استيقظت نيروز بكامل نشاطها ونعمت بحمام دافئ ثم خرجت وارتدت ملابسها مستعده للخروج..
فسمعت صوت أحدهم يطرق بابها..
نيروز:اتفضل!
دلف زين وهو يركض ويبكي..فاحضتنته نيروز بفزع..نيروز بلهفه:مالك يا زين في اي؟
زين بشهقات متقطعه:البوبي بتاعي مات.
شهقت نيروز وقالت بحزن:مات!
هز رأسه وظل يبكي فحملته نيروز وقالت وهي تضحك:طب اي رأيك نجيب غيره دلوقتي.قال بنفي:لا انا عاوز البوبي دا.
نيروز بحماس:هنجيب واحد احسن منه بكتيير وبيكبر عن الكلب دا.
مسح دموعه بظهر يده وقال:بجد!
نيروز بحنان:جد الجد كمان..تيجي معايا!ضحك زين بفرحه وقال:بالتاكيد يا سيدة القصر.
نيروز:الكرتون مآثر عليك جامد.
زين:انا غلطان اني بدلعك!
ضحكت نيروز وقالت:دلع ياخويا دلع.ثم انزلته وخرجت به فوجدت مراد يهبط بحليته الرماديه..
مراد:علي فين!
نيروز بأبتسامه:هروح اشتري فستان لعيد ميلاد زين..وهنشتري بوبي جديد..صح يا زين.زين:ايوا..تعالي معانا يا بابي.
تجمدت نيروز في مكانها فأبتسم مراد قائلاً:خلاص تعالوا.
سار امامهم فقالت نيروز بهمس لزين:قولتله لييي.
زين:عشان انا عاوزكم تقربوا من بعض وتحبوا بعض عشان تتجوزوا.صعقت نيروز وشحب وجهها فقال زين:انتي كويسه يا داده.
استدار مراد لهم وقال:انتي كويسه!
هزت راسها ثم نظرت لزين بغيظ فكتم ضحكاته وامسك يدها وخرجوا سويا ووقفوا امام سيارة مراد..كادت نيروز ان تركب علي الاريكه الخلفيه فقال مراد بتهكم:مش سواق الهانم انا.
نيروز بحنق:واركب فين يعني!فتح مراد لها الباب المجاور اليه فركبت بتوتر واخذت زين علي اقدامها..وانطلقوا في وجهتهم..
في الطريق...
مراد:هنروح فين!
نيروز بتوتر:اي محل عشان اشتري فستان..بمناسبة عيد ميلاد زين.
تفاجئ زين وقال بحماس:داده انتب هتحضري!نيروز وهي تداعب خديه:ايوا يا قلب الداده.
احضتنها زين بقوه وقال:هيكون احلي عيد ميلاد.
مراد:اشمعنا بقي كدا انا هزعل!
زين:لا يا بابي متزعلش..اقصد انه هيكون مميز عشان داده نيروز هتحضر.مراد:امممم ماشي ياعم.
زين:ماشي ياابو العم.
ضحكوا ثلاثتهم لكن قطعت نيروز ضحكتها ورسم علي وجهها الاسى والحزن..نيروز في بالها:لوهله صدقت اننا عيله واحده يا مراد!.
لاحظ مراد شرود نيروز فقال:امممم نشغل اي بقي نسمع.
زين بلهفه:عاوزين باظت.
مراد:باظت!
نيروز:باظت خااالص.ضحكوا مره اخرى حتي وصلوا الي مول كبير..فقالت نيروز:اي دا؟
نزل مراد وفتح بابها وقال:دا مول تقدري تشتري كل اللي انت عاوزاه.نزلت نيروز وامسكت زين وقالت:يعني في فساتين؟!
مسح مراد وجهه بحنق وقال:اتاكدي بنفسك ثم سار بجوارها...
أنت تقرأ
ابواب الجحيم
Roman d'amourالصدف هي من جعلتني من نصيبك انني اختلف عنك. كل الاختلاف انت غيري وانا غيرك. كيف ان اصبح لك. زوجه. وانت لا تشبهني انا كنت اتمني اني اتزوج اميري الذي حلمت بيه دائما.