Dalam perjalanan ke kedai , aku terfikir tentang nasib angah dengan uda dirumah . Macam mana keadaan dorang ye? Ayah pukul dorang lagi ke tak ekk? Bila fikirkan tentang ayah , ahh buat aku sakit hati je..
Tibe² telefon ku mendendangkan lagu Bunga versi dangdut nyanyian Ratna Antika menandakan ada panggilan .. Ceyhhh, mendendangkan ehh , kemain lagi ayat aku ... Hahahhaha.. Ni mesti tak lain tak bukan member gila aku , si Biyha anak mak cik Sadiah yang mulut kepoh tu..
"Hoi pompuann , g joget yokkk" kata si pemanggil
" Hoi si gila , kau memang dah jahil sangat ke tak reti bagi salam" bidasku
" Hehhehe, sory doe .. assalamualaikum anak cik Bibah" katanye
" Waalaikumsalam, joget kat mana?" Balasku
"Kau ikut je , malam nanti aku dengan balak aku sampai rumah kau, Cau"
Aku segerakan langkah ku ke kedai membeli barang yang dikirim ibu tadi. Setelah selesai semua pembelian , aku pulang ke rumah.
Nanti lah aku pikir macam mana nak bagitahu ibu pasal keluar tu ." Ahh mesti ibu bagi punya . Ibu bukan suka kongkong anak² dia." Bisik hati ku
~~~~~~~
"Angah! Uda! Mana duit gaji kau? Aku nak pakai . Senyap je korang ye bila dapat duit." Marah ayah
"Duit angah tinggal RM50 je ayah, tadi angah buat beli air dengan roti mase jalan balik tadi. Angah lapar." Jawab angah perlahan.
" Apa rumah ni tak de makanan ke sampai kau nak kene guna duit tu? Hah! Tengking ayah . " Bak sini duit kau , jangan macam orang kebulur sangat ! Macam kat rumah ni aku tak bagi kau makan .
" Ude ! Mana kau punya duit gaji ? Aku nak keluar ni tak da duit ."
" Uda dapat RM 30 je yah , harini uda setengah hari je . Uda tak sihat , yah." Kata Hazim
" Apa!! Kalau kau tak kerja mana nak dapat duit !? Tak guna punya anak ! Sia2 aku besarkan kau kalau kau tak mampu bagi aku duit!!" Tengking ayh pada uda
" Sini kau anak tak guna ! Biar belasah kau sampai mati , anak tak guna !! Tengking ayah lagi sambil memukul uda dengan sebatang kayu .
" Sakit ayah! Sakit yah!! Uda tak buat lagi yah ! Janji ayah! Sakit ayah! Uda sakit ayah! " Rayu uda sambil menahan kesakitan.
" Ayah ! Jangan pukul uda ayah , uda demam ayah ! Biar angah yang kerja nanti cari duit lebih. Jangan pukul uda lagi ayah" Rayu angah pula sambil memeluk uda yang sudah lemah dipukul ayah.
" Aku tahu esok aku nak duit , kau tak bagi aku duit aku halau kau dari rumah ! Anak tak guna ! Sia² aku besarkan kau." Tengking sebelum bergerak keluar dari rumah.
" Angah , kau jangan bagitahu along ye pasal ni . Nanti dia marah kat ayah. Aku tak nak along kene pukul pulak." Kata uda sambil menangis menahan sakit.
Lebam² badan uda , bayangkan la sebatang kayu dibuat bahan memukul budak yang berusia 13 tahun . Sungguh kejam seorang ayah tanpa memikirkan anaknya yang sakit .
~~~~~~~~
Selepas makan malam bersama ibu ,
aku terus bersiap² sambil menunggu perempuan gila tu sampai..Kang bising sampai menanah telinga kalau aku lambat.Baju fit putih bertulisan Zara aku gandingkan dengan denim jean berwarna biru serta seluar jean getah melengkapkan outing ku harini.
" Along nak pergi mana?" Kata ibu ku yang sedang menonton tv.
" Along nak pergi kugiran bu , Biyha ajak tadi" balasku
Pin pin pinHah , datang pun si perempuan ni.
" Biyha dah sampai bu , along pergi dulu ye.
" Hah yelah..jangan balik malam sangat long.. tak elok." Pesan ibu
" Baiklah ibu , jaga diri dekat rumah.
Assalamualaikum.""Waalaikumsalam"
*Aku tak tahu la cerita yang aku buat ni okay ke tak*
* Kalau ada apa² yang kurang bagitahu ye, aku cuba baiki lagi*🥰🥰
YOU ARE READING
Takdir Seorang Perempuan
De TodoPerjalanan hidup tak semuanya indah Setiap orang mempunyai cerita yang berbeza Begitu juga aku Ini adalah kisah aku Seorang Aira Syazwani