E.H Bab 6

10 1 0
                                    


"Assalamualaikum ustaz.Ustaz saya datang ni ada hajat."sapa Faliq.

"Waalaikumussalam,ye nak ada ape datang cari ustaz ni?Hajat ape tu nak?"ustaz Haffaz menjawab salam Faliq lalu bertanya tentang hajatnya itu.

"Err sebenarnya kawan saya ni nak berguru dengan ustaz boleh?"Tanya Faliq.

"Ohh anak yang ini ye?"Tanya ustaz Haffaz sambil ibu jarinya menuju ke arah Erqeen.

"Ye ustaz."Jawab Faliq

"Nama anak ni siapa?"tanya ustaz Haffaz

"Saya Erqeen Hazeeq boleh panggil saya Erqeen saja ustaz."jelas Erqeen memperkenalkan diri.

"Ouhh Erqeen.Anak yang sebelah ini pula,siapa namanya?"tanya Ustaz Haffaz kepada Faliq.

"Ouh lupa perkenalkan diri.Nama saya Faliq Syauqi ustaz.Boleh panggil saya Faliq."Jelas Faliq.

"Jadi kamu nak berlajar agama di sini sebab apa ya?"Tanya Ustaz Haffaz ingin tau tujuan mereka untuk belajar agama.

"Saya nak belajar ilmu agama sebab saya nak ubah gaya hidup saya ustaz.Saya rasa saya dah jauh daripada Allah,Ustaz.Saya rasa berdosa ustaz sebab alpa akan kewajiban yang sepatutnya untuk semua muslim."ujar Erqeen sayu selepas sedar akan khilafnya.

"Alhamdulillah.Allah dah beri kamu hidayah untuk bertaubat.Ustaz harap kamu kekalkan komitmen kamu macam ni sampai akhir hayat kamu."Balas Ustaz Haffaz tersenyum.

"Aamiin.Terima kasih ustaz."ucap Erqeen membalas senyuman Ustaz Haffaz.

"Sekarang ustaz nak tanya kamu.Kamu solat penuh tak sehari?"soal Ustaz Haffaz.

Erqeen terdiam tidak berkutik kerana selama ini dia tidak pernah bersolat sujud menghadap Ilahi.Seingat dia,kali terakhir dia solat pada umur 14 tahun selepas kematian kedua-dua ibubapanya akibat dibunuh.

Melihat Erqeen diam Ustaz Haffaz menyambung kata ii nya."Kalau kamu nak berubah,kamu perlu cukupkan solat 5 waktu sehari semlm untuk mendapat keredaan daripada yang Esa.Kamu masih ingat cara ambil wuduk dan rukun ii dalam solat?"Soal Ustaz Haffaz lagi.

"Alhamdulillah Ustaz saya masih ingat tentang itu."Balas Erqeen.

Pada malam itu dirumah Erqeen~~~

"Ya Allah,ampunkanlah segala dosaku.Sesungguhnya hamba-Mu ini telah terlalu banyak mengingkari perintah-Mu.Hamba-Mu jahil dan terlalu lemah untuk melawan godaan syaitan sehingga lalai akan segala perintah-Mu.Aku bersyukur kerana Enkau masih sayang padaku dan menyelamatkan aku daripada sebarang kejahatan.Tunjukkanlah aku ke jalan yang Engkau redai kerana sesungguhnya aku masih terlalu jahil,"doa Erqeen lirih seusai menunaikan Solat Isyak.

Selepas menunaikan Solat Isyak Eqeen melipat sejadah dan kain pelekat yang baru diagunakan semasa menunaikan Solat Isyak sebentar tadi.

"Erqeen.Erqeen buat ape tu?"Panggil Mak Yah sambil menjengahkan kepalanya untuk menjenguk majikannya itu.

"Ouh Mak Yah.Erqeen baru lepas tunaikan Solat Isyak tadi.Kenapa Mak Yah?"balas Erqeen tersenyum.

"Erqeen solat?"soal Mak Yah terkejut dengan pengakuan majikannya itu.

"Ye Mak Yah.Kenapa Mak Yah?"soal Erqeen pelik melihat tingkah laku Mak Yah selepas dia membuat pengakuan apa yang sedang di lakukan sebentar tadi.

"MasyaAllah...Alhamdulillah Ya Allah,Kau makbulkan doa Hamba-Mu ini Ya Allah."Ucap Mak Yah sebak memanjat kesyukuran.

"Mak Yah..."panggil Erqeen sayu.

"Ye Erqeen nak apa nak?"tanya Mak Yah.

"Allah terima ke taubat Erqeen ni Mak Yah?Erqeen dah banyak kali langgar perintah-Nya Mak Yah...Erqeen hiraukan perintah-Nya yang wajib Mak Yah..."tanya Erqeen menahan tangisannya.

"InsyaAllah Allah terima taubat kamu Erqeen.Allah sentiasa memaafkan kesilapan hambanya.Selagi pintu taubat masih terbuka,tiada asbab kalau kamu nak bertaubat nak."Ucap Mak Yah.

"Terima kasih Mak Yah."Ucap Erqeen.

"Sama ii Erqeen.Mak Yah tegur kamu sebagai sesama umat Islam,memang tanggungjawab seorang umat Islam menegur sesama saudara.Klau bukan Mak Yah yang tegur kamu siapa lagi?"

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alhamdulillah Erqeen dah bertaubat...Jadi apa pulak yang akan berlaku di next chapter?

Hehehe sorry klau boring

ENJOY!!!

Erqeen HazeeqWhere stories live. Discover now