TANPA KU SEDARI....

102 4 2
                                    

eh, bungkusan dari siapa pula ini? tanya Fasha. selamat hari jadi, bungkusan itu untuk awak bukalah. jawab Izzah. oh, terima kasih Izzah. Wah! jam tangan. Izzah saya memang sudah lama inginkan jam tangan ini. Kata Fasha dengann gembira.

Fasha jangan mengalamun. Sekarang saya mahu awak buat soalan ini. kata Puan Zainab dengan tegas. Lamunan Fasha terhenti. Kini dia telah sedar yang dia sudah mencecah usia 22 tahun dan bukanya 16 tahun. Dia terkaku seketika memikirkan Izzah.

Izzah adalah kawan baiknya yang telah hilang 4 tahun lepas. Ramai yang berkata Izzah sudah tiada tetapi naluri hati Fasha kuat mengatakan bahawa Izzah masih hidup.

Fasha apa lagi yang kamu tercegat disitu. Jawab soalan ini cepat. Kini Puan Zainab kelihatan sangat marah dengan kelakuan Fasha. Puan Zainab juga telah menghadiahkan Fasha jelingan yang sangat tajam.

Tamat sesi pelajaran Fasha duduk berehat disebuah pondok. Sambil menghirup udara segar sambil melihat telefon.

Tittt....Tittt...Tittt... telefon Fasha berbunyi. Kelihatan sebuah mesej telah terpapar di skrin telefonnya. Tanpa berlengah Fasha dengan segera membuka mesej itu. Dengan tekun Fasha membaca mesej misteri itu.

Asalammualaikum, Fasha. Boleh saya duduk? tanya Nana dengan sopan. Nana adalah kawan baik Fasha yang muncul setahun selepas kehilangan Izzah. Perangainya memang menyerupai Izzah. Dengan kehadiran Nana, hati Fasha sedikit sebanyak dalat meleraikan rasa rindu yang mendalam.

Waalaikummusalam oh dudukla. jawan Fasha. Terima kasih. Balas Nana. Nana, saya terima mesej rahsiala. Mesej ini seperti cuba menyampaikan sesuatu kepada saya tentang Izzah. Ianya seperti ingin memberitahu dimanakah Izzah berada.

Fasha, aku tahu siapa izzah. aku tahu segalanya. Aku minta maaf sebap tak bagitahu kau Fasha. kata Nana didalam hatinya.

Nana apakata kita cari izzah mahu? tanya Fasha. Hmmm. Boleh sahaja. jawab Nana gembira.

Maka bermula la misi pencarian.Izzah. Mereka mengikut arahan yang diberikan oleh mesej itu. Sehinggalah suatu hari...

Fasha, saya rasa mesej itu palsu kata Nana perlahan. Palsu? kenapa pula? tanya Fasha. Sebap.. sebap.... sebap awak tak akan jumpa izzah kalau buat macam itu. balas Nana.

Nana! awak kenapa? awak ini kawan ataupun musuh?! awak tidak suka izzah wujud kah? Nana awak tidak suka izzah bukan? kalau awak tidak suka awak boleh balik rumah.. kata Fasha dengan marah..

Fasha. sebernya... sebenarnya... sebenarnya.... se.....

Nana, sebenarnya apa? jawablah. kata Fasha. Sebenarnya saya ialah Izzah... saya menyamar dengan memakai topeng. jawab Nana sayu. Nana awak Izzah? tanya Fasha. ya. sayalah Izzah. Nurul Izzah. masih ingat batu seremban lambang kawan sejati bagi kita berdua. Kata Nana pada Fasha sambil menunjuk batu seremban.

Tetapi izzah kenapa? kenapa awak buat begini? tanya Fasha lagi. Sebenarnya saya mahu tahu awak ini kawan ataupun musuh. Saya mahu tahu awak jujur rindukan saya atau tidak..

Izzah! awak bukannya musuh tetapi kawan. kata Fasha. Fasha ternyata awak tidak lupakan saya walaupun sudah 5 tahun berlalu.

TAMAT......

KAWAN ataupun MUSUH ?!Where stories live. Discover now