Alone-1

10 2 0
                                    

Kringg!
Kedengaran bunyi jam berdering menandakan pagi sudah menjelma.
Xavier bangun dengan malas.
Dia merengangkan badannya sebelum bergerak ke bilik air bagi membersihkan diri.
Tetapi langkahnya terhenti seketika.
Terdapat baju yg digunakan utk membunuh smlm dilonggokkan di satu sudut biliknya.
Aduhai! Cam mne la aku bole lupa nk buang smlm bende alah ni?! Kejap lagi la aku buat. Penat ah
Terngiang ngiang jeritan mangsanya pada malam smlm. Dia mengeluh mengingatkan itu.
Termenung seketika dia di situ. Ini bukan pertama kali dia buat bende bende mcm ni.
Boleh dikatakan ia adalah rutin hariannya.
Ting! Dia melihat phonenya.
Whatsapp dari mamanya

Mama ✨

Hello!! Ian!!!Bangun cepat! Mentang mentang mama x ade kat sana, suka suki je nk bgn lambat.
Jgn lupa ian ada meeting hari ni. Jgn lupa sarapan.
Muah! Bye! Love u!

Me
Ok ma.
Take care! Muah. Love u too ✨

Mama.. Mama.. Itulah rutin harian mamanya.
Mengejutkannya tiap tiap pagi. Dari dia kecik smpi la dia dh besar skrg ni. Mama x pernah berubah. Cuma tabiat membebelnya tu yg bertambah. Diulang semula. Bukan berkurang tetapi.. Bertambah! Tapi dia suka!
Biasa ler. Anak manjaa!
Xavier berhenti termenung. Dia kemudiannya masuk ke dlm bilik air bagi membersihkan diri.
Dia siap siap kemudian dia terus bergerak ke pejabat menaiki kereta mercedesnya yg dihadiahkan oleh mamanya sempena hari lahirnya tahun lepas.

Di pejabat.

"selamat pagi Boss" beberapa staff yg melintasinya menyapanya seraya menunduk sebagai tanda hormat.
"Hmm. "dingin sekali Xavier menjawab.
Namun staff mereka tidak ambik hati pun.
Bayangkan, mereka dh berkerja bwh bos diaorang bertahun tahu. Diaorang dh lali dh dgn sikap sentiasa dingin encik boss diaorang.
Xavier masuk ke dlm pejabatnya,sambil sambil tu mulut sibuk menghirup kopi latte kegemarannya.
Tiba-tiba.. "Darlinggg!!!"
Ahh.. Sudah.. Dtg dh bala.. Bala..bala
Riak muka Xavier menjadi dingin. Lebih dingin dari tadi.
"Kau nak apa? "dingin sekali respon Xavier.
"Darlinggg.. U pegi mne smlm?? Penat taww i cari u! I hantar wassap u x reply, baca pun takk! "
Bentak perempuan di hadapannya itu.
Ala ala haii pompuan ni. Semak ah! Spoil la mood mcm ni.
"kau sibuk urusan aku buat apa? Eh, daripada kau sibuk sibuk an dtg sini, bazir tenaga kau je la. Dgn pakaian mcm x cukup kain, kau ingat aku tergoda? Pi blah la" Dingin Xavier membalas.
Muka perempuan tu serta merta berubah.
"U ni dh kenapa?! I ckp baik baik kan gan u?!
Alaa.. Ckp besar je u ni.. Ckp je x tergoda tapi dlm hati mne tahu an.. Lelaki mcm u ni sekejap je taw i bole tundukkan" dgn riaknya perempuan itu membalas.
"Heh...muka cantik. Badan lawa. Tapi tu la. Murah sgt."Xavier smirk.
"Hishh"desis perempuan itu sblm meninggalkan bilik Xavier. "Tepi la!! Sibuk je urusan org! " kedengaran suaranya memarahi staff Xavier di luar.
Heh. Bodo bodo je. Pikir lawa la. Make up tebal mcm cik ponti.kau fikir aku nk kt kau? Ceh. Dlm mimpi. Dgn beg tangan kau yg besar gedabak mcm train. Mulut Xavier terkumat kamit melepaskan geram.
Aku x cerita lagi eh sape pompuan yg x cukup kain tadi tu? Ok.. Mcm ni.. Nama dia Rita Adriana. Bapak dia pangkat tan sri jgk la. Aku kenal dia pun atas urusan bisnes. Ayah dia kawan ayah aku. Beberapa kali jgk la dia cuba goda aku. Klau lelaki biasa, mungkin dh lama dh termakan umpan dia. Tapi.. Ni Ian Xavier la. Bkn Xavier namanya klau tak dingin gan pompuan.
Dan kenapa dia dingin nau gan sejenis gender yg bernama perempuan ni? Itu akan diceritakan sebentar lagi.
"Bro! Long time no see! "suara seorang lelaki memecah lamunan Xavier.
"Long time ur ass." dingin nada suara Xavier.
Tergelak lelaki itu mendengarkan respon Xavier.
Itu la dia. Kawan baik Xavier aka satu satunya kwn yg dia ada. Luth Hakimi namanya. Sedap an? Tapi x sesedap perangai tuannya. Perangai dia dan kimi sama je. Dua kali lima. Lima kali sepuluh. X ade beza. Tapi yg bezanya Xavier bkn playboy mcm kimi. Lagi satu perwatakan mereka lain. Seorang selalu dgn muka dingin seorang lagi ramah sgt dgn org lain. Pening.
"Wei Ian. Malam ni kau busy dak? Jom ah teman akuu..
"pegi mne? Kelab malam lagi?x nk la aku! Baik aku duk umah layan spongebob, lagi bermanfaat"
"Ahh kau. Ade je alasan an.dh tua tapi masih lagi tgk cartoon. Buat malu je"kimi mengejek Xavier.
"ahh kau. Suka hati aku la. Lebih baik dari tgk spongebob dari tgk pompuan bogel kt club mlm tu, menambahkan dosa kau je"
Zupp. Menusuk. Masuk ke dlm hati.
"Kau ni lek la. Gurau je. X bole buat gurau ah kau ni" kimi sentap. Sweet drop dia di situ. Haha.
"Blah ah kau. Malas aku nk layan kau ni. Buat pening pala je."Xavier mengurut urut kepalanya.
"alah kau ni.. Over ah. Ye la ye la. Aku blah"kimi berjalan keluar. Tetapi pintu dia biarkan terlopong mcm tu je.
Aish budak ni. Aku bagi kang. Nasib kwn. Dia bangun dan terus menutup kembali pintu yg terlopong tadi. Dia memejamkan mata sambil jari jemarinya mengurut kepalanya yg berdenyut dari tadi. Kerja yg berlonggok di hadapannya dibiarkan tidak berusik. Biarlah. Balik kang bole buat. Akhirnya tertidur di di situ sambil ditemani bunyi aircond. Sunyi. Sama dgn perasaannya ketika ini. Sunyi dan tiada yg memahami.





Continue..
Ok ke? Klau ok, akan aku sambung lagi.
Vote and comment!
Klau nk jadi silent reader,x pe la. Author paham.
Lagipun author pun mmg jenis yg silent reader.
:))

The DevilWhere stories live. Discover now