"mama, nampak roti kacang adik?"
soal Amar, menyangkut dagunya pada peha Sari yang sedang sibuk dengan kerja di komputer riba. Sari menekan butang ctrl+s sebelum memandang wajah anaknya yang sudah memandang jauh ke dapur.
"ye? oh, bekal adik? mama letak dekat kerusi mama selalu duduk tu, tahu tak kat mana?"
Amar mengalihkan pandangan ke arah mata Sari, terdiam buat beberapa saat sebelum tersengih dan berlari-lari ke dapur.
Amar sememangnya memiliki satu tabiat mengambil sarapannya didalam bekas kegemarannya, maka setiap pagi Sari akan membuatsandwich peanut butter untuk anaknya. memandangkan Amar mudah bersarapan, maka tiada salahnya dia mengambil beberapa minit menyiapkan bekal itu.
selepas beberapa minit budak kecil itu kembali dengan sebuah bekas kecil berona kuning terang berbentuk segi empat tepat.
di tangan kanannya ada segelas susu sejuk, mungkin baru dituang dari kotak. Sari yang melihat gelas susu itu menelan liur, tiba-tiba rasa haus.
"hmm, sedapnya susu!"
Sari menjerit kecil, mendepakan tangannya kehadapan melambai-lambai Amar yang tersenyum lebar.
Amar berjalan perlahan menghampiri emaknya, diletakkan gelas dingin tadi diatas peha Sari yang terdedah dek kerana seluar jeans singkat yang dipakai.
"eee, sejuklaa!"
"ehehe, sorry mama. ni adik ambikkan untuk mama. minumlah."
"haa, untuk mama?"
"yelah."
Sari tergelak kecil ketika menyambut gelas dingin yang terlekap pada pehanya, air yang terkondensasi membasahi kulit pehanya dilap dengan tangan kanan.
"thanks sayangg!"
"ok mama."
Sari tersenyum kecil sambil meneguk susu dingin, sejuknya tekak terasa, Sari mengusap-usap pangkal leher dengan tangan kiri sebelum melepaskannya nafas lega.
"sedap?"
soal suara kecil di sudut kiri, Sari pantas menoleh kebawah. oh, rupanya Amar masih disana. merenung wajah ibunya menikmati segelas susu dek kehausan.
"eh sayang buat apa kat sini."
Sari menarik bahu anaknya agar mendekatinya, Amar menyandarkan dadanya pada peha Sari, tangannya pula memeluk tubuh ibunya yang sedang duduk bersandar.
"mama."
"ye sayang."
"yang datang jumpa mama selalu tu, papa adik ke?"
.
.5 tahun sudah berlalu, Amar yang dahulunya kecil saja berlari-lari disekitar rumah bersama mainan dan botol susu disekitar rumah kini kelihatan kemas dengan buku teks ditangan dan beg galasnya.
hari ini Sari menerima jemputan, didalam kad tertera nama anaknya, dibawahnya ada tentatif majlis penghargaan murid darjah enam.
semalam ada majlis penerimaan slip keputusan, Sari berkeras mahu hadir ke sekolah untuk menerima keputusan UPSR bersama dengan Amar namun anaknya lebih lagi kerasnya supaya Sari menunggu sahaja hari penghargaan esok.
Sari tersandar pada kerusi dengan senyuman girang, bangga melihat anaknya itu menahan-nahan tubuhnya daripada bangkit dari meja makan, serius betul wajah Amar sebelum berangkat ke sekolah.
"mama jangan ikut adik eaa, abang dah nak gi sekolah ni. nanti esok cikgu bagitau mama keputusan adik taw. mama duduk je kat rumah makan kek ok!? byee mamaa!"
"hahaha, yelaa!"
Sari melambai-lambai kearah pintu apabila tangan anaknya terselit dicelah daun pintu lalu melambai kecil sebelum pintu ditutup rapat.
"hm, macam dah lama je tak-"
wanita itu bangun, berjalan ke ruang tamu. sebatang mainan panjang berwarna pinkish cair diambil dari laci gerobok tivi. sebuah butang kecil yang dibina tersembunyi dibawah permukaan mainan ditekan.
brr brr brr brr brr brr
.
.