Bab 1 : Muka Buku Pertama

17 2 0
                                    

POV Zaq

So, this is the day. Hari dimana aku akan berpisah dengan dunia luar. Means no phone, no internet, no parents, no awek and others. Semuanya atas dasar "disiplin". Well, we'll see. Kenapa aku cakap macamtu?

Sebelum aku jejakkan kaki kat "penjara" ni, aku ada study sikit pasal sekolah ni. Sekolah ni meraih tempat pertama dalam acara 'kes buli terbanyak' dan pernah terlibat dalam kes polis lebih daripada dua kali empat tahun lepas. And start tahun depannya, the "high council" of the school wujudkan satu kelab rahsia yang hanya orang-orang tertentu dan terpilih sahaja untuk join that club. Ada sesetengah strangers cakap untuk mengawal tahap disiplin buruk diorang. Ada yang cakap diorang geng bantai budak-budak sampah kat sekolah tu.

Entahlah hmm, no idea

Apapun, aku harap this school dapat jadikan aku more better, more active and yang paling penting, dapat mengawal "badfeeling" aku.

Aku taknak ulang perkara yang sama

Aku trauma.



*** Didepan pagar Hostel Bulan ***

"Mama harapp sangatt kau dapat jaga diri kau kat sini ya sayang." ambooi mak aku ni siap keluar kereta. Dengan emasnya bersinar dekat lehernya. Habis semua orang tengok hm.

"Hmm oke ma, hopefully this school is more nice" jawab aku sambil tengok kawasan sekeliling.Hm not bad anw this hostel. Not to far to go to the badminton court. And its also have a small hills dekat penjuru hostel. Actually its nice to me so aku maybe boleh lepak situ? bukit tu pun jauh jugak dari girl's hostel n school. More private. Hmm...

"Hang dengar dak? Hang jange nok ule lagi saloh hang tu.Pahe ?" tegah bapak denggan loghat Kedohnya. Aku taknak hiraukan sebab i dont wanna remember that thing anymore huh.

"okeylah mama n papa nak balik dulu nih. Awak jaga diri ea kat sekolah ni. Nanti call tau pakai mesin hellogang. Dua minggu lagi mama papa melawat, okey ?

Aku sekadar mengangguk sambil melebarkan senyuman.

"Bye !" aku melambai mama n papa aku yang makin menjauh.

well, im alone now

maybe kejap lagi dah tak?

Aku angkut  barang-barang aku semua and terus berjalan ke depan tangga untuk check aku duk level mana.Hostel ni bukan main besau sampai lima enam tingkat. Pray for the lower lvl huh.

"hai ?" oh shit, ada orang tegur."ada benda yang bleh aku bantu ?" nampak gaya macam ala-ala belllboy.

"saya nak ke dorm F3G, dekat level mana eah ?"

"oh, tu dorm aku. takpe jom aku bawak kau gi sana." oh yeah alhamdulillah ada jugak human nak pandu aku .

dorm aku tak berapa nak jauh. naik level 3, belok kanan n there u are. tapi nak panjat tangga tu pun dah rasa macam gi level 20 /.

"okey dah sampai." mamat ni pun pelawa aku masuk. the room space tak berapa nak besar sangat, ada enam katil. empat katil bercadar. locker setiap sorang ada side sndiri. huh.

"btw nama aku Hariz, form 4 dorm ni" oh shoot dia form 4 ke arghh.

"oh yeke bang? sorry tadi susahkan abang tunjuk jalan"

"takpe, kalau ngan aku, kau panggil aku Riz je" its greenlight.

"oh baik-baik"

"nanti lepas solat zohor, naik dorm terus. budak-budak form 5 nak buat perjumpaan dorm." sekadar peringatan ringkas dari Riz. Aku just diam, angguk n terus kemas barang-barang aku. nasib baiklah baang aku tak banyak. it just dua ke tiga beg centu je. huh. 

aku harap aku dapat senior yg ice n sempoi. harapnyalah.


**lepas solat, di dorm**

"asslamualaikum semuaa" sergah seseorang menyergah dari pintu bilik bersama satu lagi susuk tubuh yang aku tak kenal. aku yang baru nak berkenalan dengan form 2 form 3 dorm tu dipotng olehnya.

"okey just chill, aku cuma nak ahli baru dorm ni perkenalkan diri dia, siapa?" aku pun berdiri n diri kat depan diorang. wow, very awkward hm.

"hai, nama saya Zaqwan Hakim Bin Hairul Hamid, form 1 baru dorm ni." jawab aku tenang walaupun aku rasa jantung aku macam kat luar badan.

"okey. salam perkenalan. kalau ada pape problem nanti roger-reoger je ahli dorm ni eah. btw nama aku Aiman, ketua dorm ni. yang ni pulak Syah, rakan sebatch aku n ahli dorm ni gak. kau boleh kalau nak ber'aku kau' ngan kitorang, tapi kalau tak selesa boleh je panggil abang kat depan nama kitorang. faham?"

"boleh bang" aku menjawab dengan santai.

sedang aku pastikan takde lagi barang yang belum aku keluarkan, budak form 2 sebelah katil aku menyapa dari belakang. "hai, nama aku Hanaqi. panggil je aku Naqi. yang tu pulak Haniff. panggil je dia Anep. pape problem roger-roger kat kitorang." aku just anggukjelah.


****its a wrap from chapter one****

- thanks for those yang sudi membaca dan maaf kalau tak terlalu menarik. harap readers boleh stay tuned for other chapter dalam masa seminggu ni. stay safe n have a good day guyss !!! -

[ writer yang bertauliah]

MungkinWhere stories live. Discover now