Hoofdstuk 1

12 1 0
                                    

De prille lentezon schijnt zacht op haar neus terwijl ze haar linkeroog een beetje samenknijpt om haar vriendin aan te kijken. Luna voelt het vochtige gras tussen haar vingers kriebelen terwijl ze zichzelf overeind duwt om zich uit te stekken naar de fles wijn die tussen hen in ligt. Ze neemt een grote slok uit de fles en voelt haar spanning wegebben. Het is maandagmiddag en ze is net vanuit school naar het parkje gefietst waar ze had afgesproken met haar beste vriendin Sanne om bij te kletsen. Ze hadden elkaar al een lange tijd niet gezien omdat Sanne een studentenkamer heeft gevonden in Amersfoort. Luna zelf zit nog op het gymnasium in de stad. Ze kijkt uit naar een vrij leven zonder restricties van haar ouders waarbij ze kan doen wat ze zelf wilt. In haar gedachten is ze klaar voor een losbandig studentenleven. Zeker als ze de verhalen hoort van Sanne over haar zoveelste date. Het lijkt allemaal zo makkelijk te gaan tegenwoordig. Een swipe naar rechts, een datum en en tijd en wanneer het niet uitpakt als gehoopt swipe je door naar de volgende. Datingsapps zijn niks voor haar vind Luna, tegenwoordig zijn alle jongens uit op seks. Maar toch klinkt het wel leuk al die dates, het is spannender dan het vertalen van Cicero. "Luun waarom ga jij niet eens op tinder?" Luna kijkt haar vriendin vragend aan. "Ik? op tinder?" ze lacht, "denk even na ik ben 17, dat kan nog helemaal niet." "Tuurlijk kan dat wel, het is niet dat ze om je identiteitsbewijs vragen net zoals in de supermarkt wanneer je een pakje sigaretten wil kopen." Sanne gaat recht overeind zitten en kijkt Luna strak aan. "Je vult gewoon in dat je 18 bent en niemand die zich erom zal bekommeren hoor."  Waarom ook niet? denkt ze bij zichzelf. Haar hoofd voelt een beetje zwaar en draaierig van de alcohol op haar lege maag. Ze had haar lunch niet opgegeten omdat ze de bruine boterhammen met chocopasta niet door haar strot geduwd kreeg. Van haar moeder mag ze alleen bruin brood meenemen want in wit brood zitten te weinig voedingstoffen. Ze pakt haar telefoon om het idee van haar vriendin in uitvoering te brengen. Het zal vast geen kwaad kunnen om met wat nieuwe mensen te praten. Gewoon voor de lol, ze heeft echt geen intenties om daadwerkelijk te gaan daten. ze ziet het meer als een vorm van tijdverdrijf. Ze scrolt door haar galerij om de foto's voor haar profiel uit te kiezen. Een diepe zucht volgt, ze kan geen enkele foto bedenken waar zij zichzelf leuk op vind staan. "Kom eens hier meid" zegt Sanne wanneer ze haar vriendin peinzend ziet kijken naar haar telefoon. Ze pakt de telefoon uit Luna's handen en opent de camera. Ongemakkelijk verschijnt er een glimlach op het gezicht van Luna terwijl haar vriendin aan een stuk door foto's aan het maken is. Er loopt een rilling over haar rug heen wanneer een vlaag wind de warmte van de zon doet verdwijnen. Ze pakt de telefoon weer terug aan en selecteert de zojuist gemaakte foto's voor haar profiel. Nog geen twee minuten later liggen de meiden naast elkaar in het gras te kijken naar alle profielen die ze voorbij zien komen. "haha moet je dit zien" zegt Sanne "Een typisch gevalletje van 'op zondagmorgen breng ik mijn tijd door met vissen, kijk eens naar mijn vangst van vorige week', deze moet je echt niet liken." Luna haar vinger glijden herhaaldelijk naar links op haar telefoonscherm. Echte liefde gaat ze hier niet op vinden weet ze meteen.

------------------------------

Okay guys dit was mijn eerste hoofdstuk. dankjewel voor het lezen!

VervreemdWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu