Setiba d rumah, Hanis mendapati ayahnya terlantar d depan pintu rumah.
"Ya Allah, ayaahhhh!"
"Ayah kenapa ni yah? kan Hanis dah kata tak payah kerja lagi? Ayah duduk rumah biar Hanis yang kerja"
kata Hanis sambil menangis."Malu ayah nak, ayah ni seorang ayah yang gagal. Membesarkan seorang anak gadis pun tidak mampu. Kalau boleh ayah nak bahagiakan anak ayah ni dulu tapi ayah malu! ayah gagal! ayah dah tak kuat nak"
"Maafkan ayah nak. Andai ini penghujung cerita ayah, ayah nak anak ayah ni berjaya. Maafkan ayah"
Maka habislah sudah kisah seorang nelayan yang bergelar ayah itu.
Hanis menangis sambil memeluk erat ayahnya. Siapa sangka, ayah yang dari kecil susah payah membesarkan kita, belum sempat pun kita membalas jasanya, pergi begitu sahaja.
Bermulalah kisah Hanis berjuang tanpa mak dan ayah. Seorang anak tunggal yang kuat dan cerdas mindanya.
"Arwah ayah kau titip kau kat aku . Mulai harini kau boleh tinggal dengan aku" kata Pak cik Hanis yang bernama Fikri.
Pakcik Hanis belum berkahwin dan masih berumur 20an. Ayah Hanis wasiatkan harta pusakanya kepada anak tunggalnya itu kemudian menyerahkan hak penjagaan kepada Fikri dalam wasiatnya kerana ahli keluarga yang lain sudah tidak berhubung.
"Pakcik tinggal sorang ke?" tanya Hanis.
"Tak payah panggil pak cik. Panggil aku Fikri je. Umur kita tak jauh beza pun. Rasa tua je kau panggil Pak cik" kata Fikri.
"ohh hahaha okay Pak cik, eh Fikri" Hanis menyakat pak ciknya tapi tidak dihiraukan oleh Fikri.Keesokkan harinya Fikri datang lagi ke rumah Hanis untuk membantu ank saudaranya itu mengangkat barang. Setelah selesai memindahkan barang barang Hanis. Barang lain di rumah itu dijual. Sebelum pergi, Hanis menatap sayu rumah usang ayahnya.
"Mak, ayah.. Hanis pergi dulu. Ada masa Hanis datang jumpa mak ayah lagi" ujar Hanis dalam hati.
Mereka pun bertolak ke Kuala Lumpur.
"Kau tak sambung belajar ke?" tanya Fikri.
"Hari tu Hanis tak sambung belajar sebab Hanis ingat nak terus bekerja untuk tolong ayah tapi sekarang mungkin Hanis dah boleh kerja part time sambil belajar" Kata Hanis."Kau nak kerja part time apa?" tanya Fikir.
"Hanis tak tau lagi. Nanti Hanis pergi tanya tanya"
"Aku ada kerja. Balik nanti lepas settle kemas kemas , aku bagitau" kata Fikri.
"Okay boleh" jawab Hanis.Setelah sampai mereka berehat seketika dan kemudian terus mengemas apa yang patut. Setelah siap, Hanis mengambil tuala dan ingin pergi mandi.
Selesai mandi, Hanis lupa membawa bajunya untuk bersalin di kamar mandi. Hanis pun berkemban menuju biliknya. Tiba tiba Fikri datang dan menyapu belakang Hanis yang terdedah dengan tangannya.
Hanis terkejut lalu cepat cepat menepis tangan Fikri.
"Kau lapar tak? kalau lapar pergi kedai kat simpang depan tu. Bungkuskan aku sekali" kata Fikri seolah tiada apa berlaku.
Hanis terus masuk ke dalam bilik tanpa membalas pertanyaan Fikri. Setelah siap berpakaian, Hanis pergi ke kedai makan untuk membungkus makanan mereka.
"Kau awek baru Fikri ke? cantik la" tanya seorang lelaki sambil melihat Hanis bawah ke atas.
"Saya anak saudara Fikri, baru je masuk pindah tadi" Jawab Hanis kurang selesa.
"Oh ingatkan awek baru Fikri. Lepas ni tak payah cari awek la dia hahahaha"
Hanis tidak melayan dan terus membawa makanannya pulang. Setiba di rumah, mereka makan bersama.
"Oh aku lupa, kau nak part time kan?" tanya Fikri.
"Aku ada job, kalau kau tak penat, malam nanti siap siap, ikut aku keluar, aku bawak kau pergi buat part time" Kata Fikri.
"Kerja apa tu?" tanya Hanis.
"Takpe kau ikut je. Jangan risau job ni semua student macam kau yang struggle belajar ni buat" kata Fikri.
"Okay" jawab Hanis.Malam tu Hanis siap siap memakai baju kemeja oversize dengan seluar slack.
"Baju apa kau pakai ni?" tanya Fikri.
"Kan kita nak pergi tanya kerja?" tanya Hanis balik.
"Job ni tak payah pakai macam nak masuk office. Jom ikut aku pegi beli baju baru"
"Eh tak payah la, Hanis ada banyak baju lain la. Tunggu kejap Hanis pergi tukar" Kata Hanis.
"Jom je, dah lambat. Entah entah baju kau semua besar besar macam tu. Dah jom"Mereka pun pergi ke sebuah kedai pakaian.
YOU ARE READING
Hanis
RandomMengisahkan seorang remaja berusia 17 tahun yg bernama Hanis. Gadis lepasan spm ini membatalkan hasrat utk menyambung pengajian demi ayahnya yg sudah uzur. Namun kisah hidupnya malang selepas ayahnya menghadap ilahi..Gadis itu kemudia tinggal bersam...