Lupercals kammare

16 0 0
                                    

Horus Lupercal Väntar inne i sin samlingskammare. Han har stirrat ner mot Terra i en halvtimme. Lupercal har inte satt sin fot på Terra sedan hans flotta anlände för sex månader sedan. Maloghurst har emellertid besökt salen för att informera Krigsmässtaren om Perturabo och Järn Krigarnas framsteg. Hans bröder Mortarion och Fulgrim har han inte hört av på veckor.

Han börjar så smått känna av att hans styrkor kollapsar. Ultramarinerna är på väg till Terra och kommer att anlända om några timmar. Om Ultramarinerna når solsystemet blir belägringen svårare, om inte omöjlig. Kriget måste ta slut fort. Situationen kan fortfarande räddas, om kejsaren tar Krigsmästarens napp och kliver ombord flaggskeppet.

"Herre?" säger Maloghurst från dörröppningen. Han får inget svar från Krigsmästaren. Med hjälp av gångstaven tar han sig till mötesbordet i salen. "Herre?" försöker han igen.

"Ja, Mal," säger den flintskallige herren i rummet.

"Abbadon har inte svarat," säger Maloghurst och pausar för att andas in mer luft i sina opererade lungor. "Sjunde kompaniet är för närvarande upptagna med inkräktare på skeppet,"

"Bra Mal, vet du vilka inkräktarna är?" frågade Horus.

"Palatsvakter," sa Maloghurst.

"Du kan få återvända till ditt rum nu, Maloghurst. Jag kommer att vara upptagen i det här rummet under den närmaste timmen." sa Horus. Maloghurst nickade och vände mot dörren.

Kejsaren teleporterade sig ombord tillsammans med hundra palatsvakter. Men kejsaren anlände ensam. Detta var inte planen, men han får ta sig vidare ensam. Tiden var inte på Mästaren av Mänsklighetens sida. Han sprang genom tomma korridorer, och det fanns många korridorer ombord Lupercals flaggskepp. Till slut närmade han sig röster. Rösterna kände han igen, det var hans söner. Han tog sig närmare källan av rösterna. Det kom från rummet framför honom. Han stormade in i rummet. Det var ett mycket ornerat rum med skulpturer i väggarna. Golvet var svartrutigt. Det fanns utsikt över solsystemet och kriget utanför.

Sanguinius stod på Lupercals upplysta korttrappa. Han hade hunnit dit före Kejsaren. I närheten befann sig krigsmästaren, han var sårad och fall på knäna intill första trappsteget.

Krigsmästarens skador från striden med Leman Russ hade inte läkt ordentligt. Horus hade underskattat Bahls ängel. Tyvärr för ängelns söner, skulle detta ögonblick bli oförträngligt. Som ett slags traumatiskt minne i själva benmärgen på var och en av hans söner.

Sanguinius vände sig om, han hade nu märkt att någon annan befann sig i rummet. Han tittade mot kejsaren med sänkta ögonbryn. Ögonen rörde sig snabbt, inte fästa vid något speciellt i rummet och ögonvitorna tycktes ha blivit svarta.

"Du reser dig igen Horus?!" vrålade han mot mänsklighetens mästare och kastade sig framåt.

Kejsaren som blev överraskad reste sitt svärd, men hans tillfälliga slarv kostade honom armen.

Sanguinius som nu verkar har helt glömt att Horus var precis bredvid honom, fäktades blint runt sin pappa. Kejsaren knuffade in honom bakom en närliggande pelare.

"Det var du!" skrek ängeln. Han skar snitt i pelaren, stensplitter flög iväg i hög hastighet. En bit träffade mänsklighetens mästare rakt i vänstra ögat, det sved i ögat. Kejsaren kämpade för att se med vänster öga, men han kunde inte.

Sanguinius märkte inte när Krigsmästaren utförde en uppmätt träff mot ängelns nacke.

"Fader," sa Horus. Han log, men det var inte det varma leendet som Lupercal brukade göra när han träffade andra. Det här var ett fult leende som kändes överlägset.

"Jag är mycket sårad över hur du behandlar mina bröder, och mig," sa Horus. "Jag har sett den framtid du döljt från oss alla," försätter Horus, nu utan glädje på läpparna.

"Efter allt jag har gjort för ditt imperium, avfärdar du mig. Var jag inte din bästa? Jag var med dig, vi skapade det här sekulära imperiet tillsammans." Han pekade mot kejsaren med sin klubba. "Varför litade du inte på mig, fader?"

Kejsaren svarade inte.

En tanke kom upp som undgått Krigsmästaren ända sedan Davin. Horus insåg att han hade blivit bedragen. Framtiden som Sejanus varnat honom för, hade han själv skapat ögonblicket han gick emot Kejsaren. Galaxen hade brunnit och imperiumet förstörts. Den framtid han kämpat för är förlorad.

Kejsaren betraktade sin skapelse med beslutsamhet.

"Jag har gjort ännu ett misstag," sa Horus och tittade ner i golvet.

"Jag lovade mig själv att jag inte skulle göra fler misstag, men det här kriget mot imperiet är det största av dem alla. Så mycket blod."

Krigsmästaren satt ner Worldbreaker på golvet, även om han var nätt kunde man fortfarande höra ett klang från klubban när det kom i kontakt med golvet.

Tiden var ute, varp krafterna som hade befäst Krigsmästaren under det senaste åren, flydde honom. Det fanns ingen återvändo för den 16:e primarken. Det var nödvändigt att sätta honom ur spel.

"Ja, Horus," sa Kejsaren. "Så mycket blod har spillts. Det är en sanning som vi båda måste bära på våra axlar. Jag trodde inte att det skulle vara du. Jag försökte ändra ditt öde, men jag misslyckades." Det fanns inget tecken på sorg eller ilska i monarkens röst. "Tiden är ute."

"Du har alltid bråttom," sa Horus. "Du har all tid i världen, varför rusa igenom allt?" Kejsaren vände blicken från Horus och tittade ut mot stjärnorna.

"Du är bortom räckhåll i några få ögonblick till," säger Kejsaren. Han förblir tyst för ett ögonblick. Mänsklighetens mästare brukade göra så innan han förmedlade dåliga nyheter. "Ditt liv kan inte sparas, men ditt slutgiltiga öde kan fortfarande räddas. Om jag agerar nu, kan du fortfarande övergå till ett tillstånd av frid, utanför varpet, utanför någonting." Krigsmästaren nickade utan att säga ett ord.

Horus Lupercal måste förintas fullständigt. Alternativet är alldeles för fasansfullt. Kejsaren samlade sina krafter, luften blev kall i salen, Krigsmästaren utplånades fullständigt. Horus fall livlöst mot det rutade golvet. Kejsarens skador kom ifatt honom och han tappade balansen, och föll mot det nu hala och blodiga golvet.

Han förmådde sig inte att ställa sig upp igen. Golvet var halt och han kunde bara ta stöd med en hand. Kejsaren förlorade mycket blod.

Jag kan inte, tänkte Kejsaren och blev liggandes.

Horus mot KejsarenWhere stories live. Discover now