Iblis (satan) ‎إِبْلِيس

1 0 0
                                    

Iblis إِبْلِيس

Wie is iblis? Iblis is de duivel (satan).
De leider van de demonen (shayateen). Hij heette niet altijd iblis maar is zo genoemd nadat hij slecht werd.
Iblis zelf is een jinn, die zelf op het begin een van de meest vrome aanbidders was van الله swt. Hij was zo goed dat hij zelfs een plek kreeg tussen de engelen. Maar helaas werd hij arrogant hij veranderde in de grootste bedrieger.

Toen الله swt, de bamhartige, de genadevolle profeet Adam alayhi wa salaam schepte van klei. Toen zei الله swt tegen de engelen dat ze moesten buigen voor Adam alayhi wa salaam (de eerste mens). Iblis wou dit niet, hij geloofde dat hij beter was dan Adam alayhi wa salaam (dan de mens) en wilde niet voor em buigen. Daardoor werd hij verbannen uit het paradijs. Nu is iblis dus de vijand van de mensheid. Toen ging iblis weer naar Adam en Hawa in het paradijs en beloofde ze eeuwige leven en kennis als ze van ze van de verboden boom aten. Adam alayhi wa salaam en Hawa aten toen van de boom en waren ongehoorzaam aan الله swt. We hoeven hun hier niet de schuld voor te geven omdat ze de eerste mensen waren. Ze wisten niet dat liegen en bedriegen bestonden! Ze hadden er nog nooit van gehoord en ze hebben toch hun best gedaan.

Toen ze dit deden begon het leven op aarde. Ze werden namelijk naar de aarde gestuurd vanuit het paradijs naar het welbekende sri lanka. Ondanks iblis zijn overwinning, zwoor iblis om de mensheid te blijven misleiden. الله swt, de bamhartige de genadevolle laat dit toe tot dag des oordeels. Iblis mag doorgaan met het misleiden van de mensheid om hun te testen qua het geloof. Iblis heeft verschillende tactieken en een daarvan is het influisteren bij mensen om slechte dingen te doen. Dit heet waswasah. En illusies zodat wij bijvoorbeeld gaan twijfelen aan الله swt. Wij kunnen dit deels overwinnen door goede (praktiserende) vrienden te nemen die ons goed gaan beinvloeden.

Nu is iblis nog steeds bezig met het misleiden van mensen. Zijn troon bevind zich in het water. Niemand weet waar maar er zijn meningsverschillen over of dit bijvoorbeeld in de bermudadriehoek zou kunnen zijn. Naar zijn troon komen er iedere dag demonen (shayateen) om te vertellen wat ze hebben aangericht bij de mensen.

Islamic subjects (nederlands)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu