00.07

31 8 1
                                    

kertas ketujuh

kertas ketujuh

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

[ 1.00 pm ]

evelyn bergerak menuju ke perpustakaan istana. dia ingin melihat apakah istana ini emang perfect from bottom to top.

karna ada yang katakan perpustakaan istana arzba tidak terjaga, tidak mempunyai apa apa hiasan baru mahupun buku buku yang baru.

apabila dia membuka pintu perpustakaan itu, terdapat seseorang yang sedang berdiri betul betul di hadapannya. bermakna, dia sedang berdiri belakang pintu sebentar tadi.

sebaik saja evelyn mengangkat pandangan untuk menatap muka susuk tubuh itu, matanya bertemu dengan sepasang mata bluey-turquiose yang amat dikenalinya dari pagi tadi.

uhm... may i pass?” dia bersuara. buat seketika, evelyn kaku, terdiam. dia bagaikan hilang dalam tatapan lelaki itu.

“tumpang lalu boleh?” dia ulang sekali lagi dan evelyn sedar ke realiti.

oh yes of course, sorry” dia terus bergerak ketepi untuk memberi laluan. lalu lelaki itu mengangguk tersenyum sebelum berjalan keluar dari perpustakaan itu.

mata evelyn tidak terlepas dari menatap lelaki itu. dia mempunyai struktur badan yang tegap tapi tidak keterlaluan, rambut disikat rapi, bajunya juga simple dan kemas serta mask hitam yang menutup separuh mukanya.

evelyn menggeleng kepala, cuba membuang segala pemikiran yang melibatkan lelaki tersebut. lalu dia melangkah masuk ke dalam perpustakaan.

mata meliar liar perpustakaan itu sebaik saja dia melangkah masuk. perpustakaan tersebut dihiasi dengan beberapa bookshelf yang baharu mengelilinginya serta tiga chandilier yang menjadi sumber cahaya.

evelyn terus berasa tertarik kepada satu buku yang dia nampak dari jauh. iaitu buku dari genre mystery, thriller. puteri menawan ini emang suka akan buku buku berkenaan misteri, bunuh membunuh, menyelesaikan masalah dan sebagainya.

dia mengambil buku yang bertajuk ;
All the beautiful lies by Peter Swanson.

evelyn membawa buku itu bersamanya ke salah satu meja belajar yang tersedia di dalam perpustakaan tersebut. lalu dia duduk, dan mula membaca buku tersebut.

makin lama dibacanya, makin dia tertarik dengan jalan cerita buku tersebut.

sehinggakan dia tidak sedar yang seseorang telahpun mengambil tempat di hadapannya dan menatapnya dengan dagu disokong tangan.

“tekunnya baca, best sangat ke?” lelaki itu bersuara. evelyn menjatuhkan buku tersebut di atas meja untuk menatap wajah lelaki itu. berambuk slick back separuh, kulitnya tan, dan matanya — berwarna coklat gelap. terang ini bukan lelaki tadi.

mukanya juga terang nampak semuanya, tiada yang tertutup oleh mask. hidungnya mancung sedikit dan bibirnya tidak terlalu nipis dan tidak terlalu plump.

mimpi Where stories live. Discover now