الخطوة الأولى: صـدفـة

24 4 0
                                    

نوڤيلا: الخطة ح «قلب الرجل ماهو سوى جهاز أستشعار لأي أنثى»

الخطوة الأولى: صـدفـة
____________________

_"الراجل من النوع الي لما بيحصل معاه اي موقف صدفة بيثبت في عقلهُ، وأنا بقى لازم أظهرلهُ صدفة، وكمان مش اي صدفة لازم تكون صدفة تثبت في مخه يعني لازم أبوظ له اي حاجة بقى ميعاد، مووده اي حاجة بس لازم يكون فاكرني بذكرة سيئة "

تركت «ملك» كوب العصير الخاص بيها وهي تقول:

_"يعني هو هيحبك لما تنكدي عليه؟!  فوقي يا «مريم» أنتِ مش في رواية بير سلم عشان تخبطي فيه ويجي ينتقم منك فيتجوزك ركزي"

_"بغض النظر عن التريقة بتعتك بس أنا عارفة أنا هعمل "

_"طب يا بوص هتنفذ أمتى"

_"بكرة بس بصي يايسرا أنت وملك، أنتوا الأتنين تكونوا موجودين في النادي الساعة سبعة بليل سبعة بالدقيقه تكونوا عندي فهمين"

_"فهمين"
_______________

في اليوم التالى أرتدت «مريم» بنطال شيلستون  أسود مع تيشيرت أبيض ذات نصف أكمام مع خصلات  شعرها التي قررت اليوم قصها لكي تصل أخر وجهها كنوع من التحدي ضد نفسها.
وقفت أمام المرآة التي بجوار الباب تعدل من خصلات شعرها ثم أمسكت بحقيبتها الخضراء وخرجت خارج الشقة.
أتجهت الى سيارتها لكي تتجه الى النادي، تحركت بالسيارة وأثناء قيادتها رن هاتفها من قبل «يسرا»، فتحت حقيبتها لكي تأخذ الهاتف ولم تنتبه للطريقة؛ لتأتي سيارة من الشارع المقابل لها وتصتدم السياراتان ببعضهم البعض.
أنتفضت مريم من السيارة وهي تخرج لكي تنظر الى مصباح السيارة الذي قد تدشم من قبل ذلك القائد الأخر الأخبل -كما تقول- ذهبت تجاه السيارة المقابلة هي تخبط على كابوت السيارة وتقول:

الخطة ححيث تعيش القصص. اكتشف الآن