Keluarga Baru

15.5K 81 4
                                    

*Cerita ini merupakan kisah fantasi dari pembaca. Harap tiada yang melakukan atau meniru aksi ini di luar sana.

===========================

Pada sekitar tahun 1980-an, aku tinggal bersama ibu dan ayah tiriku. Suasana pinggiran bandar di Subang ketika itu tidak sibuk seperti sekarang. Aku Arif,  berumur 12 tahun ketika itu, terpaksa berpisah dengan abangku yang akan mengikut ayah ke Perak. Setelah bercerai, mak dan ayahku membawa haluan masing-masing.

Di Subang, rumah ayah tiriku agak besar. Dia berkerja sebagai kontraktor di Kuala Lumpur, merupakan seorang duda dengan 3 orang anak. Secara tidak langsung, aku mendapat 3 orang adik-beradik baru. Seorang abang tiri dan 2 orang kakak tiri. Saleh sudah menyambung pelajarannya di luar negara, hanya tinggal Zana dan Yani, masing-masing bersekolah di tingkatan 4 dan 1.

Pada mulanya agak susah aku mahu menyesuaikan diri dengan keluarga baru. Iya, lah. Aku mana pernah ada kakak perempuan. Selama ini aku hanya selesa dengan abangku. Tetapi kali ini aku terpaksa tinggal bersama 3 orang perempuan termasuk ibuku.

Semuanya berjalan dengan normal sehinggalah aku masuk ke tingkatan 3. Yani diterima masuk ke sekolah berasrama, meninggalkan hanya aku dan Zana bersamaku di rumah. Zana masih tidak berkerja setelah 3 tahun menghabiskan zaman persekolahannya. Antara 3 beradik, dia sahaja yang kurang pandai. Tidak seperti Saleh, yang sedang belajar di UK dan adiknya Yani yang berjaya memasuki sekolah sains.

Walau bagaimana pun, Zana seorang yang sangat rajin. Setiap hari dia akan mengemas rumahnya dengan teliti. Disebabkan keluasan rumah ini yang besar, maka setiap hari ada sahaja kerja rumah yang Zana lakukan. Dan oleh kerana ibuku juga berkerja, Zanalah yang akan menyediakan makan tengah hari untuk kami berdua.

Semuanya normal, tiada apa yang pelik berlaku sehinggalah aku di tingkatan 4. Pagi itu, aku tidak pergi ke sekolah. Rasa malas mahu menghadap Cikgu Razak, guru matematik di sekolah. Jadi aku memberikan alasan kepada ibuku yang aku tidak begitu sihat. Aku hanya mahu berehat di rumah. Ibuku setuju dan meninggalkan aku dan pergi ke pejabat.

Sekitar jam 9 pagi, perut aku mula berbunyi. Selepas Subuh tadi aku tidur semula. Sarapan tidak dijamah lagi. Aku dengan hanya berseluar pendek pun turun ke dapur untuk melihat apa yang ada di bawah tudung saji. Tetapi tiba-tiba perutku meragam dan aku bergegas ke tandas yang terletak di hujung dapur.

Selepas aku selesai melepaskan hajat, aku terdengar bunyi kerusi di dapur digerakkan. Pada hemat aku, itu pasti Zana yang mahu bersarapan. Tetapi bila mendengar percikan air yang kuat di sinki, aku mengagak dia sedang mencuci pinggan mangkuk.

Malangnya, aku baru tersedar yang aku hanya mengenakan seluar pendek jersi, tanpa seluar dalam. Memang kebiasaannya aku hanya memakai seluar pendek sahaja ketika tidur. Malu pula rasanya nak berjalan dalam keadaan begini di hadapan Zana. Setelah berfikir panjang, aku pun nekad untuk terus keluar dan berjalan dengan perlahan tanpa disedari Zana.

Aku membuka perlahan pintu tandas, sedikit demi sedikit supaya Zana tidak  perasan pintu dibuka. Aku mengintai ke arah luar mencari kedudukan Zana tetapi tidak berjaya. Kedudukan sinki dan tandas sebaris, bermakna aku perlu membuka habis pintu tandas, barulah aku akan ternampak Zana.

Setelah berjaya membuka pintu, perlahan-lahan aku mengeluarkan kepala menjenguk ke bahagian sinki di sebelah kiri. Aku cuba memanjangkan leher, badan masih disembunyikan di dalam bilik air.

Alangkah terkejutnya aku apabila melihat Zana yang sedang mencuci pinggan. Dia berdiri di hadapan sinki mencuci sambil menyanyi dan menggoyangkan tubuhnya. Bukan itu yang membuatkan aku terkejut. Tetapi, Zana sedang melakukan kerja rumah dalam keadaan BOGEL!

Cepat-cepat aku menyorok semula di dalam tandas. Mulutku masih tercengang! Mata aku terbuka luas. What the fuck?! Apa yang berlaku??! Jantung aku mula berdegup pantas. Seakan tidak percaya dengan apa yang berlaku. Betulkah apa yang aku lihat sebentar tadi? Aku menggosok-gosok mataku kuat. Mungkin aku tersalah pandang agaknya.

Koleksi Permintaan PembacaTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang