PROLOG : I

422 68 12
                                    

Sekadar fiksi. Ambil yang baik, yang buruk beri pada jiran. 








Keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bagi tahun 2020 kini sudah keluar. Perasaan gementar dan takut menyelimuti diri seorang Bunga Kasturi. Mata nya nak tak nak saja untuk melihat keputusan SPM nya.

Nafas di tarik sedalam - dalam nya. Dia tahan selama 10 saat dan di hembus keluar. Jantung nya berdegup laju. Dengan lafaz bismillah, dia melihat keputusan SPM nya.

Kosong. Riak wajah nya kosong. Tiada secalit senyuman di wajah nya. Tanpa sedar, air mata nya mengalir membasahi pipi nya. Cepat - cepat Bunga seka air mata nya yang masih terasa basah di tubir mata. Dia kecewa dengan diri nya. Kalau dia sendiri kecewa dengan diri nya, apatah lagi kedua ibu bapa nya.

" ya allah..."

Itu saja yang keluar dari mulut nya. Dia mengenggam erat keputusan SPM nya. Dia tersenyum tipis.

" tak pe, Bunga. Kau dah buat yang terbaik "

Telefon pintar nya di bawa keluar dari beg sandang nya. Nombor telefon ibu nya tekan. Telefon pintar nya di bawa ke telinga nya.

" Assalamualaikum, Bunga. Macam mana keputusan SPM kamu? "

Belum sempat Bunga ingin memberi salam, ibu nya terlebih dahulu beri dalam pada nya.

" w-wa'alaikumussalam, ibu.. Kalau Bunga bagitahu.. Harap ibu tak kecewa lah ya "

" Bunga.. Seteruk mana keputusan nya, ibu tak kan kecewa dengan Bunga. Jadi, apa keputusan nya? "

Nafas lega di helakan apabila si ibu berkata begitu.

" Bunga dapat semua B. Tapi, ibu... sejarah, bahasa melayu, add math dan English Bunga dapat A+ Bunga minta maaf sebab tak dapat semuanya A+ "

Sekali lagi, air mata nya jatuh menitis. Dia mengigit bibir bawah nya menahan sebak di dada.

" Alhamdulillah.. Bagus lah tu sayang ku.. Walaupun Bunga tak dapat semua A+ keputusan tu tetap bagus sayang.. Kamu dah buat yang terbaik. Kalau ayah tahu ni, mesti dia bangga dengan Bunga. Ingat, walaupun Bunga dapat C sekalipun, Bunga jangan kecewa dengan diri. Gagal sekali tak bermakna gagal selama nya "

" baik ibu.. "

" sudah, jangan nangis. Tak comel nanti.. Ni, balik cepat. Ibu masak sedap untuk anak dara ibu sorang ni. Saif dah kebulur tunggu kakak kesayangan dia balik "

Bunga ketawa kecil. Kenal sangat adik lelaki nya itu. Pantang kalau ibu nya hidang makanan di atas meja makan, terus dia panjat kerusi makan. Lepas dia panjat kerusi makan, mula lah merapu sorang sorang. Curi - curi ambil lauk dan sebagainya..

" iyalah, ibu. Bunga balik sekarang. Cakap dengan Saif tunggu Kak Bunga dan ayah balik rumah baru makan. Jangan curi - curi ambil lauk sudah "

" haha, yalah... Cepat balik kalau tak nak tengok meja makan kosong. Assalamualaikum "

" baik, ibu. Wa'alaikumussalam "

C | 𝐁unga 𝐊asturi Where stories live. Discover now