Bab 6 ✔︎

190 9 0
                                    

Emelda turun keruang tamu mencari kelibat ibunya. "mana ibu ni?" kata emelda lalu duduk disofa dan mengeluarkan phonenya.

"ha melda tak kerja ke harini" tanya Puan nairah.

"tak ibu harini melda cuti" jawab emelda matanya masih di skrin phone.

"melda" panggil Puan nariah, emelda memandang wajah ibunya yang gembira seperti ada berita baik ingin disampaikan.

"apa bu" jawab emelda.

"anak kawan ibu dah setuju jadi majlis akan dibuat pada hujung minggu ni" kata Puan nairah teruja, emelda terkejut mendengar apa yang ibunya sampaikan hujung minggu ni majlis berlangsung.

"yaallah ibu cepatnya mana sempat nak siapkan semua benda" kata emelda.

"𝑑𝑜𝑛𝑡 𝑤𝑜𝑟𝑟𝑦 pihak lelaki yang siapkan buat sekali ja nanti belah kita tak payah buat dah" jawab Puan nairah. Emelda mengeluh panjang sudahla bakal suami dia tidak kenal majlis pulak hujung minggu ni bersediakah dia untuk jadi isteri orang?

"petang nanti kamu keluar dengan zarid ehh fitting baju nikah" kata Puan nairah.

"sapa zarid?" tanya emelda polos.

"bakal suami melda la" jawab Puan nairah lalu menggelengkan kepalanya. Emelda hanya tersenyum seperti kerang busuk.

**
"zarid" panggil Puan zarina.

"ya ma" jawab zarid.

"nah" kata Puan zarian menghulur satu surat kepada zarid.

"surat apa ni ma" tanya zarid lalu membuka surat itu untuk melihat apa yang ditulis.

"tu alamat rumah bakal isteri kamu and no telefon dia petang ni ambik dia bawak pergi fitting baju nikah" jawab Puan zarina lalu pergi meninggalkan zarid diruang tamu.

"Macam aku kenal no telefon ni, melda ke? kalau betulah dia bagus la tak payah susah-susah untuk aku pikat dia" kata zarid didalam hati.

"Heyy apa yang tercegat kat situ dah pukul 2 ni cepat la siap nanti lambat pulak pergi fitting baju butik tu bukan nak tunggu kamu" bebel Puan zarina, zarid yang dengar mamanya membebel berlari naik keatas untuk bersiap

**
"dah siap" tanya Puan nairah yang melihat emelda sedang turun dari tangga.

"dah" jawab emelda lalu duduk disebelah ibunya.

"ermm betul ke ni rumah dia" kata zarid yang melihat sebuah rumah yang berwarna hijau dihadapannya.

"Assalammualaikum" ucap zarid dari luar.

"ehh ibu ada ornag datang la" kata emelda.

"jap ibu tengok" kata Puan nairah lalu bangun melihat siapa yang ada diluar.

"waalaikummusalam" jawab Puan nairah lalu membuka pintu.

"ermm ni rumah cik nairah ke" tanya zarid sopan.

"ya" jawab Puan nairah dengan senyuman.

"melda ada nak ajak dia pergi fitting baju" tanya zarid.

"ada jap" jawab Puan nairah.

"melda zarid dah sampai ni" panggil Puan nairah dari luar.

"jap!" jawab emelda dari dalam, cepat-cepat dia mengambil beg tanganya lalu berlari menuju ke pintu utama.

"Ehh budak ni lari-lari dah kenapa" tanya Puan nairah. Emelda hanya tersenyum seperti kerang busuk.

Dia Yang TerakhirWhere stories live. Discover now