بتحكي مني وبتقول: احنا كنا اسره بسيطه زي اي اسره ولاكن حياتنا اتغيرت مابين يوم وليله امي كانت ليها اخت اسمها مديحه كانت تصرفاته غريبه جدا كانت بتصوت من غير اي سبب وكانت بتقعد في الحمام وقت طويل بتوصل لساعات وكانت بتمتم بكلام مش مفهوم وساعات بتصوت وتقريبا مكانتش بتنام خالص وكانت بيجي عليها وقت وتقطع في هدومها وشعرها وكانوا بيجبولها شيوخ كتير البيقول دي ملبوسه واليقول دي مجنونه وهاكذا وفي مره جدتي اتصلت علي ماما وقلتلها انها لقيت شيخ كويس جدا وسره باتع وان انشاء الله علاجها هيبقي علي ايدوا وهنا ماما اخدت اسوء قرار في حياتها وهو انها لازم تحضر الجلسه دي معاها والمصيبه الاكبر انها قررت تخدنا معاها وفعلا ماما خدتنا معاها وانا فاكره اليوم ده كويس جدا وعمري ما هنساه ماما وجدتي كانوا قعدين يكلموا في خالتي بيحاولوا يطلعوها من الهي في ولاكن هي كانت ساكته ومبتكلمش خالص ولا حتي بتتحرك واحنا كنا قعدين نلعب مع بنت خالتي وفجأه الباب خبط ماما خدتنا كلنا ودخلتنا اوضة الضيوف وقلتلنا اوعوا حد يطلع فيكم لاي سبب من الاسباب ولاكن احنا كااطفال فضولنا كان مسيطر علينا وكونا فاتحين جزء صغير من الباب ماما فتحت الباب وشوفنا شخص شكله غريب ودقنه طويله وسوداء هو كان مش كبير اوي في السن دخل البيت وقعد امام خالتي وفضل يكلمها وكان بيتمت بكلام مش مفهوم وينادي علي اسامي غريبه مستحيل تكون اسماء بشر اصلا وكان معاه كتاب اسود قديم اوي ورقه اصفر.... خالتي كانت بتسرخ جامد وهو بيتكلم وكان الموقف مرعب جدا لحد ما خلص وخالتي وقعت في الارض والشيخ قال لجدتي انها ملبوسه بالجن العاشق ماما ساعتها انفعلت جامد وقالتلوا ومستني اي متحرقوا ولا تغوروا فاي داهيه ساعتها الشيخ بصلها جامد وقلها اسكوتي مينفعش النتي بتقوليه ده ماما انفعلت اكتر وقالتله حرام العذاب البنت عيشه فيه ده رد عاليها الشيخ وقالها اسكوتي ياست انتي انتي كده بتأذيها اكتر لو مش قادره تسكوتي اطلعي بره ماما قعدت بعيد وسكتت والشيخ بدأ يعزم من جديد ولاكن احنا لحظنا حاجه غريبه خالتي طول ما الشيخ كان بيتكلم خالتي كانت باصه لماما بغل جامد وما شلتش عنيها من عليها حتي كانت عينها بتحمر.... خلص الشيخ وقال لجدتي انها دايما تشغل قرآن وترش عليها مسك علي طول وقالها انو هيجي كمان يومين عشان يطمن عليها مشي الشيخ واحنا كمان روحنا بابا جيه من الشغل ودخلنا كلنا ننام وفجأه صحينا علي صوت تخبيط جامد علي باب الشقه كلنا قومنا وقفنا امام باب البيت مش عايزه اقلكم علي كمية الخوف الحنا كنا فيه بابا كان واقف ورا الباب وبيقول مين محدش كان بيرد مع ان التخبيط كان لسه موجود بابا بص من العين السحريه الفي الباب ملقاش حد خالص وفجأه التخبيط وقف بابا فتح الباب بحذر واحنا طبعا في قمة الرعب ملقاش حد قفل الباب التخبيط رجع واكتر من الاول بابا فضل يقول مين مين محدش رد وفجأه سمعنا صوت تكسير جامد في المطبخ احنا اتخضينا جامد وبابا وماما جريوا علي المطبخ لقوا ان مفيش غير كوبايه واحده بس هي التكسرت مع ان ماما كانت غاسله المواعين كلها واحتمالية ان الكوبايه تقع دي شبه مستحيله في اليله دي كلنا اتجمعنا في اوضه واحده ونمنا ومن اليله دي والاحداث المرعبه فضلت ملزمانا منها نسمع اصوات ناس بتنادي علينا نسمع اصوات رجلين بتجري في الصاله ونشوف خيالات بتجري ومن ضمن الاحداث المرعبه ماما كانت متعوده تنقع هدوم بابا الداخليه في ميه زرقه كده وفوجئت بهدوم بابا كلها محطوطه في دم ده كان من اكتر المواقف المرعبه المرت علينا وفي اليوم المشئوم اليوم الماما شعرها شاب في اليوم ده بابا كان في الشغل وماما كانت نايمه لوحدها واحنا كنا نايمين في اوضتنا ماما حست بان السرير بيتهز بيها جامد واكن في زلزال ماما صحيت من النوم مفزوعه جامد واتفجأت بشخص اسود ملامحه مش باين منها حاجه بس ايدوا كانت شكلها اسود زي الفحم وعنيه كانت بتنور احمر ولا بس جلبيه سوده قاعد علي طرف السرير ماما اتخضت ورجعت لورا وقالتلوا انت مين رد عليها بصوته المرعب الضخم وقالها انتي استهزائتي بيه واتحدتيني ووقفتي قصادي وانا قبلت التحدي وريني بقي هتعملي اي ماما اغمي عليها ولما قامت الصبح كان وشها اصفر وكانت بتترعش وحكت لبابا كل حاجه بتفصيل بابا اتصل بجدتي وطلب منها رقم تيلفون الشيخ الهي جابتوه لخالتي اخد منها رقم التلفون وجرب يتصل اكتر من مره لاكن الموبيل دايما كان غير متاح بابا راحلوا البيت لاكن اكتشف ان هو عزل من حوالي شهر بابا فضل يدور علي شيخ تاني لحد مالقي واحد اسمو الشيخ (يامن) والناس كانت بتشكر فيه ماما وبابا راحولوا وماما حاكيتلوا كل حاجه بتفصيل والشيخ فضل يوبخها ويلومها ويقولها انتي السبب مكنش ينفع تقولي كده في حضورهم وبعد كده قالها علي نوع بخور معين تحرقوا في الشقه كل يوم وادها ورق عليه طلاسم وكلام غريب وقالها تحطوا في كل حته في الشقه وان كل حاجه هترجع زي ماكانت وفعلا كل حاجه رجعت زي مكانت لمدة شهر وبعد الشهر...........
يتبع....
لو عجبتك القصه اعمل فولو واستني الجزء التاني والاخير قريب.
صلي على النبي.
للعلم القصه حقيقه.