اسكريبت "أحببتُ ملتزماً"

18 3 2
                                    

                             ✿اسكريبت  أحببتُ ملتزماً✿

في كلية الهندسة تقف فتاة في مقتبل العمر 22 سنة  3 كلية الهندسة،،،، فتاة ذات بشرة قمحية وعيون  عسلي لديها غمازتين تُلقب بــ ♡ ذات الخمار ♡
تقف مع زميلاتها يتشاورون وياتى  شاب وسيم ذو بشرة بيضاء ولحية صغيرة تزيده جمالاً لينادى باسمها.............
أحمد:  انسه فاطمه.
فاطمة:  نعم مين حضرتك.
احمد:  انا زميلك هنا بس سنه 4 السنادى كنت عاوز اتكلم مع حضرتك في حاجه.
فاطمة:  اتفضل.
احمد:  انا من اول سنة ليكى هنا ف الكلية وانا بصراحه اعجبت بيكي وب التزامك وادبك واخلاقك ومتابعك من وقتها وكان نفسي اتكلم معاكى او اعترفلك ب اعجابي بس كنت رافض تماما الموضوع ده وكنت دايما بدعي ربنا تكونى من نصيبي واخدت عهد على نفسي انى مش هكلمك غير لما يكون فيه بينا رابط رسمي وعلى فكرة انا مكنتش هسمح لنفسى انى اكلمك من غير ما اخد إذن والدك

فلاش بااك....
احمد:  السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.،،،  استاذ محمد ابراهيم  معايا.
محمد: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته  ايوة انا مين حضرتك.
احمد:  انا احمد 23 سنة 4 كلية هندسة واخر سنة ليا ان شاء الله  كنت عاوز اطلب ايد بنت حضرتك الانسه فاطمة.
محمد:  اهلا وسهلا بس دى لسه قدامها سنة وكمان عرفتها منين.
احمد:  مهو احنا زمايل ف الكلية وانا بصراحه متابعها من اول ما شوفتها ف الكلية،، ولو حضرتك وافقت وحصل نصيب ان شاء الله هنقرأ فاتحه ونعمل خطوبة لحد ما تخلص السنة اللي باقية ليها وكمان اكون جهزت نفسي ونبقي نعمل كتب الكتاب والفرح.
محمد:   انا معنديش مانع اتفضل تشرفنى واللي فيه الخير يقدموا ربنا.
احمد:  باذن الله بس كنت عاوز استأذن من حضرتك انى اكلمها بكرة ف الكلية كلمتين كان نفسي اقولهم ليها من اول ما شوفتها ف الكلية.
محمد:  تمان ماشي.
احمد:  شكرا جدا لحضرتك وبإذن الله هاجى بكرة لحضرتك.
محمد:  ف انتظارك ان شاء الله.
احمد: تمام يل ا السلام عليكم.
محمد:  وعليكم السلام.

*********************
نرجع تاني.
بعد ان قص عليها هذا الحوار الذي دار بينه وبين والدها.................

احمد:  فا حابب ابلغك انى هاجى البيت النهاردة باذن الله.
فاطمة:  تشرف.
احمد:  طب ممكن تتفضلي ده.
فاطمة:  اى ده!
احمد:  دى مذكراتي من اول ما شفتك لحد امبارح وقولت هديهم ليكى ف اول كلام بينا بس  ممكن مش تقرأيهم كلهم مرة واحده.
كل الكلام ده وفاطمة بدأت دموعها تسقط على وجنتيها لان ما يحدث الآن كان حلمها ذات يوم  وهاهو يتحقق امام عينيها................
احمد:  ممكن اعرف بتبكى لي انا قولت حاجه دايقتك.
فاطمة:  لا ابدا بس من الفرحة.
احمد:  يعنى افهم من كده انك موافقه.
فاطمة:  بخجل حضرتك تتفضل ف البيت والكلمة الاولى والاخيرة لوالدى.
احمد:  خلاص اتفقنا يلا اتفضلي علشان مينفعش نقف اكتر من كده واسف انى عطلتك.
فاطمة:  لا ولا يهمك عن اذنك.
استأذنت فاطمة ورجعت لاصحابها واليوم عدي وبالليل هو جه هو ووالدتو علشان والدو متوفي..............
محمد:  اهلا يابنى اتفضل نورتنا.
احمد:  ده نورك ياعمى.
قعدو يتكلموا شوية ودخلت فاطمة....................
هبة "والدة احمد"  :  بسم الله ماشاء الله قمر ي فاطمة ربنا يحفظك ي حبيبتى.
فاطمة:  تسلمى ي طنط ربنا  يبارك ف حضرتك.
وقعدو شوية وبعدين قالو يسيبوهم يقعدو شوية " قعدة التعارف " بس طبعا كان معاهم حد ف الاوضة.

لقد وصلت إلى نهاية الفصول المنشورة.

⏰ آخر تحديث: Dec 11, 2021 ⏰

أضِف هذه القصة لمكتبتك كي يصلك إشعار عن فصولها الجديدة!

اسكريبتاتي💜حيث تعيش القصص. اكتشف الآن