22 tahun yang lalu
'Anggun amelya'
Nama yang sungguh indah diberi oleh pasangan itu yang bernama Datin Aniya Dan Dato' Amir.
Amelya adalah satu satunya anak tunggal mereka yang mereka kasihi. Bagi mereka, Amelya adalah nyawa mereka. Tanpa amelya, hidup mereka pasti tidak lengkap.
Mereka tinggal di sebuah banglo yang sangat besar dan mewah, walaupun harta dato' amir 7 keturunan tak habis makan, sikap mereka sangatlah Merendah diri, tidak sombong dan baik hati.
5 tahun selepas kelahiran amelya.
"Mommy! Mommy! Kita ada new neighbour laa. Amelya yang sedang mewarna di meja tepi tingkap itu menunding jari tatkala dia melihat ke arah rumah sebelah yang kelihatan tuan rumah itu sedang sibuk mengarahkan beberapa orang pekerja untuk meletakkan perabut-perabut di dalam rumahnya.
"yeke sayang? Mana? Mommy nak tengok". Kata Datin Aniya yang juga agak teruja kerana sudah 7 tahun dia menetap disini. Semasa 2 tahun sebelum amelya dilahirkan dan smpai semalam Rumah tu masih tiada penghuni. Harini baru ade penghuninya huhuhu. Bangsa apa la tu agaknya.
"lepasni amelya ade kawan la kan mommy? Kan Kan !!! Yeay bestnyaa! Boleh main sama-sama!! Jawab amelya teruja.
"ye sayang, jangan gembira sangat. kalau jiran tu ade anak kecil lah ye. Kalau takde jangan sedih pulak". Sakat Datin aniya kepada anaknya.
"hmm harap-harap la auntie tu ada anak kecil. Lya nak main dengan anak diaa" Suara amelya sedikit kendur. Kalau takde kawan, kawan la dia dengan dinding dekat rumah ni. Nak jugak sekali sekala main dengan jiran-jiran. Mommy daddy asyik bawak playground je. Bosan juga dia.
Ceh, demand pulaktu budak kecik ni !
"tengok jela nanti ye. Eh sini meh, mommy ade buat cookies chocolate chip favorite Lya ni. Meh sini makan. rasa sedap tak mommy buat. Datin aniya memanggil satu-satunya anak yang dia sayangi ini. Amelya budak yang sangat cerdik. Sejak 4 tahun lagi dia dah fasih berkata-kata. Tak pelat langsung. Sampai pening daddy dan mommy nya nak mendengar bebelan si kecil itu hari-hari.