BAB 22 🖤

44 2 0
                                    

Akbar baru pulang airport. Kini sudah sampai dirumah dan berharap isterinya ada dirumah.

Naik gila dia nak jawab dekat babah tentang isterinya.

Masuk saja rumah terus mencari kelibat Puteri Rumaisa. Rumah seakan berhabuk dan sinki kering.

Laju pergi kebilik Rumaisa. Ada yang kurang! Dia dah tahu ke? Rumaisa sudah lari ke??? Gusar hati Akbar.

Akbar menelefon Wind.

Wind mana Maisa? Terjah terus Akbar.

Sorry Bar aku dah cari merata tak jumpa dan mentua kau cuma uncle je syak something. Kata Wind.

Okay. Akbar terus tutup telefon.

Mana kau pergi Puteri Rumaisa! Akbar menjadi gelisah, tidak tenteram takut. Jangan tingalkan aku macam ibu...

Pintu rumah Akbar di ketuk.

Babah? Terkejut Akbar. Masuklah. Akbar cuba menahan reaksi tertekannya.

Akbar okay? Tanya Tuan Rais yang tenang melihat menantunya itu.

Akbar senyap saja, tiba pertanyaan itu membuatkan dirinya sebak.

Babah saja datang nak melawat Maisa dengan Akbar. Ni Akbar baru balik yee? Tanya Tuan Rais.

Yee babah, duduk lah dulu Akbar nak tukar baju. Ujar Akbar.

Okay pergilah alang-alang kita solat asar sekali. Ajak Tuan Rais.

Akbar menangguk lalu pergi baik ke atas.

Tuan Rais sudah tahu anaknya tida dan menghilang tiba-tiba. Di pasti semua angkara Shark dan Akbar tengah tertekan. Dia juga dapat satu pesanan dari Rumaisa khas dan padat.

Selesai saja bersihkan diri Akbar turun.

Kali ini Akbar jadi iman. Suruh Tuan Rais.

Akbar terdiam. Dia tak pernah jadi imam lagi, Rumaisa ajak pun dia tak bersedia.

Dengan akur Akbar solat juga menjadi iman. Mereka ke arah ruang solat di buat oleh isterinya.

Allahu Akbar. Akbar menangkat takbir. Allah Maha Besar dia faham erti iru kerana isterinya ajar.

Akbar mengalunkan surah-surah pendek saja. Suaranya menjadi sebak.
Hati terasa sesak, perasaan ini mengcengkam hatinya.

Selesai saja solat Akbar termenung sebentar.

Allah takkan membeban hambanya itu melainkan kesanggupannya. Kalau Akbar rasa tersepit jangan lupa berdoa dan cerita dekat Allah. Babah balik dulu yee. Tuan Rais menepuk bahu Akbar lembut.

Tersentak Akbar mendengar ucapan mentuanya itu. Dia menyalam dan terdiam ditikar sejadah itu.

Mampu ke aku teruskan semua perancangan ini? Akbar memejam matanya.

🖤🖤🖤🖤🖤

Rumaisa sudah berada markas kosong milik Noah Ajwad yang kini sudah dikosongkan.

Love is hurt Where stories live. Discover now