"Makan?" tanya pelayan itu lagi.
"Tak payah." Yuta menggelengkan kepalanya. "Minum je."
"Baiklah! Tunggu sebentar." Pelayan lelaki itu menarik nafas panjang setelah melakukan sesuatu pada buku nota itu sebelum berlalu pergi.
[RECAP]
BAB 5 - PINDAH [PART 3]
"Okey, baiklah..." Taeyong memandang Yuta sambil meletakkan kedua-dua tangannya di atas meja dengan mata yang dikecilkan. "Apa awak nak buat datang ke restoran ni pula? Jelas sekali bukan nak makan."
Yuta memandang sekeliling lalu mendekatkan sedikit kepalanya. "Saya nak tanya pekerja di sini dulu tentang kejadian-kejadian yang berlaku."
"Awak rasa mereka akan beritahu ke?" Mark bersuara dengan nada berbisik. "Kami dah cuba tahu tak."
"Mungkin kamu tanya orang yang salah." selamba Yuta membalas kemudian bersandar semula.
Taeyong dan Mark tidak menjawab.
"Menurut budak-budak kat sini... Kejadian tu biasanya berlaku di sekitar kawasan ni." beritahu Yuta dalam keadaan masih separuh berbisik sambil memandang sekeliling. "Saya pilih orang dalam restoran ni sebab sekurang-kurangnya mereka tak boleh halau kita kalau kita belum bayar."
Taeyong dan Mark hanya mengangguk faham dengan rancangan lelaki itu. Pada saat itu juga, pelayan lelaki berwajah bosan tadi datang sambil membawa tiga gelas jus oren yang mereka pesan. Dia meletakkan satu-persatu di hadapan mereka yang mana ketiga-tiga lelaki itu kini sedang melemparkan isyarat mata untuk berdebat mengenai siapa yang akan menahan pelayan itu.
"Selamat minum." Ucap pelayan itu kemudian berlalu pergi.
"Er... Encik!"
Langkah pelayan lelaki itu segera terhenti apabila terdengar panggilan Taeyong. Dia segera berpaling memandang lelaki itu. "Ada apa?"
"Encik sekarang ni sibuk ke?" Tanya Taeyong teragak-agak.
Pelayan itu kelihatan sedikit bingung kemudian memandang sekeliling dan menarik nafas panjang. "Tak."
"Kalau macam tu... Boleh awak sertai kami sekejap?" celah Mark sopan dengan wajah penuh harapan.
Pelayan itu segera mencapai kerusi berdekatan kemudian duduk di sebelah Yuta dan berhadapan dengan Mark. "Ada apa-apa yang boleh saya bantu?"
"Apa-apa pun, saya Yuta." Yuta memperkenalkan dirinya. "Ini Mark... Dan Taeyong."
"Lee Know." selamba pelayan lelaki itu bersuara dengan nada yang bosan sama dengan riak wajahnya. Dia memasukkan kedua-dua belah tangannya ke dalam poket apron yang dipakainya.
"Er, begini..." Yuta cuba menyusun ayat. "Kami sebenarnya nak tahu tentang perkara-perkara aneh yang berlaku di sini."
Serta-merta wajah lelaki yang bernama Lee Know itu berkerut. Matanya dikecilkan jelas mula curiga. "Kenapa?"
"Untuk projek kelas kami." Mark pantas membalas cuba untuk berhelah.
Lee Know berfikir seketika sambil memandang ketiga-ketiga lelaki itu silih berganti kemudian menarik nafas panjang. "Baiklah. Saya akan beritahu."
Taeyong, Yuta dan Mark tersenyum gembira.
"Kat sini dah banyak kematian yang pelik berlaku." Lee Know memulakan ceritanya. "Menurut orang ramai, setiap orang yang mati tu... Mayatnya mesti mengeras dalam keadaan yang tidak biasanya dengan mata yang terbeliak."
KAMU SEDANG MEMBACA
Huruf (NCT Version)
FanficEmpat penaung puak HURUF cuba mencari kesemua ahli mereka. Taeyong dan Yuta keluar untuk misi mencari dan mengumpulkan kesemua orang yang mempunyai kebolehan yang sama seperti mereka. Untuk dilindung dan dilatih sebagai persediaan peperangan. Dan bi...