Ugglor är mina favoritfåglar (även före jag började läsa Harry Potter), så det har blivit några stycken.
Finner dem inte allt för svåra att måla, så det blir ju så klart fler då man blir nöjd med det man gör. ;)
Den här blev riktigt söta.
Ibland är det ramen som bestämmer motivet.. ;)
Fick tavelramen av en kollega som tyckte att jag kunde behöva den eftersom jag målade så mycket..
(Fick en hel låda med ramar, men har inte hunnit använda så många av dem än..)
Gillade ramen, men då den är så tjock och själva tavlan blev så liten så behövdes ett tydligt motiv som även syns på håll, utan att ramen "tar över"..
Var nöjd med de söta ugglorna jag målat tidigare, så det fick bli en lite ljusare variant och jag måste säga att jag blev rätt nöjd..
Motivet är tydligt trots att ramen är så tjock och man ser vad det föreställer trots att man står långt ifrån..Tornugglorna hör nog till favoriterna, även om alla är fina på sitt sätt.
Lär nog bli fler ugglor i framtiden, även om det var alla jag hade för stunden. :)
Inga ugglor kanske, men fick hjälpa en kompis att måla höns till hennes äggkartonger. Inte alltid man får chansen att designa något som folk köper i matbutikerna. ;)
Hon har lagt ner sin verksamhet idag, men måsta ju ändå spara en kartong bara för att.. :)
Sedan har vi häger, även om inte det heller är en uggla, men den passar ju med övriga fåglar.
Den här har dessutom lite av en historia bakom sig;
För några år sedan när min mamma skulle skjutsa min syster till ridningen körde de förbi en mindre sjö. (Tror att min syster var runt 12 år.) Det var på våren, så mamma satt i vanlig ordning och tittade efter vårtecken.
När de passerade sjön tittade mamma ut mot vassen och säger glatt:
"Oj! Titta! Det står en häger i vassen!"
Min syster lyssnade uppenbarligen inte särskilt noga och svarar:
"Va?! En neger?!"
Mamma lyssnade uppenbarligen inte heller särskilt bra och svarar med:
"Ja. Dom häckar så här års."
Min syster tappade målföret för ett ögonblick innan hon än en gång ville veta om hon faktiskt hörde rätt.
Händelsen har blivit ett återkommande internskämt i familjen, så när jag skulle göra en tavla åt syrran några år senare så var motivet ett givet faktum..
Inte var jag ju sämre än att jag förklarade extra tydligt att det var en "hhääääger" på tavla när hon fick den.. ;)
En tavla med en historia kan bli ganska kul.. :)
YOU ARE READING
My Art
RandomEn samling tavlor och teckningar som jag på skoj tänkte lägga upp här. Blir även lite "Step by Step" och förklaringar på hur jag gör när jag målar, även om jag inte på något sätt kan kalla mig proffs. Ibland blir det bra och ibland går det inte all...