الفصل الاول

428 18 6
                                    

❤️صلوا على نبى الرحمه❤️
*

***********************************
في احدى المنازل الراقية التى تتكون من خمس طوابق وبالتحديد في الطابق الاول كان يقف شبان فى منتصف عقدهما الثالث (25سنه).

فقال الشاب الاول: والله ما هسيبك يا معفن .

الشاب الثاني بخوف: أهدى أهدى بالله عليك أهدى صحتك يا ابنى متعملش فى نفسك كده وبعدين يعـ..

فقاطعه الاخر صائحا: صحتى انت خليت فيا صحه دا انت مصحينى مفزوع ياض.

فقال الاخر وهو يعض على شفتيه لمنع ضحكاته : اعملك ايه يعني هو حد قالك خلى نومك تقيل.

فقال الاخر بهدوء ظاهرى: تعال يا آسر ياحبيبى مش هعملك حاجه متخافش.

تحدث آسر وهو على وشك البكاء: والله ما جاى هو انا مستغنى عن حياتى وبعدين ما خلاص بقى يا ياسر اللي فات مات يا معلم.

فاض الكيل بـ ياسر فقام وجري وراء آسر الذي كان يجري ويصيح محاوله من ان ينجده احد من ايدي اخيه : يا عالم يا ناس حد يلحقني.

ياسر بصراخ: شوف مين اللي هينجدك من تحت ايدي النهارده يا آسر .

يعني هو انا غلطت في حا.. لم يكمل آسر كلامه حتى تلقى ضربه قويه على ظهره حين استطاع ياسر الامساك به: والله ما هسيبك النهارده

آسر ببكاء مصطنع: والله اخر مره ماعندش هعمل كده والله.

قال ياسر: مأنت كل مره بتقول اخر مره وبتعملها تاني.

قال آسر : ما انت بتسهر في المستشفى وبتيجي زي القتيل تتخمد على طول .

على الاقل انا احسن من اللي ما عندوش دم خالص
هدف ياسر بتلك الكلمات ثم انقض على اخيه.
************
فى الطابق الثاني/

اطلعي يا بت بالشوكلاته انا سايباها امبارح عندكم.

قالت الأخرى: والله يا بنت يا ساره بيتهيالي كده بيتهيالي بيتهيالي بيتهيالي بيتهي...

قطاعاتها ساره قائله: متخلصى يا زفته ياللى اسمك سما بيتهيألك ايه.

فقالت سما :فى ايه متهدى كده مرميه عندك فى التلاجه عشان تعرفى أن انا احسن منك وعندها لك مش كلتها زى ناس مش عندها دم.

تقصدى مين يا بت بلى مش عندها دم.
تفوهت ساره بتلك الكلمات وهى تتجه نحو الثلاجه

فقالت سما:بلا اقصد بلا مقصودش يلا عشان عايزين نروح الجامعه.

خرجت ساره من المطبخ وهي تأكل فى الشوكلاته وساره كانت تجهز نفسها للذهاب إلى الجامعة ثم خرجوا من باب الشقه متوجهين إلى الطابق السفلي ولكن توقفت سما وأخبرت ساره بأنها نسيت هاتفها فذهبت لإحضار الهاتف و ورائها ساره وهي تقول: يلا يا زفته هنتأخر.

عالق بين الزمن حيث تعيش القصص. اكتشف الآن