البارت 1

12.3K 431 130
                                    


اذكروا الله
سبحان الله ♥
الحمد لله ♥
لا اله الا الله ♥
الله اكبر ♥

لا تعبدوا الله ليعطي، بل اعبدوه ليرضى، فإن رضي أدهشكم بعطائه. ♡

__________________

في فيلا عية الشربيني كانوا قاعدين كلهم علي السفره بيفطروا

كريم: بابا ايه رأيك لو فتحنا فرع جديد من مطاعم مهند في **** بس هيبقي بتاعنا انا وهو وعمر هنبقي ُشركه فيه ونشغل فيه صحابنا الي مش لاقين شغل ونأكل الناس الغلابة اوي من غير فلوس والناس الي نحس انهم علي قد حالهم هيبقي بنص التمن يبقي زي عمل خيري كده لينا اصحاب كتير مش لاقين شغل للأسف ومتجوزين ومعاهم أولاد.

عصام: والله يبني يبقي جزاكم الله خير علي نيتكم دي وانا عندي ولاد ناس من صحابي مش لاقين شغل لو فعلا هتعملوا المشروع ده نقولهم وانا هدخل شريك معاكوا فيه لو توافقوا يعني.

مهند:طبعا يعمو احنا يشرفنا ان حضرتك تبقي شريك معانا هو احنا نقدر منوافقش.

يمني: ايوا يكريم هيبقي حوار حلو اوي وكمان ملك بتحب اي مشروع خيري ممكن اقولها تعملكم الديكور بتاع المطعم او سعتها لما تتفقوا بقي يبقي عمر اخوها يقولها علي المشروع ومتأكده انها هتفرح جدا وهتوافق.

مهند: فعلا انا متحمس للفكره دي وكمان المطاعم بتاعتنا كبيره جدا وبتحتاج عمال كتير فيها فهتوفر شغل لشباب كتير وكمان مش شرط يكون مأهل عالي او يكون معاه لغة زي باقي الفروع وهنزودلهم في المرتباب
وفعلا صح يا يمني ملك مشاء الله شغلها حلو اوي مع انها لسه متخرجتش بس شاطره وبتشتغل علي نفسها وهنحتاج كمان لوحات ودي هتعمليها انتي بقي بس طبعا ملك مش هتقدر علي كل الشغل ده لوحدها فممكن نقول لياسر يبقي معاها علشان عاوزين الفرع يخلص في اقرب وقت.

كريم: خلاص بأذن الله انا هكلم عمر كده واقوله ونشتري المكان الي اتفقنا عليه ونمضي العقود النهارده علشان المكان يخلص بسرعه وهقوله يكلم اخته تعملنا الديكور وهكلم المهندس الي بنشتغل معاه في الشركه يظبطلنا الدنيا.

دعاء:ربنا يوفقوا يولاد ويديكوا علي قد نيتكم الطيبه ويوقفلكوا ولاد الحلال يارب العالمين.

كريم و مهند:يارب يحبيبتي ويخليكي لينا يست الكل.

(مهند بيقول لخالته يماما علشان هي الي مربياه وتعتبر مامته وكنت قايله في الاول انه اخو كريم ومليكة في الرضاعه)

كريم: طب هنمشي احنا بقي يبابا علشان نروح للراجل نمضي العقود مش هعرف اجي الشركة النهارده خليها عليك انت بقي يبوب.

عصام:ايوا اهرب اهرب ماشي يخويا استني بقي خدوني في طريقكم هروح الشركة.

يمني :وانا كمان خدوني معاكم هروح الكورس.

حُب مُلتزم الروايه الاولي من سلسه ««الدرب الصحيح»» حيث تعيش القصص. اكتشف الآن