Part 1

1 0 0
                                    

*Ting* bunyi notifikasi dari telfon bimbit Hazelyn. Dia mengangkat telfon bimbitnya itu lalu membaca mesej yang didapatinya.

Abng Roy : Hazel, malam ni pukul 9 kat bar saya. Macam biasa, bring your guitar and hiburkan pelanggan saya.

Hazelyn : Okay abang. Payment masih tetap?

Abng Roy : Yep.

Tanpa melengahkan masa, Hazelyn pergi ke bilik mandi dan menyiapkan dirinya. Dia memakai jaket kulit serta seluar jeans yang selalu dipakainya ketika pergi ke bar Roy itu. Sampai sahaja dia dibar itu, dia memakai pelitup muka dan naik ke atas pentas untuk menghiburkan semua pelanggan. "Cher! Cher! Cher!". Mesti reader bingung kenapa Hazelyn memakai pelitup muka dan pelanggan menyorak Cher dan bukannya Hazelyn right? Actually, Hazelyn hiding her identity and using her second name, Hazelyn Cherina.

Hazelyn menyanyikan tiga buah lagu dengan gitar dipangkuannya. Pelanggan bar itu bersorak sekuat hati seolah mereka jatuh cinta dengan suara Hazelyn itu. Dihujung persembahannya itu, dia membuka pelitup mukanya dan berucap sepatah dua.

"So, this is Cher. This is my real face. And actually Cher is my second name, Hazelyn Cherina. I hid my identity all this time. But I hope you all still love Cher?" Para pelanggan terdiam sejenak namun terukir senyuman sinis dari muka pelanggan dan menyorak semula. Hazelyn menyanyi semula dengan senyuman yang lebih lebar kali ini dan tanpa menyembunyikan identitinya lagi.

"Damn, sekarang pukul 12 malam. Patutlah semua pelanggan mula balik"

"Hazel, here is your payment. Tak sangka pula you akan dedah your identity today" suara seorang lelaki mat salleh dari tepi Hazelyn. "Thanks Roy. I think you need to improve your Malay. Bunyi dia macam you tinggal kat sini baru semalam je HAHAHAHAH. you have lived here for 4 years bro" Tersengih muka Roy apabila mendengar kata² Hazelyn itu.

Sebelum Hazelyn pulang ke rumah, Roy menarik tangannya dengan lembut dan membawanya ke satu bilik. Dia membuka peti besar di bawah mejanya dan terlihat sebuah gitar elektrik yang mahal harganya. "ROYYY! MY DREAM GUITAR." "That's why I'm giving this to you." Roy menghulurkan gitar itu kepada Hazelyn. Senyuman indah terukir pada wajah Hazelyn lalu menitis air mata. "Thank you Roy. I appreciate this. Baik lah mat salleh ni" Mereka berdua tersenyum dan ketawa bersama.

Hazelyn menunggu teksi diluar bar tersebut. Dia melihat sebuah kereta sedang menuju kearahnya. "Hazel, jom. I sent you back home" "It's okay Roy. I'm waiting for my taxi. Should be here in 5 minutes" Roy mengangguk kepalanya dan pergi dari situ.

Tidak lama setelah Roy pergi dari bar, ada sekumpulan lelaki dewasa yang mabuk menganggu Hazelyn. Mereka meraba Hazelyn seakan² ingin merogolnya disitu. "Janganlah sial. I'm not a prostitute. Go away." "Halahh, perempuan ni. Cakap jelah kau nak." Ujar seorang daripada kumpulan itu lalu mencium lengan Hazelyn. Hazelyn cuba melawan balik namun kedua-dua belah tangan ditahan oleh lelaki yang lain.

"WOI" terdengar suara seorang jejaka dari jauh memerhatikan perlakuan sekumpulan lelaki tersebut kepada Hazelyn. Dia lantas berlari ke arah mereka lalu menghanyunkan satu tumbukan kepada lelaki yang mencium Hazelyn itu. Lelaki itu terduduk dan mereka semua lari dari situ kerana takut akan jejaka itu. "Are you okay?"

Hazelyn menangis teresak-esak dan menjawab "Kind of. Ini pertama kali saya kena macam ni" Jejaka itu meletakkan lengan Hazelyn dibahunya dan membawa Hazelyn ke arah tempat parkir kereta. "Saya Hazelyn, call me Hazel. Nama awak?" "Ouu yeah, saya Dylon Verion. Awak tinggal sorang² ke dekat rumah?" Namun tiada jawapan daripada Hazelyn kerana dia telah pun tidur kepenatan selepas apa yang terjadi. Dylon tidak tahu alamat rumah Hazelyn dimana namun dia tidak mahu menganggu Hazelyn. Jadi Dylon mengambil keputusan untuk membawa Hazelyn ke rumahnya

Sound From Her Guitar || OngoingWhere stories live. Discover now