السُنَن 2👀💜

29 1 0
                                    

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. 🖤

ازيكم يا حبايب قلبي عاملين ايه يارب دايما تكونو بخير وفي أحسن حال يارب 🤲💜
الحلقة اللي فاتت اتكلمنا عن السنن وقولنا انها بتنقسم الي سُنن صلاة وسُنن صيام النهارده بإذن الله هناخد الصيام. 🥰💜

ه

عتمد على ان اللي هيقرأ الجزء ده يكون قارئ الجزء اللي فات عشان فيه احاديث وكلام مش هكرره تاني. 🙂

"عن أبي سعيد الخُدري رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ما من عبدٍ يصوم يوماً في سبيل الله إلا باعد الله بذلك اليوم وجهه عن النار سبعين خريفاً. "


شوفتي ازاي صيامك يوم هيبعدك عن النار🌝💜💜دانا كده مش هسيب يوم المفروض اصوم فيه الا واصومو.
بما انك تحمستي وعاوزة تصومي عشان ربنا يبعدك عن النار تعالي اقولك تصومي اي🤗💜.

١/ صيام يوم عرفه: "عن أبي قتادة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:(صيام يوم عرفه احتسب على الله ان يكفر السنه التي بعده، والسنه التي قبله").
لو صومتي يوم عرفه بس كده ربنا يغفرلك ان شاء الله السنه اللي قبلها والله بعدها في جمال كده😊💚💚.

٢/ صيام يوم تاسوعاء وعاشوراء: اللي هما يوم 9 و 10 من شهر محرم.

٣/ صيام سته من شوال:" عن أبي أيوب الانصاري رضي الله عنه أن الرسول صلى الله عليه وسلم قال:(من صام رمضان ثم اتبعه ستاً من شوال كان ڪصيام الدهر").

٤/ صيام ثلاثة أيام البيض: "عن أبي ذر رضي الله عنه أن الرسول صلى الله عليه وسلم قال:(إذا صُمت من الشهر ثلاثة أيام فصُم ثلاث عشرة، وأربع عشرة، وخمس عشرة") اللي هما 13و14و15😊💚💚.

٥/ صيام الاثنين والخميس: روى الترمذي أنه صلى الله عليه وسلم كان يصومهما وسُئل عن ذلك فقال: تُعرض الأعمال يوم الاثنين والخميس فأحب أن يُعرض عملي وأنا صائم") الملايكة اما ترفع اعمالك لربنا هتاخدي حسنات كبير على كونك بتصومي وده السنه وكمان ان اعمالك تترفع وانتي صايمه يبختك بالاجر ده 🤗💗💗.

٦/ صيام يوم وافطار يوم: وهو صيام داود عليه السلام عن عبدالله بن عمرو رضي الله عنهما أن النبي صلى الله عليه وسلّم قال:(صم يوماً وأفطر يوماً فذلك صيام داود عليه السلام، وهو افضل الصيام.)

ربنا يعينا على طاعته 🤲💙
ودايما رددي ي روح قلبي" اللهم أعني على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك "لانك ببساطه من غير اعانة ربنا ليكي مش هتعرفي تعملي حاجه لازم نظهر الفقر والاحتياج لربنا🙂💜💜.
ورددي كمان" الله ارزقنا حبك وحب من يحبك وحب عملاً يقربنا الى حبك. "

رزقني واياكم حبه. 🥺💚💚
اشوفكم على خير بإذن الله ف الجزء الجاي🤗🧡🧡.

#نتعب_عشان_الجنه_تستاهل.
#انتي_غيرهم.

عايزة أقرب من ربنا اعمل اي....(فضفضة) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن