Alif sudah bersiap ingin ke pejabat. Sewaktu meletakkan briefcase di meja kopi, Alif lihat Mercedes ayahnya masih berada di sebelah BMW miliknya. Alif fikir ayahnya bercuti barangkali kerana semalamnya baru lepas berkahwin.
"Alif... Sarapan dulu jom.." suara mak Som kedengaran memanggil Alif.
Alif terus menuju ke dapur. Hidangan sarapan sudah terhidang di atas meja. Sudah lama dia tidak bersarapan di rumah, sejak ibunya meninggal dunia dulu.
"Biasanya pagi-pagi Alif minum apa?" Tanya mak Som.
"Kopi je mak Som.." jawab Alif yang masih malu-malu.
Mak Som pun membuatkan air kopi untuk anak tirinya. Kelibat ayah Alif masih tidak kelihatan, pastinya masih belum bangun tidur barangkali. Maklumlah pengantin baru.
Mata nakal Alif memandang ibu tirinya yang sedang membuatkan air kopi untuknya. Dari pandangan mata jejaka bujang berusia 30 tahun itu, mak Som masih kekal seperti dulu. Masih tidak banyak perubahan meskipun sudah lebih 3 tahun mereka tidak bertemu. Tidaklah cantik sangat, sekadar wajah tanpa dandanan seorang perempuan kampung berusia 47 tahun. Tubuhnya juga masih berisi seperti dulu. Tubuhnya yang berlemak itu tidak terlalu gemuk. Masih mempunyai lekuk tubuh yang mencairkan iman Alif. Gayanya juga tidak berubah, kekal dengan gaya tradisional seorang surirumah yang gemar berbaju t-shirt dan berkain batik di rumah.
Alif tersenyum, itulah dia perempuan yang selalu menghiasi fantasi lancap Alif dulu. Perempuan kampung beranak 6 yang menjadi surirumah sepenuh masa di usia seawal 16 tahun. Perempuan kampung yang kolot tidak pandai bergaya namun menjadi idaman nafsu Alif yang tergoda kepada kemontokan punggungnya yang 24 jam berkain batik itu.
Berdegup Alif menelan air liurnya melihat lentikkan punggung perempuan kampung yang telah menjadi isteri ayahnya itu. Punggung yang bulat dan subur itulah yang pernah membuatkan Alif selalu mengintipnya mandi dan berak di kampung dulu. Punggung yang subur berlemak itulah juga yang membuatkan Alif nekad mencuri kain batik yang hapak dan hancing dari bakul pakaian kotor mak Som sewaktu keluarganya menziarahi keluarga mak Som pada hari raya sepuluh tahun yang lalu.
"Ayah Alif pesan, minggu depan baru dia naik kerja. Dia minta Alif uruskan syarikat elok-elok sepanjang dia takde" kata mak Som sambil berjalan membawa secawan kopi O untuk anak tirinya.
"Anak-anak mak Som ok ke... mak Som kawin dengan ayah saya ni?" Tanya Alif.
"Dia orang semua dah besar-besar Lep... Paling kecik pun si Aida tu dah habis belajar pun.. dah kerja dah.. Dia orang semua tak kisah pun.." jawab mak Som.
"Bekas suami mak Som masih tinggal kat situ lagi ke?" Tanya Alif.
"Tak.. dah pindah ke kampung dia.. alah kampung sebelah je.." jawab mak Som.
"Habis tu rumah lama tu apa cerita mak Som?" Tanya Alif.
"Entahlah.. sejak suami mak Som pindah keluar dan mak Som pun tak duduk situ, adik beradik mak Som kata nak jual tanah tu.. tak tahulah.. lantak dia oranglah.." kata mak Som.
"Sayangnya.. tanah pusaka arwah nenek bagi tu..." Kata Alif.
"Nak buat camne Lep.. dah nasib... Masing-masing dah ada tanah arwah nenek bagi. Tapi... Tulah.. tamak haloba ni tak kira siapa.. malas mak Som nak gaduh-gaduh..." Jawab mak Som.
