Chapter 3: Zack

64 12 0
                                    

"KENAPA dengan Riel?"

Eyzar mengatur langkah bagi menghampiri 3 rakannya yang lain. Mereka semua melontarkan pandangan ingin tahu ke arahnya, tertanya-tanya apa yang telah terjadi.

Dia terus mengambil tempat di sebelah seorang pemuda bertopi hijau emerald yang bernama Nathan. "Aku tak tahu."

Pelipis kepala diurut.

"Dia kata dia ada tetamu dekat rumah. Tapi, setahu akulah. Ad ni tak suka ambil tetamu dekat rumah dia. Jadi, aku musykil," jelas Eyzar seraya dagunya diketuk-ketuk dengan menggunakan jari.

"Ada betul juga apa yang kau kata tu, Eyz. Adriel kan anti bila orang nak datang rumah dia. Kita yang kawan dia ni, nak jejakkan satu kaki dekat lantai rumah dia pun dah kena larang. Haih..." Khai mencelah. Kepala digelengkan.

Dan kata-katanya itu mendapat sokongan, masing-masing semua terangguk-angguk laju, menyetujui apa yang dia katakan itu.

"Lepas tu weh, aku ada dengar suara orang menyampuk perbualan kitorang tadi. Aku tertanya-tanya, suara siapa tu? Bila aku tanya Ad kan, dia senyap. Tiba-tiba je talian terputus. Sebab itulah aku pandang telefon ni bagai nak tembus. Baki kredit aku pula masih banyak lagi kalau nak kata ia dah mampus."

Di akhir kata, Eyzar menghalakan skrin telefonnya kepada mereka semua sebagai bukti. "Nampak ni?"

012 3456 7890
Last Call: RM0.40
Balance: RM13.64

"Wah, banyaknya baki, Eyz!" Nathan merampas telefon Eyzar. Skrin itu ditatap tanpa kelip bersama mata yang bersinar.

Eyzar mengerling lelaki itu menggunakan ekor matanya sebelum mengambil semula telefon miliknya daripada tangan Nathan. "Jangan sentuh." Telefon berharganya diusap.

"Aloo..." Nathan mencebik.

"Eyzar, aku rasa talian kau terputus tadi mungkin masalah line kot. Sebab tadi masa kau call, aku sempat keluar sekejap nak ambil angin, tapi cuaca kat luar tengah hujan pula. Itu yang aku patah balik." Ken berkata seraya berjalan menghampiri mereka semua.

"Hmm mungkinlah."

"Nak lawat Riel ke? Sekarang tengah gerimis, mungkin sekejap lagi redalah tu. Kita boleh pergi."

"Okay, aku setuju."

"Moga-moga untuk kali ni, tak kena halaulah kita."

· · · · ·

"ARGHH!" Adriel menjerit sekuat hati. Dia berjalan ke hulu ke hilir tanpa henti.

Lucas yang melihat kelakuan Adriel itu terkebil-kebil di tempatnya. "Riel... kau kenapa weh?"

"Diorang nak datang sini! Aku tak nak diorang datang!" Adriel meramas dan mengusutkan rambut hitamnya sehingga serabai.

Lucas menjuihkan bibirnya. Mata dikerling ke arah Adriel. "Hmm... Tu aje pun masalahnya. Aku ingatkan apalah tadi. Takut aku tengok jerit macam orang gila," selamba dia berkata.

Mencerlung mata Adriel memandangnya. Jari terus ditunding ke arah lelaki itu. "Kau pun satu hal! Kalau kau tak menyampuk tadi, diorang tak akan musykil kau tahu tak!"

CODE 17: K E I ZWhere stories live. Discover now