J

0 0 0
                                    

La lectura del llibre de l'Apocalipsi es pot fer en diversos plànols (literal, simbòlic, pel seu gènere literari, amb el context històric en què va ser escrit, pel missatge de fons de què parla, etc.) Segons Prévost (2001: 5- 9) cal comprendre tots aquests nivells per entendre el llibre de l'Apocalipsi i per evitar interpretar-lo només des de la perspectiva d'actituds dels moviments apocalíptics que se centren únicament en el terror que causaria una suposada fi del món

* Una lectura literal del llibre pot deixar diferents impressions al lector, però és important no quedar-se només en aquest nivell, sinó aprofundir més per a una millor comprensió. Actualment hi ha un enfocament cap a la interpretació d'un tema i la metodologia que va fer possible aquest text interpretatiu, aquest enfocament implica que quan un comentarista exposa sobre la revelació de Joan, ha d'exposar el criteri i la metodologia utilitzada.
* El nivell de gènere literari és molt important, ja que permet ubicar l'Apocalipsi dins el context d'altres llibres (bíblics i no bíblics) que amb una estructura o simbologia similar puguin donar llum per entendre allò que l'autor del llibre en realitat hagi volgut dir en escriure'l. L'Apocalipsi de Joan pertany de fet al gènere Apocalíptic, tot i que presenta algunes característiques que el diferencien de la resta de la literatura apocalíptica.
* El nivell històric permet també ubicar l'època de l'autor, juntament amb les crisis i els esdeveniments que podrien haver influït en l'escriptura tant del llibre en general, com de certs passatges particulars
* A nivell simbòlic és possible entendre també el que per a l'autor representarien els nombrosos símbols que apareixen al llibre.
* És important no oblidar que, en darrer terme, el llibre és un escrit cristià, i que com a tal, porta implícit el missatge que es troba als Evangelis, centrat en la figura de Jesucrist.

Igualment, es poden incloure anàlisis que prevegin l'estructura des del punt de vista de l'idioma en què va ser escrit el llibre (grec). (Vanni, 1971: 236-247; Vanni, 1982: 12)

Escoles d'interpretació

Segons Hahn (2001), bàsicament hi ha quatre escoles interpretatives del contingut de l'Apocalipsi, és a dir:
* Preterista. Subratlla el compliment de les profecies de l'Apocalipsi durant el segle i.[28] Tendeix a identificar els personatges del llibre amb personatges històrics de l'època del segle i.
* Idealista. Veu l'Apocalipsi com una al·legoria del combat espiritual entre el bé i el mal que ha de tenir tot fidel.
* Futurista. Comporta la identificació dels personatges de l'Apocalipsi amb diferents personatges que han sorgit al llarg de la història humana, com ara la identificació de les Bèsties de l'Apocalipsi amb Napoleó Bonaparte, Adolf Hitler, Mao Tse-Tung o Iòsif Stalin, etc.
* Historicista. Sosté que l'Apocalipsi exposa el pla mestre de Déu per a la història, de principi a fi, incloent-hi la història particular de l'Església.[29]
Per a Hahn, totes aquestes escoles tenen la seva raó de ser i la seva part de veracitat, i encara que aquest autor afavoreix abans que res la visió preterista, no rebutja del tot cap de les altres escoles.
Segons Vanni (1982), des d'aquesta mateixa perspectiva el missatge de tot el llibre de l'Apocalipsi es pot actualitzar a l'època de qualsevol creient cristià, o més aviat de qualsevol comunitat de creients cristians (perquè totes les cites del llibre estan sempre dirigides a un grup gent, no a algú aïllat). I així des de la perspectiva preterista, la Babilònia que podria haver representat per a l'autor la Roma perduda, una ciutat dominadora, consumista, pagana, podria representar avui dia una infinitat de situacions particulars similars, però tenint cura de discernir adequadament quines són aquestes situacions i de no portar la interpretació a l'extrem de la identificació (és a dir, en una mena de perspectiva futurista però sense ratllar en la identificació, evitant pensar que l'Apocalipsi hagués estat escrit explícitament per "predir" els fets d'alguna època i res més) . Per això dins de l'Apocalipsi el llibre dels set segells no l'interpreta, ni el pot interpretar o ni tan sols obrir, qualsevol, només l'Anyell (Ap 5:1-8), com dient-li a la comunitat, que sempre l'Anyell ha de ser el seu criteri de discerniment. (Vanni, 1982: 137-139).
A més, es poden reconèixer moltes altres escoles d'interpretació de l'Apocalipsi, com la visió esotèrica i la pròpia d'Esglésies com la Catòlica, l'Ortodoxa oriental, l'Anglicana o la Mormona, algunes de les quals inclouen elements de les altres escoles (de les anteriorment citades i les d'altres Esglésies), però es troben ben definides a les seves doctrines i per això es diferencien

Los descendientes de la muerte Donde viven las historias. Descúbrelo ahora