Afham memerlukan masanya sendiri, dia membuat keputusan untuk berfikiran dengan mendalam selama seminggu. Hatinya terasa sakit selepas tidak mendengar suara Imran selama seminggu.
Bagi Imran pula, dia berasa sedikit keliru. Beberapa hari ini Afham sudah tidak menegurnya dengan suara manis beliau. Dia sedikit terasa selepas Afham tidak menghiraukan terguran beliau lagi.
Tanpa sedar, Imran sebenarnya memenungkan Afham lebih daripada disedarinya. Sedikit demi sedikit dia menyedari bahawa Afham sebenarnya amatlah memugat jiwanya. Betapa menawannya jerawat berketul Afham pada mukanya. Setiap kali dia ternampak Afham mengutis jerawatnya dengan comel, dia mendapat keinginan untuk menjilat mukanya.
Selepas seminggu itu habis, Afham sedar bahawa hatinya tidak boleh melepaskan Imran. Dia tahu ini mungkin perkara yang salah tetapi hatinya berkata tidak.
Semasa rehat selepas semua orang turun ke kantin, Afham menyelit sekeping kertas kedalam laci meja Imran.
"Jumpaku selepas balik sekolah didalam kelas - Secret admirer" Tulis kertas tersebut.
Semasa menyelit kertas tersebut, Marissa dan Asma masuk kedalam kelas bersama oreo mereka. Afham hanya memandang mereka dengan muka tawar dan berjalan ke tempatnya semula. Dia dapat mendengar bisikkan Marissa kepada Asma.
"Bakpo nate tu tengok gitu ko kito, dohla main dekat mejo Imran. "
Dia tidak berasa apa-apa selepas mendengar ejekkan mereka. Dia cuma ada satu perkara didalam kepalanya, iaitu pertemuan dia dengan Imran selepas balik sekolah nanti.
--
Pada waktu terakhir sekolah, kelas mereka berada di dalam makmal sains. Dia tidak dapat mengekalkan dirinya dari berasa resah. Bagaimana kalau Imran tidak membaca notanya? Bagaimana jika Imran membencinya selepas ni? Jika kisah ni tersebar ke seleruh sekolah? Tapi dia tahu tiada cara lain daripada berhadapan dengan Imran untuk mendapatkannya.
Beberapa detik kemudian, Cikgu Hafiza menamatkan kelasnya. Mata Afham hanya dapat menumpukan rupa cintanya, Imran.
Dia melihat Imran ketawa bersama rakan-rakannya seperti tiada apa berlaku. Bagaimana jika Imran memang tidak membaca nota tersebut?Semasa masih di dalam fikiran, dia tidak sengaja berlanggar dengan Anis, musuhnya. Dia terhempam keatas lantai dan bukunya berselerak. "Aduh, mengapakah nasib ku amat malang? " fikirnya didalam kepala.
Dia terdengar tapak kaki seseorang berlari kepadanya, dia melihat keatas dan bertentang mata dengan Imran. Imran telah melanggar Anis semata- mata untuk menolong Afham bangun.
"Awak okay ke? " muka risau Imran bersinar seperti dahinya. Dia mengholorkan tangannya untuk membantu Afham bangun. Afham tidak dapat menghentikan dirinya dari mengblushing.
"S-saya baik-baik sahaja. " hujar Afham sambil menyahut tangan Imran.
"Sini saya tolong awak. " Imran mula mengutip buku Afham yang terjatuh tadi.
Afham melihat muka Anis menjadi masam sambil melihat cara Imran melayannya.
"Padan muka kau setan" adalah satu-satunya fikiran yang boleh difikir oleh Afham.
--
Setelah semua selesai pergi balik dari sekolah, Afham pergi ke kelas. Hatinya berdegup dengan kencang. Ini adalah sesuatu yang akan mengubah hidupnya.
Ketika berada di kelas Afham menoleh jamnya. Pukul 1.45. Kelas sebelah masih belum balik ketika ini tetapi dia tidak kisah kerana fikirannya sekarang adalah hanya Imran.
Selepas 10 minit menunggu Afham mula risau. Adakah Imran memang tidak membaca kertas nya?
Sebelum memilih untuk hanya balik sahaja dia terdengar tapak kaki seseorang di koridor. Imran datang berlari ke pintu kelas.
Imran sedang berpeluh kerana dia berlari untuk datang ke kelas, dahinya kelihatan 4 kali ganda lagi besar dari sebelum ini.
"Um, awak ke yang tinggalkan nota tu? " kata Imran, memecahkan kesunyian mereka.
"H-hah, y-y-ye.. " kata Afham. Sekarang muka Afham memang seperti tomato.
Imran mendekatinya, sekarang Imran hanya beberapa inci didepan Afham.
"Jadi.. Awak nak cakap apa? "
Afham berbisik "saya sukakan awak... "
"Hah? Boleh awak cakap kuat sikit? " Imran mendekati Afham untuk mendengarnya.
Muka afham semakin merah dan dia mengeraskan suaranya.
"Saya-"
"Ah! " Imran terjatuh keatas Afham. Afham pula terjatuh keatas meja dibelakang nya. Anda bayangkan saja posisi mereka.
Sebelum mereka sempat bergerak, datang satu suara di pintu kelas mereka.
"WEH SEKMU BUAT GAPO GILO😱💀"
Mereka terus menoleh ke suara tersebut, Amar. Jantan tak guna yang selalu mengacau gossip untuk sarapan pagi. Nampaknya ini bukan nasib baik untuk mereka.
YOU ARE READING
Kekasihku Jejaka Padang Bola
RomanceSaya mencitainya sejak dahulu kala lagi tetapi dia menyayangi saya kembali tidak? FF abt guys I hate at sch ft ppl who also hates them