"Amara Lavina." Senafas saja Dato Qayyum memanggil nama anak gadisnya itu untuk bersiap ke masjid.
Amara terus terpacak berdiri tegak apabila dengar suara Dato Qayyum memanggil namanya. Berdesup kaki lari masuk kedalam bilik mandi untuk ambil wuduk, pili air dibuka dan proses tertip mengambil wuduk dimulakan oleh Amara dengan begitu tekun, untuk memastikan tiap inci tubuh tertentu mengenai air secara merata. Telekung atas katil Amara capai lalu sarung tutup kepala, kain dia sangkut pada tangan. Berlari anak keluar daripada bilik untuk mendapatkan keluarganya.
Datin Husna ucap syukur kepada Allah SWT apabila sejuk pandangan melihat anak perempuan bongsunya itu mengenakan telekung. Aurat telah tutup sempurna, lengan Amara ditarik rapat ke samping.
"Ini baru betul anak mama, malam ni dekat Masjid Jamek ada buat bacaan yasin dengan tahlil arwah! Daddy kamu dijemput orang surau, tak manis kan kalau kita tak kesana?" Datin Husna menerangkan tujuan mereka sekeluarga bakal mengunjungi masjid berdekatan taman perumahan. Jarak masjid dengan taman perumahan mereka duduki kurang daripada 1KM.
Amara jenguk kepala ke bilik abang sulungnya seolah tunggu jikalau lelaki itu akan ikut serta. Tak sampai 10 minit seorang lelaki berjubah putih keluar daripada pintu bilik.
Hilmi usap kepala adik perempuannya dengan begitu lembut.
"Terpesona dengan ketampanan abang?" Hilmi jongket kening dengan laju sambil usap dagu.
Amara buat gaya hendak muntah sambil tekan perut dengan tangan. Sungguh kembang tekak dia dibuatnya!
"Tolong sikit! Muka kau kalau bagi dekat pondan tepi jalan Chow kit belum tentu diaorang nak!!!" Balas Amara dengan gaya mata dan tangan.
Hilmi lepas tawa terhibur dengan reaksi berlebihan Amara dengan usikkannya.
"Oh kutuk abang tak laku ye! Sini kau!!!!" Leher Amara dikapit dengan lengan sasanya sebelum tangan dikepala digosok laju atas kepala sang adik. Menjerit Amara minta dilepaskan daripadanya cengkaman sang abang namun Hilmi tidak menunjukkan sebarang tanda bakal berhenti.
Dato Qayyum geleng kepala dengan senyum tipis berlalu pergi masuk kedalam MPV Velfire sudah sedia sejak tadi menunggu kehadiran mereka. Datin Husna ikut jejak langkah sang suami meninggalkan Amara dan Hilmi bergaduh adik-beradik seperti anjing dengan kucing.
Manusia berpusu-pusu masuk ke perkarangan masjid saat keluarga Amara tiba. Gadis itu ralit perhatikan keadaan sekeliling hingga terasa cubit manja pada lengannya. Tamparan kuat Amara lepaskan atas bahu Hilmi.
''Termenung je kerja kau! Elok kahwin dengan pak ustaz je kau ni Amara... Biar ingat waktu solat! Termenung... termenung...'' Ejek Hilmi.
Belum sempat Amara membalas perkataan sang abang Dato Qayyum terlebih dahulu singgih pada gegendang telinga masing-masing. Mereka diminta untuk menghormati rumah ibadah. Walau sempat menyalahkan antara satu sama lain Amara memilih jalan mengalah. Dia langkah kaki keluar, ambil waktu menikmati angin malam.
Sempat dia kagumi keindahan langit malam.
Amara henti sejenak menghayati alunan ayat suci Al-Quran telah menusuk kalbu. Hatinya damai seolah inilah jalan terbaik harus dia jalani, air mata jatuh dari kelopak mata saat sedar bertapa kerdil diri ini dan masih terselit rasa bongkak dalam diri. Bongkak untuk mengakui kelemahan diri dan mula menjauhkan diri daripada agama.
Sedang Amara termenung sendirian sorot matanya tangkap bayang Mirza sedang berteleku atas sejadah. Dalam genggaman tangan ada tasbih dan dihadapan mata terbentang luas naskah Al-Quran. Bibir Amara ukir senyuman tanpa dia sedar saat menyedari lelaki yang mengalunkan ayat suci Al-Quran tersebut adalah Mirza sendiri.
YOU ARE READING
CODE NAME : GHOST [BAKAL TERBIT]
RomanceAuthor x UTK (elit team) Asam garam kehidupan alam persekolahan dikongsi bersama oleh Mirza Sadiq dan Amara Lavina dengan waktu singkat 1 tahun. Bagai anjing dan kucing itulah perumpamaan mereka! Siapa sangka perkenalan singkat itu membuahkan cinta...