ROT13

76 1 0
                                    

V unir gb znxr guvf svyyre ybat, be ryfr fbzrbar zvtug ernq vg, fb ubj obhg n crefbany fgbel? Fher jul abg. Bx fb lbh ner cebonoyl ba lbhe pbzchgre evtug abj, pbcl naq cnfgvat gurfr enaqbz jbeqf be ahzore be jungrire vagb n jro pbairegre naq fghss. Vs lbh ner, gura lbh cebonoyl (be lbhe yvxr zr naq ner bsgra phevbhf.) yvxr perrcl fghss. Vgf abg hapbzzba gb or ubarfg. V gbb, yvxr perrcl fghss (cneragf qba'g nccebir gubhtu. Tb svther.), ohg V znvayl ernq fpnel fgbel'f be ln xabj, perrcl cnfgnf, orpnhfr V'z phevbhf. Gurl arire ernyyl fpnerq zr, abe qvq Fgrcuna xvat obbxf (zbivrf qb fbzrgvzrf.) ohg juvyr frnepuvat sbe fbzr lbh ghor ivqrb gb jngpu be fbzr perrcl cnfgn gb ernq, V fghzoyrq hcba n jrofvgr gung V xvaqn erterg. Naljnlf, V hfr gb unir guvf obbx, pnyyrq 'srne: gehr snpgf naq fgbel'f' juvpu V onfvpnyyl jebgr sbe zlfrys nobhg perrcl guvatf V sbhaq ba gur vagrearg. Fb V tbbtyrq 'perrcl qnex jrofvgrf." naq n yvfg pnzr hc. Gurer jurer n ybg bs fhttrfgvbaf (zbfgyl crbcyr arire npghnyyl tb gb gur jrofvgrf, gurl whfg gnxr gurz sebz bgure yvfgf, fb gurer jnf n ybg bs ercrngvat.) ohg gur guvat gung xrcg gheavat hc jnf n yvax V pna'g erzrzore nalzber, juvpu yrq gb n cerggl onfvp cntr bs enaqbz onory. Fbzrguvat nobhg xvatf be cbjre be fbzrguvat, ohg vg jnf sbeznggrq fgenatryl. Vg jnfa'g yvxr gurer jurer fcnprf va gur fragraprf, naq vg jnf sbeznggrq yvxr n cbrz be fbzrguvat. xvaqbsyvxrguvfyvxrguvfxvaqbs. Frr jung V zrna? Vg jnf ercrngvat naq fghss. Vg jnf jrveq. V pna'g erzrzore vg gung jryy, ohg vg sernxrq zr bhg. Naljnlf, V jebgr vg qbja va gur puncgre, naq pbagvahrq ba. 

Jrveq evtug? V qhaab, znlor vgf whfg zr, ohg gur enaqbz penml crefba onooyr erzvaqrq zr bs fbzr xvaq bs phyg be fbzrguvat. V qba'g xabj vg jnf jrveq. 

Lbh xabj V'z qrongvat ba jurgure V fubhyq whfg fznfu zl xrlobneq yrsg naq evtug sbe gurfr svyyref. V xvaqn jnag gb jevgr fgvyy ohg V qba'g xabj V'z abg fher vs vgf jbegu gur gvzr. Ruu V thrff V fgvyy fubhyq. Nsgre nyy riraghnyyl V'z tbvat gb unir gb jevgr n erny puncgre. Hayrff lbhe zl qnq va juvpu pnfr V'z abg jevgvat nalguvat. Ur ur ur. 

Lrnu lbh pna cebonoyl tngure zl qnq qbrfa'g nccebir. V shpxvat ungr uvz. V ubcr V arire frr uvz ntnva. Ur haqrefgnaqf abguvat nobhg srryvatf, lrg bireernpgf nyy gur gvzr. Ur gryyf zr v fubhyq guvax nobhg bguref (va juvpu pnfr ur zrnaf uvzfrys orpnhfr rirelguvat nobhg uvz) ohg arire pbafvqref ubj V shpxvat srry be ubj uvf ohyyfuvg nssrpgf zr. Lrnu nf lbh pna cebonoyl tngure V ungr uvz. 

Ohg naljnlf, 
















V'z jbaqrevat vs guvf vf tbvat gb or ybat rabhtu. V jnag gb jevgr fbzrguvat, yvxr na npghny puncgre, ohg V'z abg fher vs V fubhyq. V zrna V'z fher lbh pna thrff jung vg jbhyq or. 

V srry yvxr V fubhyq qryrgr gurfr. Gurfr ragevrf ner cebonoyl abg nf cevingr nf V'z nffhzvat gurz gb or. 

V xabj ng yrfg bar crefba jvyy ernq guvf (Abg gung V jnag lbh gb or boyvtngrq gb ernq be nalguvat. Gurfr ner whfg svyyref naljnlf.) FB znlor V fubhyqa'g tb fb zhpu vagb zl crefbany yvsr. Vgf fgvyy gur vagrearg. 

Gura ntnva, gunaxf gb gur vagrearg V nz cerggl nabalzbhf. Evtug? V pna'g erzrzore vs V jebgr zl anzr, ng yrnfg abg lrg. Ohg zl anzr vfa'g npghnyyl Avpbyr fvatre. Vs lbh tbbtyr gur anzr abguvat pbzrf hc. Abguvat eryrinag naljnlf.  

Zl erny anzr vf fgvyy xvaqn qrongnoyr. Fbhaqf jrveq V xabj, ohg zl qnq jnagf gb punatr vg. Ur guvaxf zl pheerag ynfg anzr vf gbb Ebznavna (abg ebzna. Ebznavna yvxr Genaflyinavna.) , naq ur qbrfa'g yvxr Ebznavnaf. Jbj guvf vf ernyyl crefbany uhu. Naljnlf, zl zbz jnagf ure ynfg anzr (ure znvqra anzr) gb or va zl arj ynfg anzr nf jryy. Naq V xvaqn jnag zl zbzf ynfg anzr gbb. V zrna, vgf fhcre pbby. Whfg gnxr zl jbeq sbe vg. V pna'g fcryy vg naljnlf. 

Ertneqyrff zl qnq jnag gb ghea zl ebzvna-vfu ynfg anzr vagb n terrx-vfu ynfg anzr. Lbh xabj, vs nqqvat gur yrggref -vbf gb n ynfg anzr znxrf vg terrx. 

V'z qbar sbe abj. Gurerf fbzrbar ng gur qbbe.

READ MEWhere stories live. Discover now