Giriş + Bölüm 1

19 3 0
                                    

Araba Rehberi'ne hoşgeldiniz ben Yiğit. Sizlere bu kitapta çoğu arabanın tarihini anlatacağım. İyi okumalar dilerim. Lütfen yorum yapın ve yıldızları parlatın.





Bölüm 1: Mitsubishi Lancer Evolution

  Mitsubishi Lancer 1973 yılında tanıtıldı. Küçük , verimli bir otomobildi.

Mitsubishi küresel imajını motorsporları ile yükseltmek istiyordu. Seçtikleri spor ise ralli idi. Bir Lancer'ı modifiye edip yarışlara gönderdiler ve iyi iş çıkardı.

80'li yıllarda gözü yüksekte olan Mitsubishi rallinin başka bir grubu için otomobil üretmek istedi. O grup ise... Grup B.

  Çok güçlü makinelerin dar ve güvenlik önlemi olmayan bir yolda kapışmasıydı

Oops! Bu görüntü içerik kurallarımıza uymuyor. Yayımlamaya devam etmek için görüntüyü kaldırmayı ya da başka bir görüntü yüklemeyi deneyin.

  Çok güçlü makinelerin dar ve güvenlik önlemi olmayan bir yolda kapışmasıydı. Arabalar seyircileri teğet geçiyordu. Mitsubishi de bu grup için Starion'un sürekli 4 çeker bir versiyonunu gelişitrdi. Fakat 1986 ve 87 senesindeki ölümlü kazalar yüzünden Grup B programı yasaklandı.

Mitsubishi'nin elinde hazır bir araba vardı ama yarıştıracakları bir yer yoktu. Onlarda çözümü aynı platformu alıp , bir Galant'a sıkıştırıp Grup A'ya gönderdiler. Kötü iş çıkarmadı fakat yollar giderek daralıyor ve büyük sedanlar için zorlu hale geliyordu. Üreticiler arabaları daha küçükleri ile değiştirdi.
Ör: Toyota Celica - Corolla
Subaru Legacy - Impreza

Mitsubishi de değişime ayak uydurdu ve Galant'ın yerine tekrardan Lancer ile yarışmaya başladılar. Fakat bu sıradan bir Lancer değildi. Lancer sıkıcı bir arabaydı. Bu arabanın sürekli 4 çeker sistemi vardı , efsanevi 4G63 motoru vardı. Buna bir lancer denemezdi. Bu araba Lancer'ın bir evrimi (evolution) gibiydi. İyi bir isim! İşte Mitsubishi Lancer Evolution ortaya çıktı.

Grup A kuralları gereği üreticiler yarıştırdıkları arabalardan en az 2500 adet daha üretip satmalılardı. Mitsubishi Lancer Evolution 1992 yılında Japon bayiilerinde boy gösterdi ve tüm arabalar 2 gün içinde tükenmişti. Evo'nun RS versiyonunda elektrikli camlar , ABS ve arka silecek yoktu. Üstelik çelik jantla satıldılar. Ama 4 çeker sistemi ve 244 beygirle geliyordu. Gereksiz ağırlık da yoktu.

1993'te Lancer Evolution II tanıtıldı. Daha büyük turbo ve haliyle daha fazla beygirle gelmişti. İlk sene için fena değildi

Mitsubishi'nin rallideki çabaları boşa gidiyordu. Colin McRae Impreza'sı ile ortalığı ağlatıyordu!

1995 yılında Lancer Evolution III tanıtıldı. Yeni panjurlar , daha büyük intercooler ve biraz daha büyük turbo ile geldi.

1996 da Lancer ilk kez kasa değiştirdi ve Lancer Evolution IV tanıtıldı. Evo 4 RS versiyonunda Active Yaw Control isminde bir sistemle geldi. Beyin arabanın hangi zeminde gittiğini algılıyordu ve torku tekerlere uygun şekilde aktarılmasını sağlıyordu.

            (Mitsubishi Lancer Evolution IV)

Oops! Bu görüntü içerik kurallarımıza uymuyor. Yayımlamaya devam etmek için görüntüyü kaldırmayı ya da başka bir görüntü yüklemeyi deneyin.

            (Mitsubishi Lancer Evolution IV)

1996 da Mitsubishi Dünya Ralli Şampiyonası'nda Finlandiyalı sürücü Tommi Mäkinen ile ilk zaferini elde etti. Tommi Mäkinen 1996 pilotlar şampiyonu oldu.

