𝚋𝚊𝚋 𝟻 : 𝚖𝚢 𝚋𝚊𝚋𝚢

10.8K 85 20
                                    

"Mama adik minta maaf ea? hm."

Sari memandang wajah anaknya yang menunduk sebersalah, belum sempat apa-apa terjadi. Sari awal-awal menolah tubuh anaknya agar menjauh. meleraikan tautan bibir yang erat tadi.

"awak sedar kan Mama ni ibu awak?"

"yee."

"haa, habistu? aish."

wanita itu mengusap-usap kepala anaknya, masih lagi berbekas rasa amarah namun kasihan lah pula rasa hati. lalu membuat keputusan untuk masuk kedalam rumah, meninggalkan Amar keseorangan.

"dah masuk."

pintu dikuak semula selepas beberapa saat bila Sari menyedari yang anaknya tidak mengikutinya masuk juga kedalam. tak mahulah Amar berdiri di sana buat lagi beberapa jam.

dengan wajah sugul, budak lelaki itu berjalan perlahan kedalam apartment. kasut disusun di rak, sebelum berjalan lemah ke bilik tidur.

"bodohnya aku."

ujarnya jauh didalam hati, sebelum daun pintu ditutup. dia memandang keluar bilik. melihat kelibat emaknya yang turut berjalan masuk kedalam bilik tidur.

"sorry mama."

.
.

sudah 2 jam dia termenung, memandang dirinya sendiri pada pantulan cermin almari baju. pipinya yang halus diusap-usap perlahan. hatinya sedikit sedih bila melihat ada garis-garis penuaan di bawah mata dan dahinya.

"tapi kenapa amar, suka aku? dia kan baik budaknya."

dia hairan, ya memang dia tahu yang status dirinya sebagai seorang pelacur namun itu bukan alasan. dia menghantar Amar ke sekolah menengah dan sekolah agama. sepatutnya perkara seperti ini tidak berlaku diantara mereka berdua.

adakah ini normal? seorang ibu dengan anaknya sendiri?

Sari bangun dari katil, berjalan ke dinding lalu ke katil semula. berulang-ulang kali sebelum dia berjalan ke balkoni. pintu ditolak agar muat-muat untuk dia keluar dari bilik. dia melemparkan pandangan jauh, melihat kesibukan dan ketenangan kota.

"hm, ada ke ayah kat luar sana yang buat benda luar tabiie ni dengan anak perempuan diarang?" soal hati Sari Maya, tiba-tiba tertanya akan realiti yang berlaku.

Sari memang dididik sejak kecil, bahawa darjat ibu atau ayah sentiasa berada jauh diatas mereka. jadi, melihat sesuatu seperti hubungan seks antara anak dan ibubapa serba sedikit mengganggu ruangan hatinya.

semakin difikir, semakin dia tertekan. entah apalah yang mencucuk dadanya ini.

jam Pikachu yang tergantung pada dinding direnung lemah, sudah jam 6.30 petang rupanya. merajuk atau amarah, anak sulungnya itu tetap perlu dimasakkan sesuatu kerana dia tahu yang Amar belum makan sejak pulang dari sekolah tadi.

Sari berjalan keluar dari bilik, menuju ke dapur. didalam hati mahu menumis paru berlada dan sup sayur sahaja. memandangkan cuaca hujan. makanan bergizi memang sesuai.

.

.

usai lauk diletakkan dibawah tudung saji, dia memanggil anaknya separuh menjerit. tiga kali dia melaung anaknya dari meja makan namun tiada jawapan. tertidur ke? tebak hatinya.

dia menuju ke bilik amar dengan apron yang masih kemas terikat, tangan yang basah ditepuk-tepuk pada kain seluar agar cepat kering.

"sayang? tido lagi, nak makan tak?"

tok! tok! tok!

pintu bilik diketuk sederhana kuat, tak mahu terlalu bising namun tidak sampai anaknya tidak sedar. tetapi kenapa lama sangat anaknya ini mahu menjawab? tidur mati?

"amar sayang! heyyy!"

risau pula hatinya, adakah anaknya merajuk? hmm, macam mana ni? alaaa, Sari mula berasa gundah akan Amar.

tombol pintu dipusing, Sari jarang masuk ke dalam bilik Amar ketika anaknya masih didalam kecuali mahu menghantar air minuman atau snek ringan ketika Amar study pada waktu malam.

tambahan pula Amar jenis yang mudah bangun dan seringkali siap awal dan membantu kerja-kerja rumah. Sari memang jarang mengejutkan Amar untuk makan atau bangun pagi.

kreeett!

"sayang? eh, ya Allah!"

Sari bergegas ke tilam anaknya, duduk lalu menggoyang-goyangkan tubuh Amar beberapa kali. botol berwarna kuning yang sudah bertebaran isinya dicapai laju.

"ubat apa ni? Benzodiazepines? ubat apa ni aishh Amar!!"

Sari memegang tubuh anaknya, sejuk dan dingin. tidak bergerak. oleh kerana anaknya meniarap kebawah maka dia menarik bahu Amar agar berpaling dan telentang keatas. dada anaknya ditekap kuat, lemah namun degupan yang agak bersela tetap terasa. jadi Amar masih bernyawa!

"sayang, kenapa awak buat macam nii!!??"

dia berlari keluar dari bilik, menuju ke meja kopi dimana telefon bimbitnya disana. pantas hospital terdekat ditelefon, selepas 6 saat seorang wanita menyambut dihujung talian.

"ya puan, ER disini sedia membantu."

"anak saya! dia makan ubat sedatif saya rasa, saya rasa dia overdose! dia tak sedarkan diri tapi jantung dia masih berdegup, tolong hantar sesiapa, tolong saya takutt!!"

"baik, boleh bagi saya alamat puan? kami akan menghantar ambulans dalam kadar segera."

"kami tinggal dekat Taman Bagani, no 56, hmm. tingkat 5 flat Teratai."

"baik, terima kasih. puan dah makan?"

"hmm, belum...tadi...nak makan... tapi amar, amar takda.."

belum sempat nurse hotline dihujung talian mahu mengajukan soalan lain, Sari sudahpun menangis teresak-esak. perlahan-lahan dia terduduk diatas lantai disisi sofa.

lututnya lemah, kakinya tidak kuat. dadanya sempit dan sakit. kepalanya terasa ketat dan sakit namun air mata ini tidak boleh berhenti.

"maafkan mama.."

.

.

.

𝙱𝚄𝙽𝙳𝙰Where stories live. Discover now