°° 2 °°

5 0 0
                                    

Alia

Aku cuba untuk celikan mata. Kelihatan bayangan seseorang ,sehinggalah mata ni beri kerjasama hundred percent.

" Eh,awak ... siapa? "
Pelik bila buka mata, tayangan wajah orang pertama yang kita lihat itu bukan seseorang yang di kenali.

" Akak macamana,dah okey sikit? .. Firstly, saya Sakinah. "
Anggukkan aku separa faham walaupun masih dalam kebinggungan. Sakinah datang lebih dekat dan duduk di tepi katil sambil tersenyum.

" Sakinahhh? .. "
Jawapan gadis ini buat aku tidak sengaja membesarkan mata.

" Maaf akak,sebenarnya semalam waktu nak balik tu kitorang ternampak akak duduk sorang dekat tasik tu. Akak nampak lost ,so ingat nak offer some help but ended up jdi macam ni. "

Bersungguh budak sakinah ni explained dekat aku. Murah dengan senyuman. Budak ni pun nampak comel and baik hati.

" Kitorang ..? "
Otak masih tengah menghadam semua benda. Seketul pertanyaan aku mengundang tawa sakinah.

" Panjang lebar Ina explained, tu je respon akak? "
Makin melebar senyuman dan sesekali terlepas tawa kecil dari sakinah.

Mata meliar pandang sekeliling. Hospital. Segera bangun dari pembaringan dan duduk memandang gadis ini. Aku kelipkan mata dan meraba kepala . Huh, nasib baik. Senyuman aku ukir.

" Hm..okey, terima kasih untuk segalanya. "
Setelah agak lama berdiam diri, aku mula bersuara dan cuba untuk turun dari katil.

" Eh, akak nak kemana ? Dokt.... "
Sambil menghalang aku dari turun daripada katil.

" Saya nak balik. "

Bau ubat-ubatan buat aku loya. Tak suka!.Aku berkeras dan berusaha untuk berdiri. Sakinah yang terkial-kial menahan sempat memaut lengan ku daripada terjatuh.

" Ini la yang Ina nak bagitau,kaki akak terseliuh. Doktor kata,kaki akak kena banyak rehat sebab nak pakai lama kan? "

Penjelasan sakinah bersama senyuman manisnya buat aku rasa bersalah. Alia,lagi-lagi menyusahkan orang !

" Sorry, menyusahkan awak. "
Aku tunduk melihat jari yang sedang ' berkungfu' sesama sendiri.

" Ehh.. takpe la akak. It's okay. "
Tangan sakinah meghentikan jari yang sedang terpengaruh dengan emosi empunya badan.

Setelah cukup bertenang, sakinah mula menceritakan segala yang berlaku. Dan akhirnya aku faham. Ada kesalahfahaman diantara kami. Thank god.

Sakinah

Lega! segala kekeliruan dapat di selesaikan. Akak ni cantik . Comel. Sesuai sangat . Ngam kot dengan along. Hahaha.

" Akak buat apa dekat tasik waktu macam tu? Sorang pulak tu. "
Pada mulanya aku tak nak busy body, tapi there's something tentang kak Alia. Curiosity is killing me.

" Ambik angin malam. "
Jawapan simple dan enyuman manis Kak Alia buat aku terkedu.

Deringan handphone buat semua pertanyaan aku tebantut.

" Hello, assalamualaikum umi...masih dekat hospital. Baik. Nanti Ina call Along. Thank you . Love you. "

Sejak tadi kak Alia hanya memandang dan tersenyum. Tanpa di pinta, aku menerangkan .

" Umi Ina pesan jaga diri. Jap je lagi abang Ina datang jemput. Sorry tak dapat teman akak lama-lama. Takpe ke Ina tinggal?"
Sambil menyentuh tangan kak Alia.

" Akak dah besar tau. So don't worry. I'm gonna be fine."
Murah senyuman. Cantik. Yang penting ngam dengan along. Next. Intermission. Hahaha

" Hmm macam ni, supaya Ina tak risau sangat. Ina tinggalkan number phone ina kat kaunter. Akak jaga diri tau. Abang dah sampai,Ina pegi dulu. Bye. "

Sebelum melintasi kaunter hospital, aku tinggalkan nombor telefon dan sedikit pesanan buat kak Alia. Kemudian kaki bergerak mencari Along.

Such a wonderful night. Yes! Mengingat kak Alia ,buat aku koyak senyuman lebar.

Along

Dari jauh kelihatan Sakinah tersengih lebar seolah baru selesai dating dengan boyfriend.

" Ehem.. hai dik,sengih lain macam. "
Deheman aku buat senyuman sakinah mati.

" Alonggg.. keja dah settle? Jom balik. Adik mengantuk.story mory esok je k."
Anggukan aku menghentikan perbualan kami.

Sakinah nampak letih. Aku teruskan pemanduan sehingga dengkuran halus sakinah kedengaran. Kesian adik aku. Budak kecik ni baik sangat. Semua orang dia nak bantu. Hmm..

.........,...,.................

Abaikan typo

PILIHAN TERAKHIRWhere stories live. Discover now