1997 de Lancer Evolution V tanıtıldı. İç ve dış tasarım , turbo sayesinde aracının torkunun yükseltmesi ve teknoloji geliştirmeleri dışında pek bir değişiklik yapılmadı.

Tommi Mäkinen 1997 yılında da WRC pilotlar şampiyonluğuna erişti. Aynı sene Asya-Pasifik Ralli Şampiyonası'nda Takımlar şampiyonluğuna ulaştılar.

1998 senesinde Mitsubishi sonunda hem Dünya Takımlar Şampiyonluğuna hem de Tommi Mäkinen ile Pilotlar Şampiyonluğuna erişti.

1999 yılında Lancer Evolution VI tanıtıldı. Yine Evo 4 üzerine geliştirilmişti. Dayanıklılık , sertlik , motor ve dış parçalar geliştirildi. Aynı zamanda Lancer Evolution 6 Grup A kuralları çerçevesinde üretilen son arabaydı.

1999 yılında Tommi Mäkinen yine Pilotlar Şampiyonluğuna ulaştı fakat Takımlar Şampiyonluğunu Toyota'ya kaptırmışlardı.

Tommi Mäkinen'in üstün başarıları sebebiyle 2000 yılında Mitsubishi , daha gelişmiş , daha güçlü Lancer Evolution geliştirdi. Lancer Evolution 6 Tommi Mäkinen Edition (hayranlarının tabiri ile) Evo 6.5 en çılgın Lan-Evo olarak gösterilebilir.

2001 yılında Lancer Evolution VII tanıtıldı. Evo 7 yepyeni bir şasiye geciş yaptı. Yeni Evo 7 ralli amaçlı üretilmeyen ilk Evo oldu. Araba ağırlaştı fakat "Active Central Differential" denilen yepyeni bir donanımla geldi. Active Yaw Control'ün daha da gelişmiş versiyonu denilebilir. AYC ile beraber Evo 7 mükemmel manevra kabiliyetine ulaştı.

2002 yılında Tommi Mäkinen takımdan ayrılınca Mitsubishi'nin rallideki başarıları özel geliştirilen Evo 7 WRC ile resmen yok oldu. Hiç kimse böylesi bir durumu beklemiyordu.

2003 yılında Lancer Evolution VIII tanıtıldı. Evo 8 , Amerika'da pazarlanan ilk Lancer Evolution oldu. Amerika'da ki hayranlar adeta çılgına döndü. Oto magazinlerin ilk sayfalarında yer  aldı. Pazarına özel teknolojiler de getirildi.

Mitsubishi 2003 yılında WRC'ye bir sene ara verdi.

2005 yılında Evo 8 MR versiyonu tanıtıldı. 6 ileri şanzıman , alüminyum tavan ve BBS jantları ile MR FQ400 Top Gear programında Lamborghini Murcielago'yu pist zamanlamasında 2 saniye geride bıraktı.

Aynı yıl Lancer Evolution IX tanıtıldı. Evo artık dünyanın her yerinde satılıyordu. Yeni geliştirilen MIVEC sistemi ile 4G63T motoru daha verimli hale geldi. Evo 9 da MR versiyonu ile geldi ve sadece 2500 adet üretilen Station Wagon karoseri ile Japonya'da satışa sunuldu.

2006 yılında Mitsubishi Dünya Ralli Şampiyonası'ndan çekildiğini açıkladı.

2007 senesinde Lancer Evolution X tanıtıldı. Avrupada tasarlanan yeni şasiye geçen Evo 10 aynı zamanda artık ağır gelen 4G63T motorunun kullanılmadığı tek Evo olmuştur. 4B11T motoruna sahip olan Evo 10 eski ruhunu kaybetmişti.

Ralli'den çekildiği için satışları düşen , eski performansını kaybeden Lancer Evolution X 2015 yılına kadar üretildi ve 2015 yılında Lancer Evolution Final Edition ile bizlere veda etti.

                          (Lancer Evolution X)

Oops! Bu görüntü içerik kurallarımıza uymuyor. Yayımlamaya devam etmek için görüntüyü kaldırmayı ya da başka bir görüntü yüklemeyi deneyin.


                          (Lancer Evolution X)

Umarım yeni çalışmamı beğenmişsinizdir. Bir daha ki bölümde görüşmek üzere.

Araba RehberiHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin