🌧️ | mixed signals

6 1 0
                                    

"Wei, kau tak jemu ke asyik fikirkan pasal dia ja setiap masa? Aku tengok kau ni pun dah naik rimas, tau?" Kata Kerem sambil menepuk mukanya, bekas nasi ayam RM4 yang dibeli dikantin nanti ditutup, hanya ditinggal untuk buang ke tong sampah ja.

Ejoi hanya tersengih-sengih. Pipinya masih berpangkukan telapak tangannya, mata memandang si gadis yang duduk di meja tak jauh dari meja mereka. "Diamlah kau, tau la kau dah ada si-" Belum sempat Ejoi menghabiskan percakapannya, Kerem menekup mulut si sahabat dengan plastik cepat.

"Not here lah puki!"

"Cie, sebut nama je pun. Malu ke tew, bro?"

"Ahhh, shut up!"

Kick melihat dua sahabat nya yang sibuk mengusik sesama sendiri hanya menggeleng kepala perlahan. Dia melihat jam pergelangan tangannya, hanya 10 minit saja lagi untuk waktu rehat habis. Dia lekas bangun dari duduk.

"Aku bla dulu la, bye."

Ejoi dan Kerem serentak menoleh, melihat Kick segera bangun tiba-tiba. "Eh? Kau nak pergi mana?" tanya Kerem, mengangkat kening satunya. Ejoi pula mengukirkan senyuman yang mempunyai makna yang agak menyebalkan, "Ke, saja nak teman Liya balik ke kelas senyap-senyap ni? Cie... ciee!"

Kedua-duanya automatik mendapat the famous roll-eyes expression from Kick. Ceh.

Setelah itu, Kick memunculkan diri di meja yang agak penuh dengan beberapa pelajar perempuan yang sibuk... bergossip? Husnuzon, mungkin hanya borak kosong tentang lelaki K-Pop, atau cerita drama mereka tengok. "Err.. Hai."

Sheema yang pertama menoleh, dengan senyuman mengusik ke arah rakan yang duduk di sebelahnya, Liya. "Fiwit! Ada boyfie datang jenguk~"

Mulalah gelak usikan antara mereka perempuan, seolah-olah -TER-lupakan kewujudan lelaki yang berada disitu.

"Ha, Kick. Ini apa pasal datang kemari?" Tanya Farisha. Jihah menepuk lengan Farisha dengan niat untuk bergurau. "Ih, kau ni Sha! Mestilah si dia datang untuk sang puteri Liya ni haa!"

Aima mengangguk setuju sambil senyum penuh makna. "Betul, betul! Macam la kau tak tau."

"Eee, okay! Back on the topic gaisek, sian dia tunggu lama. Okay Kick, direct ja terus." ujar Sopea, mengelakkan masa Kick terbuang. Kick mengusap-usap belakang tengkuknya, rasa kekok. Debaran kian kuat dirasakan di dadanya. Mata tak mampu melihat sesiapa di meja itu, jadi pandangannya hanya pada lantai kantin.

Kick menelan air liur, "Err, err..."

Dengan kepala masih menunduk, tangan dia hulurkan diisi dengan sebuah air botol susu dutch lady berperisa strawberi kepada Liya. "A-aah, aa.. Liya! Ni... ni, untuk k-kau!"

Setelah itu, Kick terus lesap dari pandangan.

Geng si Liya pun apa lagi, gelak la sambil-sambil usik si Liya yang masih agak lambat untuk proses kejadian yang baru berlaku itu.

"Eh..?"

• • •

Hanya tinggal beberapa minit saja lagi untuk mata pelajaran Kesusasteraan Melayu Komunikatif akan bermula. Liya masih termenung melihat botol susu yang baru saja diberikan pada jam rehat tadi. Tak dinafikan, memang perisa tersebut merupakan perisa kegemarannya.

Dan si Kick pula, hampir setiap hari ada saja nak kasi dia sesuatu. Jangan salah faham, dia hargai sangat dengan perbuatan lelaki tu. Tapi dia pula rasa bersalah sebab tak mampu (baca : tak tahu) nak beri apa-apa pada Kick.

Tak lupa juga, perbuatan lelaki ni hampir membuatkan dia rasa agak keliru, tambah lagi dengan -hubungan-tanpa-status, itu ka yang orang sekarang panggil? : mereka jalani ini.

Tapi yang pasti, dia tahu apa yang dia rasakan untuk lelaki itu.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 29, 2023 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

lopakWhere stories live. Discover now