorang demi seorang diserang oleh sesuatu. Tiada siapa nampak siapakah orang tersebut kerana ia terlalu gelap.

Mereka berdua berjaya melarikan diri. Walaupon mengalami kecederaan, mereka masih lagi gembira kerana dapat menyelamatkan diri. Mereka tertanya apa yang berlaku pada yang lain.

Pekerja itu berasa terkejut dengan cerita dua orang lelaki itu. Tanpa membuang masa, pekerja itu segera menelefon ambulan.

Tanpa disedari, ada sesuatu sedang memerhatikan mereka di dalam kegelapan. Bayangan itu tersenyum sinis sebelum menghilangakan diri.

~ BERSAMBUNG

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jan 18, 2022 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Not Like The Others | æspaWhere stories live. Discover now