'We moeten nu iets doen!' Zegt hij dreigend. 'Indy kalm, we kunnen niks doen.' Zegt Louise die eigelijk het zelfde als Indy wil doen. 'DOVO is onderweg Indy, wij moeten wachten.' Zegt Patrick. 'Hoe kan ik hier wachten terwijl één van onze collega's straks wordt neergeknald.' Zegt hij in angst en wrijft zijn hand door zijn gezicht. Louise kijkt bezorg, hij heeft gelijk, niemand weet of DOVO daar op tijd gaat zijn. 'Indy, jongen, zo mag je niet denken. We moeten positief blijven.' Stelt Patrick gerust. Indy is alles behalve. 'Kalmeer.' Zegt Louise, maar zelf is ze ook helemaal niet chill. Ze wil eigelijk nu ook naar dat huis gaan, ze wil haar beste vriendin steunen.
Vince houdt de lijn met Louise open, maar zet het geluid uit. Hij weet dat de agenten aan het stressen zijn maar daardoor wil die niet dat Emma nog gestrester wordt. Vince zit rustig op de trap, hij moet kalm blijven van zichzelf. Emma kijkt naar de klok. 'Ze gaan nooit op tijd zijn.' Zegt Emma met een trilling. Vince zucht diep. 'Emma? Het komt allemaal goed!' Zegt hij bezorgd met een grote twijfel. Vince zet het geluid terug aan. 'Vince? Ben je daar nog?' Hoort hij Louise praten. 'Ja, helaas.' Zegt hij.
Louise kijkt naar de commissaris die knikt. Louise tikt Indy tegen zijn arm aan en pakt haar gordel. Indy schrikt van het getik. 'Patrick, ik hoop dat dit goed af gaat lopen.' Zegt de commissaris. 'Nou chef dat hoop ik ook.' Zegt hij bezorgd als die met een hand door zijn gezicht wrijft. 'Ons Emmatje.' Voegt hij er bezorgd aan toe. De commissaris knikt.
Vince kijkt naar de klok 2 minuten staat er nu op. Hij pakt zijn walkietalkie. 'Hallo, waar blijft DOVO.' Schreeuwt die zonder na te denken door dat ding heen. 'Ze zijn onderweg, blijf kalm.' Komt uit zijn radio. Emma ziet het ze schrikt ervan maar zelfs nu weet ze Vince te corrigeren. 'Vince kalm.' Zegt ze. 'Sorry Emma, maar ik wil dat ik daar sta.' Zegt Vince die nu opstaat en aan zijn kogelwerende trekt. Emma zucht en lacht tegelijk. Daarna schud ze haar hoofd. 'Ik wens niemand dit toe.' Zegt ze. De telefoon van Vince gaat weer af. 'Vince doe kalm, wij en DOVO komen er aan.' Hoort hij Louise zeggen die het blijkbaar ook hebben gehoord. Vince kijkt naar de grond hij moet de situatie nog even plaatsen. Emma haalt nog eens diep adem. 1 minuut.
'Zijn we er bijna?' Vraagt Louise aan Indy. Met loeiende sirenes rijden ze door de straat. Indy knikt maar zegt niks. Ze rijden de straat in.
30 seconden, Emma snikt. Vince eigelijk ook. Ze kijken elkaar aan. 20 seconden. Waar is DOVO? Gaat er in Vince zijn hoofd om. De commissaris belt want Vince neemt op : 'Chef? Waar is DOVO? We hebben nog maar 15 seconden.' Eerst hoort Vince een flinke zucht van de commissaris of Patrick. 10 seconden. Emma staat huilend te trillen op de plaat. Vince denkt na wat moet hij doen. Hij wil niet dat dit gebeurd en al zeker niet met Emma. Hij legt de telefoon op de grond. Hij kijkt naar de klok 6 seconden. 'Het komt goed.' Zegt Vince. Met een flinke duw valt Emma van de plaat. Bots op het opstapje langs de overleden man.
De commissaris en Patrick schrikken, ze horen een harde knal en verder niks. Patrick wrijft over zijn kalen hoofd. 'Dit is niet goed.' Zegt hij. 'Vince!' Schreeuwt de commissaris door de telefoon. Geen reactie. Patrick slikt. 'Godverdomme.' Zegt hij. 'Vince!' Voegt hij er nog eens aan toe maar weer geen reactie.
'Vince!' Hoort de commissaris ineens door de telefoon. Het is niet Emma nee. Het is Louise, en ze klinkt niet al te enthousiast. 'Louise?! Indy?!' Vraagt de commissaris door de telefoon.Louise en Indy lopen via de achterdeur. Ze zetten één stap naar binnen, en kijken in de ruimte. Wat zien ze? Dat moet nog even door komen. Vince licht op Emma maar het is anders, beiden bewegen niet plus ze zien bloed, heel veel bloed. 'Vince! Emma!' Roept Louise. Louise wil naar ze toe rennen maar Indy houdt haar tegen. 'Buk even Emma heeft van dat witte poeder in haar gezicht gekregen.' Zegt hij. Louise knikt. Ze bukt en loopt dan meteen op de twee af. 'Flash Flash! Dringend ambulance in de Leidenstraat 24, twee agenten gewond.' Zegt Indy kalm in de radio. Meteen belt hij de commissaris. 'Ja het ziet er niet goed uit.' Zegt hij. Louise knielt bij Emma neer en aait haar voorzichtig over haar hoofd ze wil niet dat er iets gebeurd dat ze in een verkeerde beweging gaat liggen.
JE LEEST
Boobytraps ~Vimma buurtpolitie
RandomWat als het volledig mis ging? Wat als de shotgun die op Emma gericht stond wel af zou gaan? Maar wat als Vince geraakt zou worden in plaats van Emma? Al na die aflevering ben ik aan bedenken wat er wel zou kunnen gebeurd zijn als dit gebeurde. Je g...