Linangan air mata terus mengalir dengan lebat, sukar untuk taksirkan bagaimana atau seperti apa yang harus diungkapkan perasaanya ketika itu. Ketika bahagia sudah digengaman lalu dileraikan dengan takdir yang telah ditetap..Tangan kecil gadis itu membelai perlahan batu nisan yang berada dihadapanya. Begini rupanya sakit kehilangan orang tersayang dengan sekelip mata..
Fikirannya berlayar semakin jauh mengenang nasib akan datangnya, mampukah dia berjuang sampai ke titik akhir tanpa orang yang selalu berada disisinya. Lepas ini tiada gelak ketawa, mahupun gurau senda daripada permata hatinya..
Skk..skkk
bunyi tangisan semakin kuat, dadanya di tepuk sepuas hati, remuknya hati untuk mempercayai ini kenyataan bukan satu mimpi buruk yang harus dilewati, namun semuanya telah jelas apabila nama ibu ayah di batu nisan itu membuatnya tersedar daripada khayalan..
Ara mengenang kisah semalam bersama keluarganya...
"Ayahhh " jerit Araa sambil memeluk dari belakang badan lelaki berusia itu..
" ish Ara ni terkejut ayah ingat ada kebakaran tadi " sambil menepuk perlahan tangan Ara dibahunya
" Hehe sorry ayah " Ara menayang senyum tak bersalah..
" Erk ayah esok hari jadi Ara tau jangan lupa dengan janji kita tu yang ayah nak bawak Ara pergi jalan-jalan " ucap Ara dengan bersemangat
Ayahnya menggeleng kepala " ish budak ni tak sabar betul, iya ayah tak lupa esok kita pergi " sambil menarik hidung mancung anaknya.
Puan hasnah membawa sedulang air untuk mereka sambil menyamput perbualan mereka berdua
" iya kami tidak lupa hari lahir kamu esok jugak ibu masak makanan kesukaan kamu ya " sambil menggosok manja kepala anak bongsunya.
" Sayang ibu ayah " ungkap Ara
lalu mencium kedua pipi ibu ayahnya.. Keadaan menjadi sepi apabila ayahnya mula berkata sesuatua yang tidak menyenangkan hati..
" kalau kami takde nanti kamu jaga diri baik-baik, jadilah anak yang solehah tau " luah Azman
" Ish ayah ni tak mahula cakap macam ni " balas Ara
Belum habis lamunannya tangannya pantas menyeka air mata dipipi menyedari seseorang bakal menghampirinya.
" Huh ! disini kau rupanya " sinis wanita berusia dari belakangnya..
" Eh perempuan kau jangan nak berdrama air mata dekat sini, dari orang ramai sampai takde orang kau masih dengan air mata bodoh kau itu"
Namun tiada respon daripada gadis kecil itu..
" Aish ! naik geram betul aku dengan perempuan ini "
tudung gadis itu ditarik kasar ke belakang dan membuatnya tersungkur ke tanah...
" eh kau ingat aku cakap dengan angin ke ? " Bidas Hanum
Ara hanya mendiamkan diri, dia tidak mampu nak melawan, dia masih lemah... lemah untuk menerima kekacauan ini.
Kepalanya ditonyoh berkali-kali, mulut Hanum tidak terhenti mengherdiknya, tanpa dia sedarinya air mata Ara terus mengalir dengan derah...
YOU ARE READING
Heartless Love
RomanceKevin Aayaz : Ayyara Sophia Datangnya dia tidak diundang, Perginya tidak dihalang.