"Te is csak azért nézel F1-et, mert JÓL NÉZNEK KI A PILÓTÁK"

44 2 0
                                    

"Te is csak azért nézel F1-et, mert jól néznek ki a pióták", avagy apró betekintés abba, hogyan vélekedik a mai társadalom a motorsportokat kedvelő és követő nőkről. Emellett kifejtem, mi az, ami engem személy szerint a legjobban idegesít az általánosításban és a fake-fanokban. Élvezzétek! (Megjegyzés: ha esetleg ezek után kedvetek támadna átharapni a torkom, javaslom a komment szekciót. Otherwise nem nagyon érdekel, ha nem értünk egyet, én csak a saját véleményem szeretném kifejteni. Te is megteheted ugyanezt, nincs megtiltva).

Mielőtt bármibe bele kezdenénk, nézzük meg, mi a definíciója a motorsportnak a Wikipédia szerint: A motorsport , motorsports vagy motor sport egy olyan globális kifejezés, amely tartalmazza a versenysportesemények azon csoportját, amelyek elsősorban motoros járművek használatát foglalják magukba.
A négy (vagy több) kerekes motorsport versenyt globálisan a Nemzetközi Autószövetség (FIA) irányítja; és a Fédération Internationale de Motocyclisme  (FIM) szabályozza a kétkerekű versenyt. Hasonlóképpen, az Union Internationale Motonautique(UIM) irányítja a motorcsónakos versenyeket, míg a Fédération Aéronautique Internationale (FAI) a légisportokat; beleértve a repülőversenyeket is. Minden motorsportban részt vevő járműnek meg kell felelnie az adott globális irányító testület által meghatározott előírásoknak.
Így tehát elmondható, hogy jó sokféle motorsportot különböztetünk meg, még a külön kategóriákon belül is. A négy vagy több kerekes versenyeket két kategóriába sorolhatjuk. Vannak az úgy nevezett "Open wheel racing", azaz nyílt kerekes versenyszériák (laikusan: az autó kerekei kívül találhatók, nem fedi őket a karosszéria); illetve beszélhetünk még "Closed wheel racing", azaz zárt kerekes versenykategóriáról is. Open wheel racing kategóriába soroljuk például a Formula szériákat, mint az F1, F2, F3, Formula E; vagy az IndyCart. Closed wheel racinghez tartozik a sportautó verseny, stock autóverseny, túraautó verseny és a terepversenyzés.

Na de ennyit a száraz tényekről, amiket mindenképpen szerettem volna megosztani, mielőtt belevágnék a jelenlegi témánkba. Itt zárójelben megjegyezném, hogy ennek a kis szösszenetnek az írása közben biztosan szükségem lesz némi Xanaxra (nem reklám) vagy valami nyugtató meditációs zenére, mert már csak ha rá gondolok is érzem, ahogy perzselődnek az idegeim.

Ha lány/nő vagy és esetleg kedveled az autós sportokat, valószínűleg már hallottad azt a mondatot valaki (általában egy tesztoszterontól túlfűtött, pattanásos tinisrác és/vagy egy magát többnek gondoló beképzelt férfi) szájából elhangozni, hogy "biztos te is csak azért nézed az F1-et, mert jól néznek ki a pilóták". Mivel gondolom nem csak engem idegesít ez a kijelentés, hanem sok más nőtársamat is, úgy döntöttem, hogy közelebbről is megvizsgálom a nőnemű rajongók és a motorsport kapcsolatát (warning: többoldalú megközelítés).

Nagyon jól tudjuk, hogy a motorsport a megalakulása óta leginkább a férfiak világa, de mint sok más helyen, úgy itt is idővel megjelentek a nők és elkezdtek komolyabban és mélyebben részt venni benne. Ahogy azt már az elején is megemlítettem, ebben a kis szösszenetben leginkább a női rajongókról lesz szó, de nem feledkezhetünk meg a sportban dolgozókról, illetve a női pilótákról sem. Róluk majd egy másik fejezetben szeretnék írni, ugyanis túl hosszú lenne, ha ezt mind egy részben foglalnám össze.

Mit is jelent rajongónak lenni? Rajongó vagy, ha egy dologért vagy személyért túlzottan lelkesedsz és/vagy elfogult szeretetet, bámulatot érzel iránta. A motorsport iránt érdeklődni, a motorsportért rajongani számomra egy valahova tartozást jelent, ahova bármikor elmenekülhetek, ha a valóvilágban éppen nem működnek a dolgok. Annyi szent, hogy nincs két egyforma ember és bárkit megkérdezel, a válasz arra a kérdésre, hogy miért szereti úgy a motorsportot, mindig más lesz. Mert nem vagyunk egyformák. Van olyan (köztük én is), aki már születése óta ebben a világban mozog, a családja úgymond belenevelte ebbe a közegbe. Nálam evidens volt, hogy mindig is szeretni fogom az autósportokat, ezen gondolkodnom sem kell. Mások esetleg csak később ismerkednek meg vele, az is lehet, hogy nem magán a sporton keresztül, hanem egy arról készült film vagy sorozat kapcsán. Igazából nem is az a lényeg, hogyan lett valakiből fan, hanem az, hogy szerencsésen rátalált arra a dologra, amiért lelkesedik és ami őt boldoggá teszi.

Egyéni szocproblémaWhere stories live. Discover now