Drama air mata

9.6K 105 6
                                    

Kali ini aku ingin bercerita tentang mak usu isteriku. Dia merupakan adik bongsu Ibu Mentuaku. Ibu Mentuaku merupakan anak sulong dalam keluarga mereka. Ketika aku berkahwin dengan isteriku dulu, Mak usu ini telah tinggal bersama Ibu mentuaku. Ini disebabkan ibu dan ayahnya telah tiada. Mak usu ini pula sakit. Sakit Jiwa (menurut keluarga isteriku) kerana terlalu kecewa dengan hidupnya. Dia hanya mendiamkan diri sahaja tiada siapa yang dapat berbual dengannya. Siapa sahaja yang lalu di hadapannya pasti akan direnungnya setajam mungkin. Aku selaku menantu baru dalam keluarga ini cuba menyesuaikan diri dengan semua ahli keluarga termasuklah mak usu yang sakit ini. Setiap kali kuih dihidangkan, aku akan membawa sepotong dua untuknya. Selalunya dia hanya memandang sahaja kuih yang ku bawa. Aku akan cuba berbual dengannya walaupun aku tahu dia hanya merenung aku. Pernah sekali dia cuba menerkam aku. Aku segera mengelakkan diri. Bapa mertuaku meninggikan suara memarahi mak usu tapi aku cuba mempertahankannya " Ayah.. jangan marah mak usu, dia sakit ayah" kataku sambil  berdiri di hadapannya.. Bapa Mentuaku kembali tenang. Setelah keadaan tenang semula aku kembali duduk di hadapan mak usu aku. "Zek minta maaf mak usu. Zek cuma nak berkawan dengan mak usu. Zek tak sangka mak usu begitu bencikan Zek" kata ku memohon maaf. Kali ini aku diterkam terus oleh mak usu. Aku yang terlentang dan mak usu duduk di atas perut ku mencekik leherku. Dia mengertap giginya kegeraman. Aku mula merasakan sesuatu yang tidak kena. Seorang pesakit jiwa mempunyai gigi yang bersih. Malah mak usu tidak berbau busuk sepertimana orang yang tidak boleh menguruskan dirinya. Ketika itu, masing- masing panik dan meluru. tapi aku menghalang mereka. Memandangkan tiada senjata berbahaya aku minta mereka semua berundur biar aku selesaikan sendiri kataku. Aku mahu mak usu melepaskan amarahnya yang terpendam padaku. Mak usu berterusan memukul dadaku kemudian dia rebah di dadaku dan menangis. Aku memeluk kepalanya dan mengusap rambut kusutnya. Dalam tangisan itu dapat ku amati kata- katanya yang berulang. " kenapa kau berikan ku harapan semula" jika tidak salah itulah ungkapannya. Aku yang tidak pasti dengan apa yang ku dengar terus mengangkat wajah mak usu dan berkata pelahan " sebab saya sayangkan maksu" Tangisannya bertambah kuat sambil memeluk tubuhku. Belakang tubuhku di pukul berkali- kali. Setelah reda tangisannya, aku menyuapkan kuih yang kubawa. Tak sangka, mak usu membuka mulutnya menerima suapan ku kali ini. Kali ini Ibu mentua ku pula yang menangis di dada bapa mentuaku.

Kejadian drama air mata itu memberikan titik baharu dalam keluarga itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Kejadian drama air mata itu memberikan titik baharu dalam keluarga itu.Kepulangan kami dinantikan terutamanya oleh mak usu. Adalah sedikit senyum pada wajahnya ketika kami pulang ke kampung. Mak usu masih mendiamkan dirinya. Dengan aku pun dia berdiam diri namun sudah boleh memberikan respon angguk dan geleng. Suatu pagi, Mak usu tidak keluar dari biliknya. Ibu dan dan Ayah mentuaku telah keluar awal pagi untuk merewang di rumah saudara yang akan mengadakan majlis perkahwinan. Setiap kali ada majlis perkahwinan, mak usu akan buat hal. Dia mogoklah dan macam- macam lagi yang di buatnya. Ahli keluarga memang dah masak dan bosan dengan perangai dia. "Abang tak pergi sekali" soal Isteriku. "takpelah, biar abang tinggal di rumah. bimbang pula dengan mak usu nanti" kataku. "kalau macam tu Liza pergi dulu ye bang" balas isteriku sambil bersalam dan mencium tanganku. Setelah Isteriku pergi, aku menyambung membelek telefon pintar ku, menghiburkan hati dan jiwa yang kehausan juga walaupun baru dua malam lepas telah dijamu oleh isteriku. Tiba - tiba aku teringat akan mak usu aku. aku mula memanggilnya namun tiada jawapan. aku beranikan diri membuka pintu biliknya. Aku lihat mak usu duduk dilantai, kain batik yang dipakainya basah di bahagian punggungnya. " Mak usu kenapa basah ni" tegurku. Dia segera agresif menolak aku keluar. Namun aku berdegil dan memujuknya untuk mandi. Dia Enggan bergerak aku mula memujuknya. Dalam keadaan aku yang baru melayan keseronokan di telefon pintarku sebentar tadi, mood aku adalah juga nakal sedikit. lalu pujukan ku pun nakal juga "Jom mak usu Zek Mandikan nak?" Mak usu yang agresif tadi terdiam merenungku. Aku pimpin tangannya dan dia menuruti ku ke bilik air.

Sayang Mak UsuWhere stories live. Discover now