Setelah 3 jam perjalanan dari kuala lumpur ke ipoh, akhirnya meera sampai juga di perkarangan rumah keluarganya. Terdapat kereta milik family amril di situ.
"Assalamualaikum."sapa ameera setibanya dia memasuki ruang tamu tersebut. Semua mata memandang kearahnya
"waalaikumsalam."jawab iskandar dan Fatimah serentak. Lantas meera menuju ke sebelah ibunya. Ibunya lantas memegang tangan meera.
"sekarang meera dah ada kat sini. Boleh la amril cerita kenapa amril nak mintak putus secara melulu?"ujar meera dengan penuh keberanian.
"saya muak lah dengan perangai awak nih meera. Muak sangat2 awak tak pernah nak bagi saya masa. Bagi saya ruang untuk berbual, keluar dengan awak. Yang awak pikirkan pembelajaran, assignment awak semua. Lama-lama saya tawar hati dengan perangai awak yang macam nih." Amril bersuara dengan nada yang tak puas hati .
"awak pikir lah secara logik. Allah bagi otak untuk berpikir. Cuba awak ingat balik awak call saya time bila? Time saya ada kelas tau. Time saya tak de kelas tak nak pulak awak call. Time saya ada kelas lah awak nk call saya,ajak keluar apa semua. Awak lain lah, awak dah bekerja. Saya nih masih student. " jawab meera.
"awak nak belajar sampai mana meera?lepas kawen duduk dapur jugak. Duduk rumah layan suami. Bukan pergi kerja. Berhenti je lah belajar awak tuh. Awak berhenti belajar saya kahwin dengan awak. Kalau akau masih nekad nak teruskan pembelajaran awak, boleh teruskan tapi saya nak putuskan jugak pertunangan ini. " ujar amril lagi
"bro. elok sikit bila bercakap. Kau ingat ini zaman pak kaduk ke ? perempuan duduk rumah je. Dia baru je umur 24. Perjalanan dia dalam dunia masih jauh. Apa kau ingat aku tak tahu ke apa yang kau buat belakang adik aku? Kau keluar dengan perempuan lain kan. Sebab tuh kau mintak putus dengan adik aku dengan alasan dia belajar. Tak logic la bro. cakap je lah dah suka perempuan lain. "ujar adam dengan selambur
"kamu jangan nak menabur fitnah pada anak makcik nih ye adam. Kamu ada bukti ke? Jangan sedap cakap guna mulut je."ujar mellisa, ibu kepada amril.
"eh..ada makcik. Saya ada bukti. Ibu, abah, adam ada hantar gambar dia dengan perempuan tuh dalam group family. Tengok lah. "ujar adam sambil tersenyum sinis sambil melihat kearah amril yang sudah gelisah.
"TAK GUNA PUNYA LELAKI! Macam nih nak jadi menantu aku. Tak payah lah. Buat malu family aku je kalau ada lelaki macam nih dalam keluarga aku nih."tengking iskandar membuatkan amril tersentak.
"macam nih ye lisa. Kalau kamu nak sangat wanita yang baik, apa orang cakap boleh duduk rumah jaga makan,pakai suami, maaflah anak aku ada masa depannya juga. Kalau nk putuskan tunang elok lah. Kalau tiada apa2 boleh la pergi balik. Masalah kita dah selesai." Ujar Fatimah dengan lembut sekali tapi berunsur nada sindiran.
"ada lagi satu. Kau jangan nk pukul canang cakap adik aku nih macam-macam. Tak dengar dekat aku takpe. Dengar je dekat aku memang sampai lubang tikus aku cari kau amril. Ingat tuh. "ujar adam. Amril dan mellisa bangun dan berlalu pergi dari ruang tamu itu.
"ibu,ayah,abang, adik naik dulu boleh? Penat lah sampai2 tak rehat. "ujar ameera dengan suara bergetar-getar yang cuba menahan diri dari menangis di depan keluarganya.
"naik lah meera. Naik solat lepas tuh boleh berehat. Nanti ibu panggil turun makan. "ujar puan Fatimah dengan lembut sambil memegang pipi mulus milik meera. Meera mengangguk lalu berlalu pergi ke biliknya.
"abang ada idea ke? Macam mana nak settlekan masalah ini?"tnye Fatimah lembut kepada suaminya
"abang ada sorang kawan nih . Dia pon ada anak lelaki kerja barista. Ada café sendiri. Nanti abang Tanya ke die ye. Abang takut kalau2 meera tuh trauma dengan lelaki. "ujar iskandar. Terpancar kerisauan di wajah tersebut.
"InshaAllah, kita doa yang elok2 ye bang. " ujar fatimah sambil memegang tangan suaminya itu dan memberikan sebuah senyuman dan turut di balas senyuman.
~BERSAMBUNG~
YOU ARE READING
MY LOVE BARISTA
RomanceSetiap pertemuan pasti ada perpisahan. Begitulah kehidupan Melur Ameera dalam menjalin hubungan percintaan tapi tak kesampaian ke jinjang pelamin. Baru berumur 20an telah putus tunang. Khairi Nuqman,seorang lelaki yang mungkin menjadi pujaan wanita...