Last day

21 3 0
                                    

Ini merupakan hari terakhir mereka di sana, mereka pergi ke sebuah padang untuk bergambar dan bersantai.

Chan mendirikan tripod miliknya lalu menetapkan masa gambar akan diambil. Mereka semua berkumpul lalu senyum ke arah kamera. Mereka nampak sangat gembira di dalam gambar tersebut.

Selepas bergambar, Chan, Chu, Fiq dan Ara berpiknik disitu. Nish dan Krys berkejar-kejaran untuk merebut layang-layang.

"Kongsi la Nish, jangan kedekut." Suara Chan kedengaran.

Nish mengalah lalu memberikan layang-layang itu kepada Krys. Krys pula menghulurkan kamera yang dipegangnya kepada Nish  kerana mahu bermain layang-layang itu. Nish memasang kamera itu lalu merakamkan kelima-lima orang yang pergi bercuti bersama dengannya.

Krys berlari membawa layang-layang tersebut lalu dikejar oleh Nish sambil dirakam.

"Jangan main jauh sangat." Suara Ara pula didengari.

Mereka mengendahkan kata-kata Ara lalu pergi bermain lebih jauh.

Mereka pergi berlari ke arah bukit lalu menaikinya, Krys menurunkan layang-layang yang dimainnya tadi lalu meletakkan layang-layang itu di atas tanah sebentar.

Mereka berguling turun dari atas bukit sambil bergelak ketawa kerana gembira.Keempat-empat senior mereka hanya mampu melihat dan ketawa melihat gelagat kedua junior itu.

Semua pulang ke hotel setelah berseronok disana. Pada malam hari, mereka pergi ke padang yang sama. Mereka membentangkan tikar lalu berbaring diatasnya.

"Nak tau tak, Fiq suka tengok bintang. Tapi bintang jauh. Ara dekat, jadi Fiq lagi suka tengok Ara." Fiq memberi pickupline kepada Ara.

Ara memblush hingga mukanya kemerah-merahan.

Chan dan Chu hanya bersembang tentang apa yang akan dibuat setelah pulang.

Krys dan Nish berkongsi earphone lalu memasang lagu berjudul "Marvin Gaye". Masing-masing diam memikirkan sesuatu.

"Esok nak gi airport awal pagi, jom balik. Lewat dah ni." -Chan

Selepas itu, mereka pulang ke hotel dan berehat untuk menyimpan tenaga supaya tidak penat untuk hari esok.

Pagi telah tiba, mereka semua bergegas ke lapangan terbang untuk pulang. Mereka masuk ke dalam kapal terbang sejam selepas sampai ke lapangan terbang. Perkara terbalik terjadi di dalam kapal terbang berbanding hari mereka datang, kali ini Krys yang tidur dahulu.

Nish tanpa rasa bersalah memasang lagu dengan kuat lalu memasangkan earphone ke telinga Krys. Krys terkejut lalu terbangun dari tidur.

"Apa kau ni." -Krys

"Jangan la tido, aku bosan nanti." -Nish

Krys hanya mengangguk lalu menghadap ke arah tingkap kapal terbang dengan keadaan mengantuk.

Semasa kapal berada di udara, sedikit gegaran berlaku. Ara terkejut lalu memeluk lengan Fiq kerana takut.

"Setakat camtu aku pun takde." Krys bercakap di dalam hati.

Chan yang melihat dari belakang hanya mampu menggelengkan kepalanya melihat tahap sweet pasangan itu.

Chu telah tidur dengan lena seperti penerbangan sebelum ini.

"Nak buat apa je sekarang?" Krys bertanya.

"Buat jela pape." -Nish

"Aku tido la." Krys bercakap lalu tidur di bahu Nish.

"Ni sengaja ke ape." Nish merasa sedikit jengkel walaupun sangat sayangkan rakannya itu.

Nish mengetuk kepala Krys menggunakan jari telunjuknya tapi tidak dipedulikan.

Selepas kapal mendarat, Nish mengetuk kepala Krys seperti mengetuk pintu untuk mengejutnya bangun.

"Lembut sikit tak boleh ke." -Krys

Kepulangan mereka disambut oleh Aryn dan Jun dari TWA.

"Seronok berjalan?" -Jun

"Syok gila, rugi kau tak ikut." -Krys

"Kalau aku ikut pokai terus Chan." Jun menjawab

Mereka semua ketawa mendengar balasan Jun.

Aryn diam memikirkan apa yang patut dikatakan kepada Fiq dan Ara apabila teringat akan apa yang dilakukan olehnya dulu.

"Dahla, benda lama takyah ingat." -Ara

Fiq sekadar mengangguk perlahan.

Jom gi cafe jap, enjoy dulu cuti. Dua tiga hari lagi balik dorm dah.

"Aku dengar ada budak baru nak masuk TWA nanti, dua orang." -Jun

"Baguslah." -Ara

"Nanti kita perkenalkan semua benda yang ada kat dorm." -Ara

"Jangan lupa perkenalkan stokin busuk Jintan." Jun berjenaka.

Tertawa semua orang mendengarnya.

"Boleh ek? Kalau tak aku offer dorang kat sq lain." -Jun

"Boleh je." -Aryn

"Apa-apa aku roger kat korang." -Jun

"Okay." Semua membalas serentak.

-bersambung-

Fav secretWhere stories live. Discover now