00.03

39 10 4
                                    

kertas ketiga

BANGUN pun lambat, tak lagi tak bukan, putra rayn sendiri

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

BANGUN pun lambat, tak lagi tak bukan, putra rayn sendiri. dia masih terbaring di atas katil walaupun jam sudah menunjuk waktu 9 pagi.

“ seorang putra diraja haruslah sentiasa bangun awal dan berada di tempat aduan rakyat tepat pada waktu. ”

kata kata ayahndanya berdering di telinga bagaikan jam loceng yang tak reti berhenti. rayn perlahan lahan menggerakkan badan dalam posisi masih terbaring.

lalu semesta mengajarnya erti jangan bersifat malas karna kepalanya terhantuk pada kayu katil dan dia terjatuh ke atas lantai, which again, head hits first.

dia bangun dengan tangan menggosok gosok kepala, mengaduh kesakitan.

“ damn that hurts sia ” dia mengaduh kesakitan, masih menggosok gosoknya itu kepala.

rayn mengambil tualanya lalu bergerak ke kamar mandi. dan anda boleh tahu la apa yang dilakukannya selepas itu — mandilah.

setelah selesai mandi, dia mengenakan baju kemeja royal blue bersama seluar putih. takde keje katanya hendak memakai suit bagai. panas we.

dia turun kebawah dengan sarapan sudah tersiap sedia di atas meja santapan. berada di situ ialah raja dan pemaisuri serta sepupu lelaki rayn, qayyum.

“ rayn, mari makan dengan kami ” sahut pemaisuri. rayn mengangguk perlahan sambil mengelap muka menggunakan tuala yang diletakkan atas lehernya.

“ sekarang, rizq. ”

rayn menghela nafas panjang.

“ baik, ayahnda ” segera dia duduk di meja santapan lalu meletakkan napkin yang disediakan di atas peha. tuala yang berada di atas lehernya tadi telah diberikan kepada maid.

“ qayyum akan membuat ronda pagi bersama kamu sebelum dia pulang ke negara akhlis ” ujar ayahnda.

rayn tidak memberikan perhatian, hanya bermain main dengan makanannya tanpa mengambil tahu isi kata kata raja.

“ mohammad rayn e' rizq ! ” garpu yang dipegang diketuk ke atas meja dengan kuat.

rayn yang sibuk berangan dari tadi kembali ke realiti. well, he had to. dia menghela nafas panjang sebelum bangun dari kerusinya.

“ izinkan anaknda pergi buat rondaan harian sekarang. qayyum, mari ” rayn memberi signal kepada qayyum untuk bergerak dengan kepalanya.

“ baiklah, berhati hati ya ” pemaisuri bersuara.

kedua dua mereka hanya menggangguk sebelum beredar dari situ.
_____________

“ kau balik bila qay? ” the prince asked, breaking the ice between them.

[ a.n - qay is pronounced kai ]

“ petang ni — i guess? ” balas qayyum.

it's been awhile since we talked to each other huh? ” ujar rayn, tertawa kecil.

yea, i guess

suasana agak awkward dan sunyi antara mereka, lalu sebelum rayn boleh mengorak lagi conversation mereka, kereta mercedes diraja yang dinaiki mereka itu berhenti.

“ maaf menggangu perbualan tuanku putra, tetapi kita sudah tiba di destinasi pertama rondaan pagi ni. desa abdullah ” ujar assistant khas diraja yang mengikuti mereka.

let's talk again soon ” terukir senyuman ringkas di bibir qayyum buat seketika sebelum melangkah keluar dari kereta mercedes berwarna hitam itu.

rayn hanya mengangguk perlahan lalu membontoti qayyum di belakang.

“ riz, info? ” tanya qayyum kepada assistant khas diraja tadi iaitu hariz. hariz telah berkerja awal lepas habis sekolah untuk menyambung nama keluarga yang turun temurun serve the royal family.

“ kami terima laporan terdapat jambatan yang roboh akibat hujan lebat yang melanda beberapa minggu lepas — rakyat juga membuat aduan tentang jalan yang mengelirukan. oh and last, mereka berkata asap kilang mengakitbatkan udara tercemar, jerebu, penyakit jantung dan sebagainya. ” terang hariz panjang lebar.

okay then, we'll start with the bridge then. where is it? ” qayyum terus melaksanakan tugas.

rayn masih mengeluh berat selepas mendengar pelbagai jenis masalah yang dihadapi desa ini. keningnya berkerut, dan  dia asyik menyapu muka secara agresif, marah.

why do you want to do this? this isn't your country. lagipun, kau pekak ke tadi? punya la banyak complain dorang, dorang ingat kita ni ape? pembaiki masalah? bukan ke ini sepatutnya kerja raja kesayangan mereka? kenapa kita yang kene buat?” marah rayn.

qayyum menghentikan langkahnya, lalu memusingkan badan menghadap rayn.

dia menghelakan nafas yang panjang sebelum bertutur kata.

“ nama pun putera kan? ” balas qayyum sebelum melanjutkan perjalannya menuju ke jambatan yang roboh itu dengan hariz membontotinya dari belakang.

mata rayn tajam menatap ke arah qayyum.


as they reach the bridge, rayn's jaw dropped. jambatan itu roboh teruk, sehinggakan batu batu dan kayu kayunya telah menjadi gumpalan.

aight let's get to work — call the royal engineer and those villagers who witness the fall. ” arah qayyum.

“ jangan acah putera sangat la! ” rayn shoved qayyum away.

“ oh? playing kasar now huh? ” senyuman sinis muncul di bibir qayyum saat dia bangun dan menaikkan lengannya untuk siap berkerja. tidak menghirau sikit pun rayn yang sedang provoke nya.

mad, hungry, tigers. if you ignore it, act dead, you'll be safe. right?
-

___________


chap ni lawak ngl


mimpi Where stories live. Discover now