2

31 0 0
                                    

Aidilfitri datang lagi. Takbir yang berlagu syahdu, menghantar sayu dihati dua manusia yang terbuang dek satu hal yang dinamakan cinta. Seorang, dek cinta yang didustai. Seorang lagi, dek cinta yang setulus hati. Dua pasang mata itu saling bertatapan. Dua pasang tangan pula saling bergenggaman, erat. Kemeriahan raya menjadi hening, menyaksikan dua hati yang larut dalam perasaan.

"Su sayang..."

Suzana angkat muka. Wajah lelaki hebat di atas muka bumi ini baginya, dipandang dengan mata yang mulai menitiskan air jernih. Butir demi butir hingga akhirnya mencucur deras. Mizal menarik wanita yang sangat disayanginya itu kedalam dakapan. Tubuhnya ikut bergegar digoncang esakan Suzana. Dia faham benar isi hati wanita itu. Ini aidilfitri yang kesekian kali dia beraya sebatang kara. Ibu Mizal masih menolaknya. Keluarga sendiri pula membuangnya. Kasihan cinta hatinya itu... Setiap raya, pasti berteman airmata, kesunyian dan menderita.

"I tak akan kemana - mana kalau you nak I disini."

Suzana geleng. Senget - benget baju melayu Mizal dek geselan mukanya. Dia masih membenam wajahnya didada Mizal dan dalam pelukan Mizal. Sepertinya dia memang tidak mahu lelaki itu pergi.

"Dah tu, Su peluk abang macam ni, apa maksudnya? Tak bagi abang pergilah, kan?"

Suzana bungkam. Wajahnya dijauhkan dari tubuh si suami. Kemudian dia mulai melepaskan pelukannya pula. Lambat - lambat.

"No. No. You must go and see her. Mak abang mesti tunggu tu," kata Suzana sambil membetul - betulkan baju Mizal.

"Abang boleh balik sebelah petang atau kalau Su nak, esok aje."

Suzana geleng - geleng. Berayunan rambut separas bahu berwarna keperangan gelap itu. "Nanti mak tertunggu - tunggu, lepas tu dia ingat Su pula yang tak bagi abang balik."

Bukan tidak pernah terjadi. Mertuanya menelefon marahkannya sebab Mizal tidak balik pada raya tahun itu. Walhalnya Mizal cuma lewat sebab terpaksa membaiki tayar yang kempis kerana tertusuk paku. Telefon Mizal pula entah macam mana, dalam mod senyap menyebabkan panggilan dari Halijah semuanya tidak berjawab.

"Ibu! Ibu!"

Teriakan kanak - kanak yang meluru masuk ke bilik mereka, merentap momen sayu itu.

"Ibu, along ni cakap, angah tak handsome." Anak kedua, Carl Hakimi, mengadu. Berusia 5 tahun, mulutnya memang petah.

"Bukanlah, bukan cakap macam tu!", si sulung, Carl Muzammel, membidas. "Along cakap along lagi handsome dari angahlah."

"Babah, ibu, tengok along!"

Suzana dan Mizal ketawa saja mendengar dua hero mereka bertingkah siapa paling kacak.

Mizal menarik anak - anaknya dan memangku mereka, seorang dikiri, seorang dikanan. Suzana memerhati saja.

"Anak - anak yang soleh tak boleh bergaduh macam ni. Lagi pun, hari ni hari raya. Hari orang minta maaf dan bersilaturrahim. Along, angah kena salam, minta maaf. Nanti babah bagitau, siapa paling handsome."

Dua budak lelaki itu bersalaman dan berpelukan.

"I am sorry, angah. I love you," tutur si abang, seperti mana yang diajarkan sang ibunya selalu.

"I love you too, along. Angah sorry."

"That's my precious boys! Ibu love you both, handsome, smart guys!", Suzana teruja. Dicium pipi anak - anaknya.

Kemudian tiga pasang mata menancap ke roman Mizal. Mizal angkat kening, tanda bertanya 'apa'.

"Siapa paling handsome?", tanya Suzana sambil mengenyit mata. Mizal senyum, dia faham muslihat itu.

Dedaunan di hujung ranting.Where stories live. Discover now