Sepanjang memandu ke pejabat, Alif timbul rasa kasihan kepada mak Som. Alif sedar, ibu tirinya itu adalah seperti yang dia kenal dulu. Seorang surirumah yang lurus bendul dan bodoh. Mudah dipermainkan dan diperkotak-katikkan. Setakat ditipu adik beradik sendiri itu perkara biasa. Malah Alif sendiri pernah memperbodohkan mak Som dulu kerana terlalu bernafsu kepada sepupu ayahnya itu.
Mak Som yang ditemui berjalan kaki sendirian pulang dari kedai telah ditumpangkan kerana melihatkan mak Som yang lemah akibat demam. Namun Alif sengaja mereka cerita nampak kelibat tuju-tuju di atas rumah mak Som dan kononnya mungkin itulah puncanya mak Som sakit. Sedangkan Alif tahu mak Som demam biasa saja. Alif menawarkan untuk membantu mak Som dengan pergi ke bomoh untuk melihat apakah sakit mak Som dengan syarat membawa kain batik mak Som yang masih basah dengan peluhnya itu. Tanpa ragu-ragu, mak Som terus menyalin pakaian sebaik tiba di rumah dan menyerahkan kain batiknya yang masih basah dengan peluhnya kepada Alif kononnya untuk Alif bawa bertemu bomoh. Dengan lurus bendul mak Som merahsiakan perkara itu seperti diminta Alif. Hasilnya, mak Som sihat beberapa hari kemudian selepas makan Panadol dan Alif melancap sakan menggunakan kain batik sepupu ayahnya itu.
"Assalamualaikum.. Lep.. mak Som ni.. tengahari ni Alif balik makan tengahari tak? Kalau Alif balik mak Som masak lebih..." Tanya mak Som yang menghubungi Alif di pejabat.
"Tak mak Som.. saya biasa makan kat kedai area office ni je... Ayah mana mak Som? Tidur lagi ke dia?" Tanya Alif.
"Dia pergi kedai... Cari rokok katanya... Errr... Alif balik nanti pukul berapa?" Tanya mak Som.
"Pukul 5 lebih.. macam semalam.. kenapa mak Som?" Tanya Alif.
"Takde apa... Saja tanya... Alif tengah sibuk kerja ye?" Tanya mak Som pula.
"Tak sibuk pun.. tengah rilek kejap selepas penat uruskan pekerja tadi... Mak Som tengah buat apa tu?" Tanya Alif.
"Tak buat apa.. tengah duduk tengok pokok bunga arwah ibu Alif ni.. mak Som nak jaga pokok-pokok bunga ni boleh?" Tanya mak Som.
"Boleh... Mak Som jagalah biar cantik dan subur macam mak Som.." kata Alif.
"Malu je Alif cakap camtu... Alif.. mak Som nak tanya ni... Kejap lagi mak Som nak masuk bilik Alif kemas sikit boleh?" Tanya mak Som.
"Mak Som nak tidur dalam bilik saya pun boleh..." Jawab Alif.
"Ehh takdelah sampai tidur situ.. mak Som tanya je.. takut Alif tak suka je..." Kata mak Som.
"Boleh mak Som... Cuma, kalau mak Som buka almari paling kanan tu, harapnya mak Som jangan cerita kat siapa-siapa ye apa yang mak Som jumpa.." kata Alif.
"Kenapa Alif.. ada apa je kat almari tu?" Tanya mak Som.
"Takde apa-apa.. cuma ada sesuatu je.. harapnya mak Som tak cerita kat siapa-siapa ye, terutamaya ayah... tapi sebaiknya tak payahlah buka..." Kata Alif.
"Oh.. baiklah.." jawab mak Som.
YOU ARE READING
Konspirasi Cinta
RomanceKembalinya Dato' Radzi yang menduda ke kampung untuk berkahwin telah mengejutkan anaknya, Alif. Kerana wanita yang Dato' Radzi kahwini adalah sepupunya sendiri, wanita yang menurut pengetahuan Alif masih bersuami. Bagaimanakah ianya boleh terjadi?