Rumah kebajikan seindah pelangi
Qaseh leka menjahit baju kurung.dia sebenarnya anak yatim piatu yang telah ditinggalkan oleh kedua-dua ibu bapanya sudah meninggal sejak dia kecil.dan sejak berumur 5 tahun hinggalah sekarang 17 tahun dia duduk di rumah kebajikan itu.
Setiap hari ada aktiviti yang mereka harus lakukan supaya tidak terasa membuang waktu.ada kelas menjahit,kelas memasak, kelas melukis dan lain-lain lagi.
''qaseh oo qaseh?? ",panggil puan anita.
''ye umi? Ada apa? ",qaseh berhentikan jahitannya seketika.puan anita mengajaknya ke pejabat kecil.ada perkara yang hendak diberitahu kepada qaseh.
°°°°°
Qaseh termenung.tak tahu sama ada keputusan untuk mengikut keluarga angkat baru itu benar atau tidak.namun melihat kesungguhan kedua dato dan datin ingin mengambilnya sebagai anak angkat buatkan dia serba salah.tapi rezeki untuknya juga.
Keesokan harinya,
Puan anita berasa sebak untuk lepaskan qaseh pergi.sejak kecil lagi dia sudah menyayangi qaseh seperti anak sendirinya.
''qaseh jaga diri ye baik-baik dan dengar kata ibu bapa angkat qaseh! ",nasihatnya sebagai ibu kepadanya.qaseh memeluk herat puan anita sebelum berangkat ke destinasi barunya.
Dato faiz dengan datin fina gembira dapat mengambil seorang anak perempuan.
''qaseh rehat dulu dekat bilik ye sayang?!",datin fina membawanya ke biliknya.selepas ditinggalkan,qaseh meneroka bilik barunya.Datin fina menyuruh pembantu rumahnya mengajak qaseh turun untuk makan malam.mereka sekeluarga duduk menunggu ahli keluarga baru.rizal juga baru lepas mandi dan dia duduk bersebelahan papanya.
''malam ini ada apa special?? Banyak makanan sedap ini?? ",rizal pelik melihat begitu banyak hidangan mewah diatas meja.ada apa-apa yang dia tidak ketahui??
''sekejap ye!",kata papanya sambil tersenyum penuh makna.rizal tergamam seketika melihat seorang gadis turun dari tingkat atas.cara jalannya juga agak kepelikan.
''who is she??? ",rizal.
''lets papa kenalkan ye this is your sister qaseh umairah,kami teringin nak ada anak perempuan jadi papa dan mama pergi ke rumah kebajikan dan dapatkan seseorang yang comel seperti qaseh! ",panjang lebar dato faiz terangkan.
''herm....",keluh rizal.terpulang pada mama dan papanya.dia tidak campur tangan dalam urusan itu.selepas perkenalan mereka menjamu selera.qaseh bersyukur dapat menikmati makanan enak dan tempat tinggal yang selesa.datin fina membawa qaseh keatas dan menidurkab qaseh dengab penuh kasih sayang.hatinya sudah jatuh sayang pada qaseh umairah walaupun mempunyai kekurangan.
YOU ARE READING
Qaseh Umairah
RomanceAdakalnya dunia ini terlalu kejam.Orang istimewah sepertinya sungguh dibenci,hina.hanya kerana kecacatan kekal.namun itu tidak melemahkan semangat qaseh untuk berputus asa untuk meneruskan kehidupannya. Rizal haq lelaki yang digilai oleh para pemin...