"Hamboi budak nii cepat betul ehh" tegur Puan zarina , zira hanya tersenyum malu.
"ye la jom balik esok majlis sanding pulak" kata Encik izman. Mereka semua balik kerumah masing-masing.
**
tok..tok..tok.."masuk" kata zarid dari dalam. Emelda membuka pintu dengan perlahan lahan.
"ha sini la" panggil zahid.
"Ya" jawab emelda yang berdiri betul-betul dihadapan zarid.
"kau nak mandi dekat sana kau nak susun baju dalam almari sana and kalau nak tidur dekat atas katil ni faham" kata zarid menunjuk semua yang dia sebut supaya emelda tidak pening. Emelda hanya menganggukkan kepalanya tanda faham.
"awak nak pergi mana" tanya emelda yang melihat zarid berjalan menuju kearah pintu bilik.
"aku nak turun bawah jap kau rehat la" jawab zarid lalu membuka pintu keluar dan menutupnya kembali.
"wahh besarnya bilik dia" kata emelda lalu duduk diatas katil yang bersaiz king. Dia menepuk nepuk katil yang empuk itu.
"hai pengantin baru tak duduk atas ke" usik mak long zaza yang merupakan kakak sulung kepada papanya zarid.
"apa mak long ni awal lagi la" kata zarid.
"ha bagus tinggal isteri sorang-sorang dekat atas!" marah Puan zarina.
"la melda rehat la ma dia penat" jawab zarid, Puan zarina hanya menjeling anak lelakinya itu.
"ℎ𝑜𝑤 𝑎𝑏𝑜𝑢𝑡 𝑟𝑖𝑠𝑦𝑎?" tanya zarid pada faris cousinnya.
"now dia okey ja but kena hati-hati la sebab aku dengar dia nak rosakkan rumah tangga kau" jawab faris.
"dia yang sia-siakan rid pastu nak runtuhkan rumah tangga rid pulak ha try la mampus mak ngah kerjakan dia nanti berani nak kacau menantu aku!" kata Puan zarina dengan nada marah, perempuan itu yang tolak cinta anaknya lepastu nak kacau rumah tangga anaknya pula.
"Sabar mama sabar" kata zira menenangkan mamanya. Puan zarina menarik nafas panjang untuk tenangkan dirinya.
"𝑑𝑜𝑛𝑡 𝑤𝑜𝑟𝑟𝑦 maa rid tak suka pon dekat risya tu" kata zarid.
"ha cakap tak suka tak suka tapi dalam hati tu sapa yang tau ingat sikit rid kamu ada isteri ehh" tegur Puan zarina dia sudah sayang emelda seperti anak kandungnya sendiri.
"ye ma betul tu kan kisah dulu tak yah la bising nanti melda dengar dia terasa rid tak nak la dia fikir rid kawin dengn dia sebab nak lupakan risya ma" jawab zarid dia ingin menjaga perasaan melda dan dia tidak mahu melda tau sedikit pun tentang risya. Tanpa mereka sedar disudut lain emelda telah mendengar semua benda yang mereka borak.
"tak pe la rid naik dulu nak tengok melda" kata zarid meminta diri ingin dia berjalan menuju kearah tangga melda datang menghampirinya.
"tak tidur lagi" tanya Puan zarina, emelda menggelengkan kepalanya.
"sapa risya" tanya emelda dia ingin tahu siapa risya didalam hidup suaminya itu. Mereka semua terkejut dari mana emelda tau nama itu adakah dia dengar perbualan mereka semua tadi.
"𝑛𝑜𝑡ℎ𝑖𝑛𝑔 𝑑𝑒𝑎𝑟" jawab zarid.
"𝑗𝑢𝑠𝑡 𝑡𝑒𝑙𝑙 𝑚𝑒 𝑧𝑎𝑟𝑖𝑑 𝑧𝑎𝑓𝑟𝑎𝑛" kata emelda dengan nada sedikit tegas,zarid menelan air liurnya belum pernah dia dengar suara emelda setegas ini.
"okey duduk dulu saya cerita semua dekat awak" jawab zarid lalu menarik emelda duduk disebelahnya.
"okey macam ni risya tu kawan saya masa sekolah menengah je" terang zarid lalu senyum saat emelda memandang wajahnya.
YOU ARE READING
Dia Yang Terakhir
RomanceZarid Zafran lelaki yang dingin dan tidak mempercayai mana ii wanita kecuali mama dan adik perempuannya, kerana truma dengan masa lalu dia tidak berminat untuk kenal dengan mana ii wanita yng ingin dekat denganya. Atas permintaan mamanya dia terpaks...