✧ بسم الله الرحمن الرحيم ✧
꒷꒦꒷⏝꒷꒦꒷⏝꒷꒦꒷⏝꒷꒦꒷⏝꒷꒦꒷⏝꒷꒦꒷
الأرض غارقة في الدماء......
ثوبها الأبيض مشبع بالدم .....
و يداها مغطاتان بالسائل الأحمر.....
الدماء فى كل مكان ، و جثثهم المحترقة المتفحمة مترامية حولها.....
أصواتهم ذات الصدى المؤلم تخترق أذنها بقسوة و تجلد ذاتها دون رحمة....
"خدي بالك من إخواتك "
" مش إنت السبب في موتهم"
"ملكيش ذنب في اللي حصل "
و وقفت أمامها إمرأة شابة تلوح بالسكين لها تقول بجنون و بسمة شريرة مغلولة : إنت السبب في موتهم .. إنت لعنة على البيت ده..
إنت سبب موتهم ... إنتي قتلتيهم .
" لأ.. لأ.. لأ متسبونيش متموتوش أنا مش عايزاهم يموتو أنا مش قتلتهم "
تغير مجرى الحلم فجائيا....
و تحول الجحيم الدموي فجأة لسفح يطل على هوة سوداء و هي تقف على الحافة....
ظهر شاب لا يظهر منه سوى عيناه الفضية الساحرة مملوءة غموضا راكباً حصاناً أبيض جذاب و يتقدم نحوها بهدوء و هيبة طاغية ثم مد يده نحوها و لكنها ظلت تنظر له بتحفز وعدم إطمئنان فترجل من أعلى الحصان و تقدم جهتها و لكنها عادت للخلف بسرعة و كادت أن تسقط في الهاوية ولكنه أمسك بها قبل أن تقع وهو يقول بنبرة عابثة وعيونه تضحك بغموض قائلاً : شكلك مبتثقيش في حد بسهولة و هتتعبيني يا مريم.
"مريم.. مريم يلا قومي.."
فتحت عيناها على مهل تاركة أهدابها ترتفع في مشموخ و عيونها تستقر على شيماء تلك السيدة الحنون التي رعتها منذ كانت في الـ ١٢ من عمرها وفاءاً لصديقتها و أخيراً قالت بصوت ناعس : الساعة كام يا شوشو ؟
ردت و هي تفتح ستائر الغرفة تاركة الشمس تداعب بأشعتها الأثاث الأسود : الساعة 7 مازن و ريان مستنيين تحت مش معقول يوم أجازتك هتقضيها نوم.
فركت عيونها بكسل منحية التفكير في حلمها العجيب الذي مزج بين كابوسها الدائم و تلك الرؤية الغريبة...
ثم قالت : حاضر يا شوشو ، هاخد شاور و البس و أنزل على طول..
لترد السيدة ( شيماء) بحزن : بردو مش عايزة تقوللي ماما يا مريم.
جلست على الفراش تاركة شعرها ينسدل على ظهرها ببعثرة حلوة و قالت بحب و هي تزيل الغطاء من فوقها : يا ست الكل انت زي أمي بس مش قادرة أقولهالك محدش هقوله الكلمة دي بعدها الله يرحمها.
ثم قبلت يدها قائلة بمرح : هو فيه أحلى من دلعك يا شوشو يا قمر و انت بتجري بالشبشب ورانا.
أنت تقرأ
زيجــــات مـــخابراتيــة
Боевик- انت السبب قال جملته و أدار ظهره لها و تطلع نحو السماء عبر النافذه فرمقته بغيظ شديد و مالبث أن صاحت بعصبية حادة : لأ مش طريقة دي كل شوية إنت السبب إنت السبب و أنا زي الأطرش في الزفة مش فاهمة حاجة أنا عايزة أعرف حالا أنا السبب في إيه ؟!!! إستدار...